Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har en uvanlig luksuriøs testbil denne uka. Foto: Mats Brustad
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har en uvanlig luksuriøs testbil denne uka. Foto: Mats Brustad

Her har du det som Kongen i baksetet

Særlig EN knapp er blitt veldig populær ...

I høst kom BMW på banen med siste generasjon av sin direktørbil og flaggskipet i modellrekken – nemlig 7-serie. Det er en bil som skal vise hva den tyske premiumbil-produsenten kan klare, når de setter alle kluter til.

Det var flere av oss som gjerne kunne ta "jobben" med å teste en slik modell. Ikke minst siden BMW Norge har den absolutte toppmodellen i sin pressebil-stall: 750iL xDrive.

Den betegnelsen sier ganske mye om hva du får: 7-serie med den største motoren, i lang versjon – og med firehjulsdrift.

Etter stein-saks-papir-runden på kontoret, som ble avsluttet med en gysende finalerunde, var det altså redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som vant, og som denne uken kjører rundt i ekstrem luksus.

Nå er det på tide og høre hvordan det går ...

Les også: Denne luksusbilen kan ruinere deg

Hjemmekontor

– Ring, ring ...

– Heisann Knut! Jasså, du sitter på kontoret? 

– Joda, det er jo det som er hverdagen, da. Men du er vel ute og kjører bil, tenker jeg?

Når du ser denne betegnelsen på bakluka, så vet du at det er toppmodellen, av toppmodellen, du har med å gjøre.
Når du ser denne betegnelsen på bakluka, så vet du at det er toppmodellen, av toppmodellen, du har med å gjøre.

– Ja, forsåvidt. Men på en annen måte, er jeg på kontoret, jeg også. Har nemlig slått meg til ro i baksetet på testbilen – som er utstyrt med det BMW kaller executive lounge. Og det må jeg si, at dette er et hjemmekontor jeg kunne blitt vant med!

Spesiell nøkkel

– Du finner deg tilrette skjønner jeg.

– Det skal jeg love deg. Dette er nesten en bil som er for god for direktører. Den er rett og slett en Kongebil. Jeg vet at vi alltid gir et balansert inntrykk av testbilene. Feil og mangler skal tas med. Men så langt er det vanskelig å komme med noen store ting på den lista, altså. Det er klart, nøkkelen er litt diger da. Nesten som en mobiltelefon. Men så har den en digital skjerm som du kan ha ganske mye moro med til gjengjeld...

– Har NØKKELEN en skjerm?

– Jepp, sånn er det blitt. Ganske stilig. Du kan sjekke bilens status, sette på fjernvarmen og en rekke annet. Mens du kjører, legges nøkkelen til trådløs lading i midtarmelenet. Fiffig!

Les også: Her kan du lett svi av en million – på ett år

Vanvittig fraspark

– Men har du fått sittet noe bak rattet da?

BMW har ikke BARE tenkt på komfort. 20' felger og M-stylingen vitner om at de fortsatt verdsetter det sportslige.
BMW har ikke BARE tenkt på komfort. 20" felger og M-stylingen vitner om at de fortsatt verdsetter det sportslige.

– Jada, jeg har jo dessverre ingen egen sjåfør. Akkurat det må vi kanskje diskutere på neste medarbeidersamtale. Men uansett, jeg har absolutt fått kjørt en hel del selv. Og det har vært like morsomt som å sitte baki her og bli nedlesset av luksus. For maken til fraspark! Motoren er på 450 hk, og 0-100 km/t tar bare 4,4 sekunder. Det er M5-tid det! Men takket være firehjulsdriften, oppleves alt så komfortabelt og udramatisk at jeg nesten lurer på om dem tiden kan stemme...

– Hva med utstyret da – har du forsøkt deg på den gestikulerings-greia?

– Gestikuleringsgreia? Åh, du mener at du kan styre deler av infotainmentsystemet bare med å vifte med fingeren foran skjermen! Ja, det har jeg fått testet. De funksjonene som er tilgjengelig nå, er å skru opp og ned volumet og ta og legge på når du bruker telefonen. Og det fungerer helt supert! Jeg trodde dette skulle være noe ubrukelig gimmick-greier, som i praksis bare var klønete. Men det er faktisk ganske smart.

Prisen ...

– Alt vel så langt, med andre ord. Men bare for å ødelegge stemningen litt. Hva er prisene?

– Huff, må vi snakke om det også? Vel, du må jo ikke nødvendigvis kjøpe toppmodellen. Innstegsprisen er faktisk godt under halvparten av det testbilen koster. Så det er jo bra! 

– Joda, men hva koster den du kjører nå?

– Du gir deg ikke, skjønner jeg. OK. Prisen på akkurat denne bilen er 2,2 millioner kroner. Og det er naturligvis veldig mye penger. Men om vi kjøpte noen sånne, hadde vi kanskje spart noen penger på kontorleie i Akersgata? Bare et forslag ...

– Tenker vi sier takk for samtalen, jeg. Så får vi se hva du sier om bilen når du har fått testet den litt mer grundig. 

– Ikke meg imot. Vi snakkes! 

Følg med for den ordentlige testen av 7-serie. 

Diger grill, sinte lykter og markerte luftinntak i fangeren. Joda, dette er umiskjennelig BMW.
Diger grill, sinte lykter og markerte luftinntak i fangeren. Joda, dette er umiskjennelig BMW.

Les også: Direktørbil: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?