Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Subaru Impreza har i ulike verstingversjoner blitt en legende både blant fartsglade ungdommer og hos rallyfans som beundret Colin McRae og Petter Solberg, i bilen.

Men glansdagene til Impreza er en stund siden, og man kan kanskje si at for hver generasjon Impreza har gnisten gått litt ned? 90-tallets Impreza satte store spor etter seg, mens andre generasjon (2000-2007) fulgte godt opp. Men tredje generasjon ble møtt med langt mindre interesse (2007-2011), og den trenden fortsatte med fjerde generasjon fra 2011.

Subaru har innsett problemet

Her ligger mye av forklaringen i design, for tredje og fjerde generasjon var kjedelige på det punktet. Det har Subaru også innsett, og Impreza-konseptet som ble vist på Tokyo Motor Show nettopp, viser at femte generasjon kan og vil bli mye sprekere og tøffere.

Også sett fra siden er det pene linjer med en coupe-lignende taklinje. Dette blir en vakker bil. Foto: Lord Arnstein Landsem
Også sett fra siden er det pene linjer med en coupe-lignende taklinje. Dette blir en vakker bil. Foto: Lord Arnstein Landsem

Nå skal Broom-Benny sette verdensrekord med bobil

I fjor annonserte Subaru sin fem-års plan kalt «Prominence 2020», som betyr at hele produktporteføljen overhales og/eller suppleres med nye modeller. Her vil en ny Impreza bli viktig, og konseptet viser hvordan produktversjonen vil se ut når den kommer om ikke så lenge.

Inspirasjon fra nye Levorg

Det er ingenting på konseptet som virker urealistisk, så regn med at den bilen du får kjøpt hos Subaru-forhandlerne vil ligne på denne. Fronten tar inspirasjon fra nye Levorg, mens bakenden er helt ny. En coupe-lignende taklinje, en høy sideprofil, store hjul og brede hjulbuer gir bilen en sporty look, noe som nok vil falle i smak hos mange.

Bakenden har sin egen stil, og er med på å gi bilen et sporty uttrykk.
Bakenden har sin egen stil, og er med på å gi bilen et sporty uttrykk.

Tesla tilbakekaller ALLE Model S

Rent mekanisk vet vi lite. Produksjonsmodellen vil nok komme med en helt ny bensinmotor, mens man ellers kan velge mellom manuell kasse/CVT-kasse, firehjulstrekk/forhjulstrekk, bensin/diesel.

Bilen skal være 4,40 meter lang, 1,88 m bred og 1,44 m bred. Dekkene er 235/40R19. Ellers får vi ikke vite mer. Men designet i seg selv er grunn god nok til å glede seg til femte generasjon Impreza!

Subarus designere har klart å skape harmoniske linjer til bilen. En verstings-versjon av denne blir bra! Foto: Lord Arnstein Landsem
Subarus designere har klart å skape harmoniske linjer til bilen. En verstings-versjon av denne blir bra! Foto: Lord Arnstein Landsem

Dieselgate ruller videre: Enda flere motorer er jukset med