Magnus Carlsen med i ny og stjernespekket reklamefilm 

Sponsorekspert: - Avtaler av denne typen er verdt 40-50 millioner kroner. 

BEGEISTRET: PR-rådgiver Rune Brynhildsen er manager for Cecilia Brækhus, og har lang erfaring med å jobbe fram sponsoravtaler for sine klienter. Han besrkiver den nye Carlsen-avtalen som historisk. Foto: Privat
BEGEISTRET: PR-rådgiver Rune Brynhildsen er manager for Cecilia Brækhus, og har lang erfaring med å jobbe fram sponsoravtaler for sine klienter. Han besrkiver den nye Carlsen-avtalen som historisk. Foto: Privat

Porsche og Magnus Carlsen (25) har inngått et samarbeid. Verdensmesteren i sjakk spiller èn av hovedrollene i bilselskapets aller ferskeste reklamefilm. 

Reklamefilmen er en del av Porsches relansering av modellen 911, og vil bli vist på kinolerretet i USA og Europa.

Det ironiske er at Carlsen ikke har lappen.

- Men han har fått en bilinteresse nå, humrer manager Espen Agdestein. 

I samme video figurerer tidligere verdensener i tennis, Maria Sjarapova og en animert utgave av Muhammad Ali.

Se reklamefilmen øverst i saken.

–  Det er konfidensielt hvor mye Carlsen tjener på dette, understreker Agdestein overfor TV 2. 

Men etter det TV 2 erfarer er det dette den best betalte sponsor- og reklamejobben verdensmesteren noensinne har hatt.

– Det er godt betalt, bekrefter Agdestein.

IKKE OVERRASKET: Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund, mener Carlsen er blant verdens mest attraktive sponsorobjekter. FOTO: JACOB LUND /TV2
IKKE OVERRASKET: Tidligere sponsorsjef i DNB, Jacob Lund, mener Carlsen er blant verdens mest attraktive sponsorobjekter. FOTO: JACOB LUND /TV2

– Vi ble ringt opp fra reklamebyrået til Porsche før sommeren, og da vi så manuset skjønte vi at dette var innertier, forteller Agdestein.

– Porsche kan velge fra øverste hylle. Jeg er stolt av at de har valgt Magnus. 

– Gjennombruddet
Tidligere sponsorsjef i DnB, Jacob Lund, mener denne avtalen er Magnus Carlsens definitive gjennombrudd på sponsormarkedet.

– Han er en av de få nordmennene med et verdensnavn innenfor idrett. En avtale av denne typen er verdt rundt 40-50 millioner, anslår Lund.

Hvorfor er han så attraktiv på det globale sponsormarkedet?

– Fordi han er genuin. Han er smart, han er ung og han er utadvendt på sin måte. Dette styrker både den internasjonale og den norske sjakkens omdømme. 

Hyller avtalen: – Historisk
Rune Brynhildsen jobber som manager for blant annet Cecilia Brækhus og Henrik Ingebrigtsen. Han bruker sin erfaring som PR-rådgiver for sportsprofiler når han uttaler seg om den nye sponsoravtalen til Magnus Carlsen.

– Det er sannsynligvis den mest lukrative og prestisjefylte reklamejobben en norsk idrettsutøver noensinne har fått. Det er historisk, og bare å gratulere, sier Brynhildsen.

– Sammenlignet med andre norske idrettsutøvere, er Carlsen udiskutabelt det mest attraktive sponsorobjektet vi har. Aksel Lund Svindal og Ole Einar Bjørndalen har også gjort globale reklamejobber, men jeg tror begge misunner Carlsen denne jobben, legger han til.

– Fokuset er på sjakken
Magnus Carlsen spiller for tiden i turneringen London Chess, der resultatene har vært svake. Nå varsler manager Agdestein at samarbeidet med Porsche ikke vil kreve mer av Magnus' tid i overskuelig framtid.

– Det viktigste for Magnus er å spille god sjakk, og denne jobben har ikke gått på bekostning av det. Reklamefilmen var fort gjort for Magnus. Det er veldig intenst èn dag, men så er det ferdig. Vi er i samtaler om å gjøre noe mer i fremtiden, men noe konkret har vi ikke på plass.

Det er ikke første gang Magnus Carlsen signerer en lukrativ reklamejobb. I 2010 var han med i en stor kampanje for klesmerket G-Star sammen med filmstjernen Liv Tyler.