Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veldig mye handler om strøm i bilbransjen akkurat nå. De ladbare hybridene er de hotteste. I enkelte markeder, som blant annet det norske, er også etterspørselen etter elbiler stor.

Ford har havnet litt i bakleksa her, og klarte blant annet å rote seg skikkelig bort med den elektriske utgaven i Focus. Mens andre elbiler har solgt i bøtter og spann, ble Focus Electric en skikkelig flopp og forsvant fort fra markedet. 

Men Ford lar seg ikke stoppe av det. Administrerende direktør, Mark Fields, kunngjorde nylig at konsernet vil komme med 13 nye elbiler, hybrider og ladbare hybrider innen 2020. Dette er imponerende tall på kort tid, og vil komme i tillegg til de seks modellene man har idag. 

Fra 13 til 40 prosent på fem år

I skrivende stund er 13 prosent av Ford sitt modellprogram hybrid/ladbar hybrid/elbil, men dette tallet skal opp til 40 prosent i 2020. En slik ambisiøs satsing betyr selvsagt massive investeringer, og Ford sier de skal investere 4,5 milliarder dollar (rundt 40 milliarder kroner) de neste fem årene på dette. 

Her er selve prototypen på norgesbilen

Fords administrerende direktør Mark Fields lover 13 nye hybrider/elbiler innen 2020. Foto: Ford
Fords administrerende direktør Mark Fields lover 13 nye hybrider/elbiler innen 2020. Foto: Ford

Fields sier at han forventer at Ford vil få like mye igjen for denne investeringen, som de ville gjort hvis det var biler med vanlige forbrenningsmotorer. Problemet akkurat nå er de lave bensinprisene.

Lave bensinpriser hindrer salget

Disse gjør at mange ikke ser noen grunn til å kjøpe hybrid eller elbil, men Ford forventer at bensinprisene på sikt vil stige (det samme problemet adresserte også Toyota for noen dager siden, da de sa at de lave bensinprisene hadde gjort at man måtte nedjustere salgsmålene for den nye Prius). 

Slik lager de verdens kanskje beste biler

Vil vi også kunne få se nåværende generasjon Mustang som hybrid eller ladbar hybrid? Den som lever får se... Foto: Ford
Vil vi også kunne få se nåværende generasjon Mustang som hybrid eller ladbar hybrid? Den som lever får se... Foto: Ford

Ford sa også at man ville presentere en oppdatert versjon av Focus Electric i 2016, men at dette ikke er en av de 13 nye modellene man lover. Under Detroit Auto Show i januar har man også tenkt å avduke en større ladbar hybrid. 

Prisen for batterier på vei ned

En viktig faktor for at investeringen skal bli vellykket er å pushe batteri-teknologien så hardt som mulig.

Ford har gått drastisk til verks tidligere med alternativ teknologi, her med konseptet Nucleon fra 1958 som skulle være atomdrevet. Foto: Ford
Ford har gått drastisk til verks tidligere med alternativ teknologi, her med konseptet Nucleon fra 1958 som skulle være atomdrevet. Foto: Ford

Derfor har Ford ekspandert sine test og utviklings-sentre i Europa og Asia, for å fremskynde utviklingen av batteri-teknologi. Kevin Layden, som er sjef for konsernets "electrification programs", sa at batterikostnader kommer fortere ned enn noen kunne ha forutsett. 

 

Endelig får den noe mange har ventet på