Bilen på en utstilling i Roma i 1997. Foto: Marcel Massini. Foto med tillatelse fra Artcurial Motorcars.
Bilen på en utstilling i Roma i 1997. Foto: Marcel Massini. Foto med tillatelse fra Artcurial Motorcars.

Dette kan bli verdens dyreste bil

Ferrarien har litt av en historikk!

Ennå er ikke 2015 historie, men allerede er storfavoritten til tittelen «Årets dyreste bil 2016» klar.

For under Retromobile i Paris (den nest største messen for klassiske biler i Europa, etter Techno Classica i Essen)  dukker det opp en virkelig godbit under auksjonen den 5. februar neste år.

De som har fulgt med på auksjonspriser de siste årene, vet at gamle Ferrarier stort sett trumfer alt annet. Særlig hvis bilen er laget i en liten serie og/eller har deltatt i store løp.
Hva angår billøp får man det ikke større enn 24-timers løpet på Le Mans, spesielt ikke når det gjelder auksjonspriser. 

En del av fabrikksatsingen

Bilen er en Ferrari 335 S Spider Scaglietti. Det betyr at den italienske karosserimakeren Scaglietti banket til karosseriet for hånd, før bilen trillet ut portene i Maranello som en fullblods Scuderia Ferrari 315 S. Den var en del av fabrikkens satsing på sportsvogn-løp i 1957, og med sin 3,8-liters V12 på nærmere 360 hk var dette seriøse saker.

Så billig får du råsprek familiebil

Bilen tok sjetteplassen under 12-timers løpet på Sebring i hendene på Peter Collins (som døde under Formel 1-løpet på Nürburgring året etter) og Maurice Trintignant, før den tok andreplassen i det beryktede landeveisløpet Mille Miglia i hendene på den lovende unggutten Wolfgang von Trips (han døde under Formel 1-løpet på Monza i 1961).

Mer krutt til Le Mans

Til årets store løp, Le Mans, trengtes mer krutt, og bilen ble dermed til en 335 S, idet den fikk en ny 4,1-liters V12 på nærmere 400 hk. Førere var Luigi Musso og Mike Hawthorn (Musso ble drept under Formel 1-løpet i Reims, Frankrike i 1958, mens Hawthorn ble drept i en bilulykke i 1959).

Her er BMWs nye avgiftsvinner

250.000 tilskuere var på plass for å se om det ble en engelsk eller en italiensk bil som ville vinne. Jaguar eller Ferrari? Aston Martin eller Maserati? Allerede på andre runde var Hawthorn i tet med sin Ferrari, og i irritasjon over et dårlig pitstop etter 19 runder, kjørte briten som førstemann en runde på under 4 minutter (3.59.6).

Men etter å ha skiftet sjåfør var det slutt for Musso etter bare fire timer med motorproblemer. Løpet ble tilslutt vunnet av Ron Flockhart og Ivor Bueb i en Jaguar D-Type, foran tre andre Jaguarer av samme type.

Wolfgang von Trips i bilen under det tragiske 1957 Mille Miglia. Foto: Ted Walker, Ferret Photographic. Foto med tillatelse fra Artcurial Motorcars.
Wolfgang von Trips i bilen under det tragiske 1957 Mille Miglia. Foto: Ted Walker, Ferret Photographic. Foto med tillatelse fra Artcurial Motorcars.

Vant med Stirling Moss bak rattet

Men Ferrarien med chassisnummer 0674 fortsatte sin innsats for å hjelpe Ferrari med å vinne mesterskapet for sportsvogner i 1957, og tok en fjerdeplass i Sverige GP og en andreplass i Venezuela GP (fortsatt med Hawthorn-Musso).

Ferrari tok da også tittelen, og den smakte nok godt etter den forferdelige ulykken som teamets sjåfør Alfonso de Portago hadde stelt istand i Mille Miglia da han mistet kontrollen over sin 335 S. Bortsett fra de Portago (som var nærmest delt i to) og hans kartleser, mistet også ti tilskuere livet, inkludert fem småbarn. Tre dager etter løpet erklærte Italias myndigheter at billøp på offentlig vei ville bli forbudt. Mille Miglia var historie. 

Endte opp hos fransk storsamler

Året etter ble #0674 solgt til den amerikanske Ferrari-importøren Luigi Chinetti, og den fikk en ny løpskarriere i Nord-Amerika, inkludert en seier i det berømte Cuba GP i 1958 (hvor superstjernen Juan-Manuel Fangio ble kidnappet av Castros opprørsgruppe før løpet) i hendene på Stirling Moss og Masten Gregory, etter at løpet ble tidlig avsluttet grunnet en ulykke med en lokal racerfører og syv døde tilskuere.

I 1960 ble bilen solgt til den amerikanske arkitekten Robert N. Dusek, som ti år senere solgte bilen til den franske Ferrari-samleren Pierre Bardinon. Han eide rundt 50 løpsbiler fra Ferrari, inkludert fire av de ni som har vunnet Le Mans.

Nå er altså en av bilene fra samlingen til salgs på auksjonen, og hvis prisen når den estimerte prisen på 28-32 millioner Euro (250 – 290 millioner kroner), så vil den være den andre bilen i historien som blir solgt for over 30 millioner dollar på auksjon. Rekorden tilhører en 1962/63 Ferrari 250 GTO som ble solgt for 38 millioner dollar (320 millioner kroner) i 2014.

Mike Hawthorn, verdensmesteren i Formel 1 i 1958, bak rattet på bilen i 1957. Foto: Artcurial Motorcars
Mike Hawthorn, verdensmesteren i Formel 1 i 1958, bak rattet på bilen i 1957. Foto: Artcurial Motorcars

Pass deg for tilhenger-fellen