Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pengene sitter løst hos mange av oss når vi spurter inn mot julekvelden.

Tall fra Hovedorganisasjonen Virke viser at hver norske kvinne og mann, i gjennomsnitt, skal bruke 10.700 kroner på julehandelen i år. Mye av det gir nok ganske kortsiktig glede. Når julen er over, er også mye av moroa over, for mange.

Men hva om du heller bruker pengene på noe mer håndfast og konkret? Som for eksempel en bruktbil? Og er det i det hele tatt mulig å få en brukbar bil for 10.700 kroner?

Liten dose flaks

Før vi stikker ut i bruktmarkedet og sjekker, spør vi Brooms bilekspert Benny Christensen. Synes han dette høres ut som en god ide?

– He he, jeg synes jo av prinsipp at bilkjøp er bra, uansett prisklasse. Samtidig må jeg nok innrømme at jeg er skeptisk til biler som koster så lite. De kan fort bli ganske kostbare å eie. Men det finnes unntak, bare man leter godt, velger smart – og gjerne har en liten dose flaks også, sier Benny.

Det velger vi å ta som en klar kjøpsanbefaling, før vi legger avgårde ut i rubrikkmarkedet med et "tak" på 10.700 kroner. Her er tre eksempler på hva du kan få for den summen:

2000 VW Golf stasjonsvogn. Pris: 10.500 kroner

 

Dette er fjerde generasjon Golf, i stasjonsvognutgave. Faksimile fra www.finn.no.
Dette er fjerde generasjon Golf, i stasjonsvognutgave. Faksimile fra www.finn.no.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Dette er Golfen som virkelig løftet nivået i klassen da den kom sent på 1990-tallet. Interiørkvaliteten var langt over konkurrentene, den er også relativt komfortabel å kjøre.

Denne stasjonsvognutgaven har stort nok bagasjerom til at den kan duge som familiebil. På de 15 årene som har gått siden den var ny, har bilen rullet 299.000 kilometer. Det er voksent, og her kan naturligvis alt skje. Ifølge selger på Fannrem er den EU-godkjent, det er veldig viktig!

Kvaliteten var ikke den beste i utgangspunktet. Derfor er det svært viktig at bilene har vært godt fulgt opp. Selger tilbyr også litt ekstraservice, nemlig å levere hjem til deg etter avtale. Ikke verst!

34 år med moro – alt om Golf GTI!

2001 Mazda 626. Pris: 10.500 kroner.

 

En god, gammel sliter i bruktmarkedet: Mazda 626. Faksimile fra www.finn.no.
En god, gammel sliter i bruktmarkedet: Mazda 626. Faksimile fra www.finn.no.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Japansk er nesten per definisjon smart når du skal kjøpe bil i denne prisklassen. Kvaliteten er jevnt bra, og bilene er ofte ganske enkle og uten massevis av utstyr som kan gå i stykker.

Et godt eksempel på det er Mazda 626. Denne bilen var nesten gjespende likegyldig som nybil. Men til drøyt 10.000 kroner kan vi naturligvis ikke tillate oss slike hensyn. Da er det langt viktigere at bilen virker og går, og det later det til at dette eksemplaret gjør.

"Har endel skjønnehetsfeil", forteller selger i Rolvsøy, attpåtil et firma. Det spiller naturligvis liten rolle. Det aller viktigste er at Mazdaen er EU-godkjent ut februar 2017, da bør det være gode muligheter for at den er med og feirer jul også neste år!

Les mer om denne Mazdaen i Brooms bruktbilguide – her:

1998 Mitsubishi Galant. Pris: 10.000 kroner.

 

Mitsubishi Galant er en ganske linjelekker bil. Faksimile fra www.finn.no.
Mitsubishi Galant er en ganske linjelekker bil. Faksimile fra www.finn.no.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Vi holder oss i Japan også med bil nummer tre, dette er en Mitsubishi Galant. Designmessig går den langt utenpå de fleste andre japanerne fra denne tiden. Mitsubishi-designerne hadde veldig tydelig latt seg "inspirere" av BMW, og resultatet er absolutt vellykket.

Denne GLX-utgaven har gått 250.000 kilometer, i seg selv er det slett ikke avskrekkende. Selgeren fra Langhus lover at den er 100 prosent strøken teknisk. Hvis det stemmer, kan dette være et meget bra kjøp!

Gode piggfrie vinterdekk og nesten helt nye sommerdekk følger også med, de koster til sammen fort nesten like mye som du betaler for bilen. Selger skriver også at den er "EU godkjent 2016". Om det betyr "til 2016" eller et godt stykke ut i året, er naturligvis ganske så viktig her!

Les mer: Japaneren som drømte om å være en BMW