Solveig (26) om eksamenspresset: 
– Kjentes ut som om øynene mine skulle poppe ut

Flere studenter sliter med fysiske og psykiske plager før eksamen.

Da Solveig Zetterstrøm (26) var student fikk hun så sterke fysiske smerter at hun måtte knaske smertestillende og ligge på et mørkt rom, for å komme seg gjennom dagen.

– Jeg hadde mye vondt i nakken, i kjeven og i hodet. Det kjentes ut som som øynene skulle poppe ut av hodet, sier hun. 

Angst, panikkanfall og dårlig søvn

Psykolog hos dinpsykolog.no Hans-Petter Karstad forteller at også psykiske skader er vanlig for studenter. Både før og under eksamen. Dette stresset kan gå utover søvnen, forteller psykologen. Og for mange blir det ekstra ille jo nærmere man kommer eksamen.

– Når man nærmer seg eksamen er det mange som kan bli virkelig dårlige. De kan få angst, panikkanfall, og det kan svartne for dem, slik at de ikke får presentert i det hele tatt, sier Kastad

Overbelastning av musklene

Naprapat og holdningsekspert, Monica Aschim forteller at ofte skapes fysiske plager fordi det er mange små muskler som har havnet feil over lang tid, og dette spesielt i nakkeområdet.

– Musklene er veldig små og det skal da veldig lite til før de blir overbelastet. Dette gjelder alle, ikke bare studenter, sier Aschim.

Søkte behandling

Solveig søkte behandling hos Aschim, og hun fikk der behandling og øvelser for å hjelpe mot plagene. Naprapat og holdningseksperten forteller at det er vanlig at man har hodet posisjonert litt lagt foran, eller rettlinja i kroppen og skuldrene havner gjerne litt frem. Og det blir gjerne veldig mye spenninger. 

– Øvelsen handler om å re-posisjonere holdningen litt, være bevist på hvordan man sitter når man jobber og studerer. Men også å tenke litt på hvilke muskler man bør styrke, få opp holdningen og få nakken der man skal være, forteller hun.

FØR BEHANDLING: Solveigs hode er posisjonert foran og skuldrene plassert litt langt foran. Foto: Monica Aschim.
FØR BEHANDLING: Solveigs hode er posisjonert foran og skuldrene plassert litt langt foran. Foto: Monica Aschim.
ETTER BEHANDLING: Naprapaten forteller at Solveig har fått en finere holdning etter behandling. Foto: Monica Aschim
ETTER BEHANDLING: Naprapaten forteller at Solveig har fått en finere holdning etter behandling. Foto: Monica Aschim

Tipsene for unngå fysiske og psykiske skader

Kastad sier at det viktigste og beste tipset er å søke hjelp hos en psykolog. Et annet tips er å slå seg til ro med stresset du føler.

– Hvis du kjenner stresset eller kjenner angsten, istedenfor å prøve å få det vekk, prøv heller å la det være. Pust og vent litt, så forsvinner det seg ofte av seg selv, sier han.

Meditering er også en ting som fungerer veldig bra, forteller psykologen. Han oppfordrer studenter til å sette seg ned på gulvet og meditere en eller to ganger om dagen, og gjerne gjennom hele eksamensperioden.

Naprapaten Aschim forteller at det er viktig for studenter å være bevisst på holdningen sin, for å unngå at kroppen får en posisjon som gir smerter og ubehag. Det er også viktig å oppsøke behandling dersom plagene blir store.

 

 

LIK TV 2 Underholdning PÅ FACEBOOK