RX-modellene fra Lexus har vært med oss siden 1998, og i tre generasjoner. Nå er det straks klart for den fjerde.
RX-modellene fra Lexus har vært med oss siden 1998, og i tre generasjoner. Nå er det straks klart for den fjerde.

90 prosent av disse bilene er fortsatt på veien

Nå debuterer en ny SUV fra Lexus.

Helt siden den kom på markedet tilbake i 1998, har SUV-en RX vært en svært viktig bil for Lexus. Her hjemme har den både vært imagebygger og i mange år viktigste modell salgsmessig, inntil rimeligere modeller kom og tok den posisjonen.

RX har totalt sett solgt 2,2 milioner eksemplarer til nå. Og tall fra Lexus, viser at hele 90 prosent av disse bilene fortsatt er på veien.

Kom som hybrid

Første RX skilte seg fra de fleste konkurrentene ved at den hadde personbil-lignende kjøreegenskaper. Den hadde også mye utstyr, var komfortabel og hadde imponerende støydemping.

I 2003 var det så klart for oppfølgeren. Andre generasjon RX fikk et skikkelig løft designmessig. Den var større, og den var enda mer komfortabel. Etter kort tid dukket også hybrid-utgaven opp, RX 400h, etter hvert også RX 450h.

I 2008 var det så klart for helt ny modell. Den erstattes over nyttår av fjerde generasjon, som vi akkurat har testkjørt i Portugal.

Første generasjon Lexus RX kom på markedet i 1998.
Første generasjon Lexus RX kom på markedet i 1998.

Klikk her for å lese mer om nye RX

Svært gode kjøp 

– Når 90 prosent av RX-ene fortsatt er i bruk, underbygger det at kvaliteten til Lexus er helt i toppklasse. De eldste begynner jo å få mange år på hjulene. En god del av kjøperne har sikkert også tatt litt ekstra godt vare på den. Mange eiere er Lexus-entusiaster, og de slurver nok ikke med vedlikeholdet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

I dag får du de eldste bilene fra under 100.000 kroner, i bruktmarkedet. Da er det gjerne snakk om biler fra 2001-2002. Ofte, men ikke alltid, med ganske solid kilometerstand.

– Dette med kjørelengde kan være litt enten-eller med disse bilene. Noen er kjørt mye, av aktive familier som drar på hytta så ofte de har mulighet. Andre har levd rolige liv som bil nummer to. I bruktmarkedet kan de siste være svært gode kjøp. Selv om kvaliteten er god, er det ikke til å komme fra at også Lexuser trenger stell og vedlikehold. Det er derfor viktig å sjekke at servicehistorikken er fulgt og at slitedeler er byttet. På en gammel bil kan det meste skje, Lexus eller ikke Lexus, sier Benny.

Dette er andre generasjon RX, en bil som blant annet utmerket seg med hybridteknologi.
Dette er andre generasjon RX, en bil som blant annet utmerket seg med hybridteknologi.

Ingen biler er feilfrie – heller ikke denne!

Prisene vil falle 

– Hva er etter din mening det beste bruktkjøpet av disse?

– Det kommer naturligvis veldig an på hvor mye penger du vil bruke. Men en sen utgave av andre generasjon blir ikke feil. En 400h, gjerne i Executive-utgave og med lyst skinninteriør. Det synes jeg fortsatt er en staselig bil. Legger du 300.000 kroner i det, får du et pent eksemplar som ikke har gått veldig langt.

— På tredje generasjon er det nok grunn til å vente en justering i prisbildet når det nå er klart for en helt ny modell. RX-eierene er tradisjonelt trofaste til både merke og modell. Det betyr at en god del av dem nå skal bytte til den nye, da blir det også mer å velge mellom i bruktmarkedet. I dag får du 2009-modeller fra i overkant av 400.000 kroner. Om et halvt års tid, er det nok grunn til å tro at den prisen har blitt en del lavere.

Luksus-SUV  til folkelig pris, les mer her: 

Tredje generasjon RX får du nå fra rundt 400.000 kroner på bruktmarkedet.
Tredje generasjon RX får du nå fra rundt 400.000 kroner på bruktmarkedet.

Brukt Lexus? Her kan du lese mer om flere av modellene