Nå må bilene bli snillere for å få toppscore

Blir tøffere å få fem stjerner.

Euro NCAP er de som legger lista for krasjtester i Europa. Deres stjernesystem, der 5 er toppkarakter, kommer til å bli betydelig mer omfattende de neste årene. Automatisk nødbrems for fotgjengeren blir en viktig del av testen. Foto Euro NCAP
Euro NCAP er de som legger lista for krasjtester i Europa. Deres stjernesystem, der 5 er toppkarakter, kommer til å bli betydelig mer omfattende de neste årene. Automatisk nødbrems for fotgjengeren blir en viktig del av testen. Foto Euro NCAP

I 2014 omkom det rundt 26.000 mennesker i trafikkulykker i Europa. Fotgjengere, syklister og MC-førere utgjorde 47 prosent av dette tallet.

Målet er at dette at skal bli kraftig redusert i framtiden. Akkurat dette med fotgjenger-sikkerhet er noe bilbransjen allerede har jobbet med i mange år. Det finnes spesialdesignede pansere som minsker skadeomfanget ved en påkjørsel, egne airbager på utsiden av bilen og nattsyn-systemer som varsler om dyr og mennesker du ellers ville risikert å ikke se.

Men den viktigste utviklingen er det kanskje autobremssystemer som står for. Og nå vil det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP øke fokuset på disse.

Les også: Norsk SUV-favoritt fikk beste krasjtest-resultat noensinne

Stadig utvikling

Euro NCAP har blitt nærmest fasiten på kollisjonstester siden de startet opp i 1997. De gjennomfører en rekke tøffe tester, som legges til grunn for karakteren.

Etterhvert som teknologien har utviklet seg gjennom årene, har også testene blitt tilpasset. Det blir stadig strengere krav for å få toppkarakteren – fem stjerner.

Og siden utviklingen har gått fort, betyr det at biler som fikk fem stjerner for to år siden, slett ikke ville vært garantert den samme karakteren i dagens testsyklus.

Nye tester fra 2016

Nå har Euro NCAP avslørt hvilke nye tester som står for tur fram mot 2020. De første nye testene vil fases inn allerede i 2016. Da vil en for første gang bruke fotgjenger-dukker som del av programmet.

Autobrems som slår inn når bilen oppdager en fotgjenger som går i veibanen, er allerede tilgjengelig på biler fra blant andre BMW, Mercedes, Volvo, Ford, Toyota og Volkswagen.

Euro NCAP mener at disse sikkerhetssystemene er så viktige, at de ønsker å bidra til at det blir langt mer vanlig på nye biler.

Les også: Store familiebiler får krasjtest-slakt

Produsentene følger med 

Utgangspunktet er nemlig at et slikt system vil kunne hindre hver femte dødsulykke der fotgjengere er involvert.

Og siden sikkerhet er et viktig område for de som kjøper bil, kommer nok også bransjen til å være på banen når de ser hva Euro NCAP har tenkt å fokusere på. Slik har det vært hele tiden, bilene lages for å gjøre det godt i disse krasjtestene.

Syklister og kryss 

De nye testene vil ta for seg følgende scenarioer: Voksne som går eller løper ut i veibanen, og barn som kommer ut mellom parkerte biler.

Poeng gis utifra at bilen skal klare å stoppe helt i hastigheter opp til 40 km/t – og redusere farten til under 40 km/t når den kjører mellom 40-60 km/t.

Det stopper naturligvis ikke der. I årene som kommer vil det dukke opp stadig nye tester. Innen 2018 inkluderes egne systemer rettet mot syklister, og innen 2020 blir det også fokus på å redusere kollisjonsfaren i kryss.

Det blir også nye og strengere krav til påminnelse om sikkerhetsbelter, mer avanserte systemer for å hindre at en kjører ut av veibanen og minske skader ved frontkollisjoner.

Les også: Dette er de sikreste nybilene