Det er ingen tvil om at Mazda tenker sportslig når de designer nye biler. Fronten er framoverlent, mens bakluka er også vinklet litt for å gi et tøffere utseende, det siste går naturligvis på bekostning av plass.
Det er ingen tvil om at Mazda tenker sportslig når de designer nye biler. Fronten er framoverlent, mens bakluka er også vinklet litt for å gi et tøffere utseende, det siste går naturligvis på bekostning av plass.

Ny og lekker SUV – men vi får ikke kjøpe den

Mazdas viser nytt flaggskip.

Mazda gjør veldig mye spennende på designfronten for tiden. Nye MX-5 er på plass, Mazda 6 og CX-5 har fått en facelift som gjør dem enda lekrere, CX-3 er kanskje klassens tøffeste crossover – og vi har alt blitt introdusert for et par lekre konseptbiler.

Nå har de sluppet offisielle bilder av sin nye SUV – og den skal straks settes i produksjon. 

Det er flere grunner til at vi gjerne skulle sett denne hos norske forhandlere! 

Les også: Denne skal videreføre Mazdas SUV-suksess

Sporty design 

Vi kan jo ta det første først: Design. Alle vet at bilkjøp handler mye om følelser, og følelser blir påvirket av utseendet. Derfor er det viktig at en bil ser bra ut. Det synes vi absolutt at CX-9 gjør.

Designet er sportslig og den minner egentlig mye om en litt forvokst CX-5. Kraftig, framoverlent grill, og linjene for øvrig kjenner vi igjen fra konseptbilen som ble vist på bilmessen i Frankfurt tidligere i høst.

Mazda har også jobbet mye med interiørene sine de siste årene.
Mazda har også jobbet mye med interiørene sine de siste årene.

Plass til syv

CX-9 ser også påkostet ut. Akkurat det er noe Mazda har jobbet målrettet med de siste årene – de vil ta en andel av premiumkundene. Da må bilene se litt mer eksklusiv ut enn de gjorde før.

Målet har også vært å lage en praktisk bil. CX-9 leveres nemlig med tre seterader, slik at det blir plass til syv personer.

Med nesten fem meters lengde, er det også god plass i bagasjerommet.

Premium også innvendig

Innvendig er det helt klart mye vi kjenner igjen fra CX-5, CX-3 og Mazda 6. Igjen, mye handler om heve følelsen av opplevd kvalitet. 

Infotainmentskjermen er plassert høyt på dashbordet, og kan styres med menyhjul og hurtigknapper plassert rundt dette, slik som Audi, BMW og Mercedes gjør.

Materialvalget i merkets nye flaggskip er også tatt opp et par nivå. Skinntrukket dashbord og børstet metall dominerer.

Rene og enkle linjer dominerer innvendig.
Rene og enkle linjer dominerer innvendig.

Les også: Her er prisene på spennende SUV

80 prosent til USA

Under panseret sitter en ny, kraftig bensinmotor. 2,5-literen er den samme som sitter i Mazda CX-5, men har nå fått turbo og yter 250 hk. Den er koblet mot en seks trinns automatgirkasse.

Det er en relativt stor motor, og der har du mye av forklaringen på hvorfor vi, i alle fall i denne omgang, ikke får se den hos norske forhandlere.

Den blir svært lite gunstig mot norske avgiftssystemet. I stedet forventer Mazda selv at 80 prosent av produksjonen på 50.000 biler, vil bli solgt i USA. 

Salget starter til våren neste år.

Les også: Penger å spare - men mange verksteder sier nei