Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, jeg sitter og leser litt nyheter på morgenen her, og ser at Arbeiderpartiet i Oslo nå advarer mot å kjøpe dieselbil. Argumentet er blant annet at verditapet vil bli langt høyere de kommende årene. Nå trodde jeg det var andre enn politikere som var eksperter på verditap på bil!?

Du blir jo fremstilt som dum hvis du kjøper dieselbil nå, og det føler jeg er temmelig mye hysteri. Hva er din objektive mening om dette? Vi skal bytte ut vår BMW X3 med ny utgave av samme bil snart, og planen er å kjøpe diesel da også. Mvh Thomas.

Benny svarer:

Hei Thomas. Jeg har akkurat lest samme nyhet, og må innrømme at det var like før jeg satte kaffen i vrangstrupen. Det blir sjelden vellykket når politikere skal begynne å blande seg opp i bilvalgene vi gjør. Det har vi sett mange eksempler på, og nå er de altså i gang igjen.

Bakgrunnen for denne uttalelsen, er planene om å begrense dieselbilenes adgang til å kjøre inn i Oslo, særlig på dager med høy forurensning. Dette har vi hørt mye om i flere år, men ennå har det ikke skjedd. Dessuten blir det altfor lettvint å skjære alle biler over en kam. Det er store forskjeller på utslipp mellom en ti år gammel dieselbil, og en helt ny bil med moderne teknologi. Så vidt jeg har skjønt, har man hele veien tenkt å gjøre unntak for de nye og moderne motorene. Men det kommer ikke fram her.

Jeg synes også at uttalelsen vitner om total mangel på kunnskap om det som skjer på teknologifronten. Tror Arbeiderpartiet at det ikke skal skje noe mer med dette i årene som kommer? Vel, da tror jeg de tar feil! Bilprodusentene har jobbet knallhardt med å få ned både forbruk og utslipp de siste årene. En del av dette har riktignok blitt overskygget av Dieselgate-skandalen i høst, men det endrer ikke på det store bildet: At bilene forurenser stadig mindre

Bensin eller diesel? Det er det store spørsmålet

Fin og attraktiv bil

Så kan man naturligvis innvende at dieselandelen i Norge de siste 8-10 årene har vært kunstig høy. Vi ser at den er på vei ned nå. Det henger sammen med flere ting. Bensinmotorene har blant annet blitt bedre og mer avanserte de siste årene de også. Dessuten kommer de ladbare hybridene for fullt.

I motsetning til Oslo Arbeiderparti, synes jeg det er veldig vanskelig å spå om fremtiden. Men jeg tror bestemt at fremtiden på motorfronten vil bestå av flere ting. Både bensin og diesel, ladbare og elbiler. Og ja, hydrogen også.

BMW X3 med dieselmotor er en fin og attraktiv bil i dag. Det tror jeg også den vil være om fem og ti år. Her synes jeg du skal følge dine egne meninger, og kjøpe akkurat du synes er best for ditt bruk og dine behov!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under

Eldre bruktbil? Dette er de aller beste