FAKSIMILE
FAKSIMILE

Folk som poster inspirerende og motiverende sitater på Facebook «er mindre intelligente»

Dersom du legger ut bilder med inspirerende visdomsord på sosiale medier, er du sannsynligvis ikke den skarpeste kniven i skuffen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det antyder ny psykologiforskning fra University of Waterloo i Canada. I den rykende ferske artikkelen publisert i Judgment and Decision Making, presenterer forskerne oppsiktsvekkende funn (som kanskje likevel bør tas med en klype salt):

PhD-student Gordon Pennycook. FOTO: PRIVAT /
PhD-student Gordon Pennycook. FOTO: PRIVAT /
Synes du dette fjaset fremstår som en dyp sannhet som er motiverende å lese? FOTO: «INTERNETT» /
Synes du dette fjaset fremstår som en dyp sannhet som er motiverende å lese? FOTO: «INTERNETT» /

Både filosofer og psykologer har i en årrekke studert ren skjær bullshit som uttrykksform, men ifølge Gordon Pennycook og de andre forskerne er de trolig første gang man har tatt for seg hvordan slikt «pseduo-ektefølt» sprøyt oppfattes av mottakeren.

Det dreier seg nærmere bestemt om halvsannheter i form av inspirerende og motiverende visdomsord (som det neppe er underskudd av i nyhetsfeeden din på Facebook).

Og resultatet er muligens nedslående lesning for enkelte lag av det Facebook-brukende folkedypet:

For mens noen kanskje rister oppgitt på hodet og tenker «sludder» når man leser plattheter som «Learn from everyone, follow no one» eller «Be yourself and quit trying to be everyone else», er det atter andre det går rett hjem hos og som oppfatter dem som meningsfulle. Og nettopp disse er ifølge den canadiske studien mindre intelligente og reflekterte, og dessuten mer mottakelig for konspirasjonsteorier.

PhD-student Pennycook og hans medforfattere har i studien testet flere hundre personer i fire eksperimenter. De ba de frivillige forsøkskaninene om å vurdere en rekke slike visdomsord og vurdere om de var enige med budskapet i dem eller ikke.

Og for å sprite det opp presenterte de også flere konstruerte setninger fylt med typiske signalord – både helt meningsløse konstruksjoner i tillegg til «visdommer» som er helt fullstendig åpenbare.

Etterpå ble alle deltakernes kognitive evner vurdert, ifølge The Independent.

– Vi har i studien fokusert på pseudo-ektefølt bullshot, som består av tilsynelatende imponerende utsagn presentert som sanne og meningsfulle, men som i realiteten er meningsløse, heter det i artikkelen.

– Våre funn underbygger hypotesen om at noen mennesker er mer mottakelige for denne typen bullshit og at det ikke er et spørsmål og varierende grad av iboende skepsis, men også manglende dømmekraft i møte med villedende vagheter i påstander som ellers lyder imponerende.

I den vitenskapelige artikkelen, som stikk i strid med enhver tradisjon for knusktørre akademiske skriverier inneholder ordet «bullshit» intet mindre enn 200 ganger, rettes pekefingeren særlig mot sosiale medier-guruen Deepak Chopra – en stordistributør av bilder med mer eller mindre inspirerende tekst på.