Den minner litt om en lekebil – men denne er helt ekte.
Den minner litt om en lekebil – men denne er helt ekte.

Bilen for deg som sliter med å bli voksen

En perfekt (h)julegave for store gutter?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskjellen på gutter og menn er størrelsen på leketøyet, sies det. Det kan nok være noe i nettopp det.

Hvem husker vel ikke lykkelige barndomsdager i sandkassa med en god kompis og massevis av småbiler? Eller når man endelig etter ulidelig lang venting fikk sin første radiostyrte bil? Gjerne en høy pickup med store hjul slik at både nyklipt gress og singel på gårdsplassen lett kunne forseres. 

Høy sandkasse-faktor

Bare så det er sagt: Bilen på disse bildene er i full størrelse. Men det er dermed ikke sagt at det ikke er noen sandkasse-faktor her. For det er det!

Bilen er forresten en en 2015-modell Royota 4Runner som er ganske kraftig ombygget. 

Den er blant annet hevet 10 tommer og har selvfølgelig digre offroad hjul og ellers et understell som matcher den omtalte sandkasse-faktoren. 

Bilen bygger på en Toypta 4Runner, som ikke selges i Norge.
Bilen bygger på en Toypta 4Runner, som ikke selges i Norge.

Sjelden offroad-tøffing selges

Sponset av leketøyprodusent

Sponsoren for bilen er Tonka, den kjente leketøyprodusenten som kanskje er aller mest kjent for biler. Da gjerne med store hjul...

Hjulene er  38 tommer og dekkene er levert av Mickey Thompson.  LED offroad-belysning har blitt montert på taket både foran og bak. Støtfangeren foran er plukket bort og erstattet med en solid wraparound-bar. En rammemontert vinsj er også på plass.

Stor takgrind med taktelt og  stige på siden underbygger ekspedisjons-feelingen, det samme gjør reservehjulet og hi-lift jekken på bakluken.

En helt unik offroad-MG!

Gul og svart også innvendig.
Gul og svart også innvendig.

Fargetilpasset - også under

Bilen har fem sitteplasser og et interiør som er fargetilpasset eksteriøret. Det samme er faktisk understellet, med sine gule aksler. 

Motoren er den originale 4-liters V6-bensinmotoren som er kjent for å være både sterk og pålitelig. Den er også omtrent det eneste på denne bilen som ikke er modifisert eller ombygget. 

Produksjonen av denne startet opp i fjor, og bilen ble vist på nylig avsluttede SEMA-motorshow der den var et av årets store trekkplastre. 

De tøffeste av de tøffe – bygges i Drammen

Det avanserte understellet matcher også resten.
Det avanserte understellet matcher også resten.

(H)julegave-tips

Ikke helt overraskende skal bilen være svært kapabel i terrenget. Potensialet med denne er nok langt høyere enn barndommens radiostyrte lekebil. Med større leketøy er man definitivt klart for større utfordringer også. 

Tipper det er en og annen godt voksen "guttepjokk" som kanskje ønsker seg noe slik som dette til jul?

Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt