Denne bilen tar det 5.000 timer å bygge – minst!

Og nei, det er ikke "bare" en gammel Mustang!

Med 640 hestekrefter og 820 Nm i bakhånd er det intet stort problem å røyklegge nærområdet ditt, hvis du skulle få lyst til det!  Foto: Equus
Med 640 hestekrefter og 820 Nm i bakhånd er det intet stort problem å røyklegge nærområdet ditt, hvis du skulle få lyst til det!  Foto: Equus

Dubai Motor Show er ikke stedet for de helt store nyhetene, men undertegnede tok turen for noen dager siden, og du vil få en liten rapport fra messen senere. Men i mellomtiden kan vi se nærmere på denne godbiten. Den så ved første øyekast ut som en ombygget Mustang, og min interesse ble pirret.

Da jeg kom helt inntil gjenkjente jeg navnet: Equus. En bil jeg har lest om før, men aldri sett live. Så hva er egentlig en Equus? Er det bare en gammel Mustang med gatebilstuk, omtrent som de evinnelige Eleanor-kopiene man ser på treff? Nei, så langt derifra.

Den ferdige produksjonsmodellen

Modellen heter Equus Bass770 og bygges av Equus Automotive. De startet opp i 2009 i Georgia (den amerikanske staten, og ikke den tidligere sovjetiske republikken, for de som måtte lure på det), og holder nå til i Detroit. Bilen ble først vist på Detroit-utstillingen i 2014, men den fiks ferdige produksjonsmodellen sto klar til Dubai Motor Show nå.

Mercedes-SUV behøver ikke å koste skjorta

Chassiset er laget av aluminium, det samme er dører, tak og bakskjermer. Innerpaneler til karosseriet, samt framskjermer og en del andre elementer er laget av karbonfiber. Blandingen av aluminium og karbon sikrer en særdeles solid, stiv og lett enhet. Den komplette vekten på bilen er 1.569 kg.

Formidable ytelser

Men en muskelbils hjerte er selvsagt motoren, og her skuffer ikke Bass770. Under panseret finner vi en 6,2-liters kompressormatet LS9 V8 med tørrsump. Det betyr 640 hk ved 6500 omdreininger, og massive 820 Nm/3800 omdreininger. Sammen med en 6-trinns dobbelclutch-kasse holder det til en toppfart på 320 km/t, mens 0-60 mph (0-96 km/t) går unna på 3,4 sekunder.

Her er tre smarte nybilkjøp

Dekkene er Michelin Pilot Sport 255/40XR19 foran og 285/40ZR19 bak. Magnetiske støtdempere og karbonkjeramiske bremser fra Brembo kompletterer pakken. Interiørmessig er det mye skinn og sportslige instrumenter med metallinnfatning. Ellers får kunden det han eller hun vil ha, hvis det skulle være spesielle behov.

Ikke akkurat billig...

Equus Automotive sier at hver bil er håndbygd og at prosessen tar minst 5000 timer. Da blir du neppe overrasket over at dette koster litt.

500.000 dollar, eller 4,3 millioner kroner står det på prislappen. Så er det også grunn til å regne med at den norske staten vil ha ikke rent få avgiftskroner i tillegg, hvis du skulle ønske deg denne på norske skilter ...

Fin bil - men noen har sovet i timen