Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hyundai har noen blytunge år bak seg på det norske markedet. Fra å ha ligget på et ganske høyt nivå, falt salget som en stein. Samtidig rant pengene ut av kassen hos den norske importøren, og stemningen var heller ikke særlig god ute hos forhandlerne.

Etter å ha snust på en plassering blant Norges ti mest solgte personbilmerker, startet nedturen  for alvor i 2013. I 2012 solgte de 5.527 personbiler, det ga en markedsandel på 4 prosent. Så buttet det imot. 2013 ble avsluttet med minus 24,7 prosent sammenlignet med året før. Til sammen 4.185 solgte biler, ga en markedsandel på 2,9 prosent.

Og det skulle bli verre – langt verre. I fjor endte nemlig Hyundai-salget på bare 2.243 eksemplarer. Det betyr minus 46,7 prosent i forhold til 2013.

En modell spesielt viktig 

I år er det imidlertid i ferd med å snu. Ved utgangen av november hadde Hyundai klart å passere fjoråret i salg, nærmere bestemt 2.263 eksemplarer. Med en måned igjen, ligger det da an til et ganske hyggelig plustall.

For Hyundai er det nå én modell som er svært viktig, nemlig nye Tucson. Dette er en SUV i familie-klassen og en biltype som er svært populær hos norske kjøpere. Forgjengeren ix35 ble en aldri så liten flopp her hjemme, derfor var det ekstra viktig for Hyundai å lykkes denne gangen.

Slik ser det ut inne i Tucson, Hyundai satser blant annet på mye utstyr for pengene.
Slik ser det ut inne i Tucson, Hyundai satser blant annet på mye utstyr for pengene.

Les mer: Ble den store taperen i bilsalget

Overgått målet i Norge 

Og det har de klart. Tucson har blitt Europas raskest selgende bil siden den ble lansert i september i år. Hittil har fabrikken i Tsjekkia registrert 85.000 bestillinger, og det betyr full kapasitet.

– Dette er Hyundais mest vellykkede lansering i Europa, sier PR-sjef Morten Brusletto hos Hyundai.

– Vi er også fornøyd her i Norge. Vi hadde som mål å selge 600 biler i høst og det tallet har vi allerede passert, forteller Brusletto, i en pressemelding.

Plutselig var denne bilen som sunket i jorden

Startpris under 300.000,- 

For øvrig tar det 21 timer å lage en Tucson, inkludert ni timer tørking etter lakkering. Mer enn 1,8 millioner biler har blitt produsert siden fabrikken i Tsjekkia åpnet for syv år siden. 700.000 har vært SUV-er, som Tucson og forgjengeren ix35. 

Tucson har særlig fått mye skryt for designet, og i kjent Hyundai-stil gir den også mye bil for pengene. Prisene starter under 300.000 kroner, nærmere bestemt på 281.040. Da får du innstegsmodellen med 1,6-liters bensinmotor på 132 hestekrefter og forhjulstrekk.

I motsatt ende av skalaen har toppmodellen 177 bensinhester, automatgir og 4x4. Den starter på 471.050 kroner. 

Ikke bare tøff i trynet: Les testen av Tucson her

Der forgjengeren ix35 havnet solid i skyggen av konsernbror Kia Sportage designmessig, er det langt tøffere linjer på nye Tucson.
Der forgjengeren ix35 havnet solid i skyggen av konsernbror Kia Sportage designmessig, er det langt tøffere linjer på nye Tucson.

LES OGSÅ: Dette er mye brukt-SUV for pengene