Slik pruter du deg til et ekstra godt bilkjøp

– Den som roper høyest – får mest.

Vi nordmenn har ikke
akkurat tradisjon for å prute, men det er faktisk en del å spare for de som
gjøre det.
Vi nordmenn har ikke akkurat tradisjon for å prute, men det er faktisk en del å spare for de som gjøre det.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

 Vi tenker på å kjøpe nybil over jul, har nå bil på privatleasing, men etter å ha regnet litt på det tror jeg et kjøp er mer gunstig denne gangen.

Et spørsmål rundt det: Jeg har aldri kjøpt ny bil før og lurer på hvor mye det er å hente i form av rabatter hos en forhandler. Er det mye penger å spare hvis man står på litt selv? Har du noen "oppskrift" her?

Benny svarer:

Heisann! Gratulerer med debuten som nybilkjøper, det er alltid spennende! Og litt vanskelig, vil jeg tro. Det har jo aldri vært flere nybiler å velge mellom enn nå, og jeg skjønner også at dette med priser og mulige rabatter er et ganske uoversiktlig farvann.

For å ta dette med rabatter først: Ja, her kan det absolutt være mange tusenlapper å spare. De aller, aller fleste forhandlere starter med et utgangspunkt, så vil det være rom for å forhandle – eller prute - litt underveis.

Vi nordmenn har ikke akkurat tradisjon for det å prute, men når vi skal kjøpe bil er det gjerne mer aktuelt. Jeg har selv jobbet en del med bilsalg. Det er kanskje litt urettferdig, men ikke til å komme i fra: Den som roper høyest, får ofte mest. Slik er det bare...

Hvor mye det er snakk om, varierer imidlertid stort. Utgangspunktet er så enkelt som at du skal slite med å prute på de bilene som er mest populære og som selger best. I andre enden kan du nok gjøre svært gode kjøp på modeller som ikke så mange er ute etter. Det samme er litt tilfelle med merkene. "Topp 5" er verre å prute på, enn de som ligger langt nede på salgsstatistikkene.

Her må jeg skynde meg å si at dette altså er et utgangspunkt. Det er ikke nødvendigvis fasiten, men det er nok ganske nært.

De siste årene har det også vært til dels store endringer i nybilmarkedet. Elbilene har kommet som ei kule og tatt stor del av salget. Nå kommer de ladbare hybridene etter. Dette er biler som virkelig er hotte på markedet. Det er mange som er ute etter dem, og mange modeller har ventetid. På de bilene kan du ikke regne med å kunne prute veldig mye. Det er den gode, gamle loven om tilbud og etterspørsel som rår, fortsatt.

Les også: Prut til selgeren blir sint!

Kan være lettere å få med utstyr. 

Konkret i forhold til pruting: Her er det flere framgangsmåter, og det kommer mye an på hva du selv er komfortabel med. Det som sjelden slår feil, er å hente inn tilbud fra flere forhandlere.

Så fort du har bestemt deg for bil og hva du ønsker av utstyr/farge osv, er det bare å kontakte flere forhandlere og be om et konkret tilbud, vær gjerne åpen på at du henter tilbud fra flere, det kan trigge litt ekstra.

Så kan du sette deg ned og sammenligne disse. Neste runde er så å sette de ulike forhandlerne litt opp mot hverandre. Sparer du mye på å kjøpe bilen i nabobyen? Vel, da skal du kanskje gjøre det. Eller aller best: Da skal du få «din» forhandler til å matche det tilbudet, aller helst gå litt under.

Husk også at det i mange tilfeller er enklere å få med ekstra utstyr på kjøpet, enn å få rene kronerabatter. Da tenker jeg på ting som vinterdekk, gummimatter, takstativ, hengerfeste eller kanskje en skiboks. Her kan du også spare mye penger hvis du lykkes med å få det inn i handelen.

Samtidig koster det ikke forhandleren like mye. Mange vil nok strekke seg langt her for å få en handel.

Ønsker deg lykke til med bilvalget – og jobben med å gjøre et best mulig kjøp!

Her er tre smarte nybilkjøp

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under