Mercedes C-klasse får et sportslig utseende når den har både AMG-pakke og natt-pakke. Den siste sørger for sorte speilhus, sorte lister rundt vinduene og sorte rails på taket. Dette er innstegsmodellen med firehjulsdrift – C220 CDI.
Mercedes C-klasse får et sportslig utseende når den har både AMG-pakke og natt-pakke. Den siste sørger for sorte speilhus, sorte lister rundt vinduene og sorte rails på taket. Dette er innstegsmodellen med firehjulsdrift – C220 CDI.

Denne skal friste mange familier

Her er innstegsmodellen med 4x4. Les testen:

Hva er dette?

Mercedes har blåst skikkelig liv i en litt glemt modell, med nye generasjon C-klasse. Nå har den også kommert med ny innstegsmodell med firehjulsdrift. Den rimeligste utgaven med 4Matic, som Mercedes kaller det, er C200T. 

Den koster fra 502.200 kroner,  det er fortsatt litt mer enn sammenlignbare konkurrenter fra Audi og BMW. 

Spørsmålet er om den er verdt det? Og hvor mye den eventuelt også spiser av kundegrunnlaget for Mercedes egne SUV-er, GLA og GLC.

Vi har forsøkt å finne det ut, bli med på test:

Les også: C-klasse: Mye bedre – og mye billigere

Hvordan er den å kjøre?

Vi kjenner C-klasse godt fra før. Vi har nemlig testet den i flere ulike varianter tidligere, og lar oss først og fremst imponere over komforten. Og det gjelder forresten uavhengig av om den har luftfjæring eller vanlig fjæring.

Bak rattet i C-klasse får du følelsen av å sitte i en storbil. Lydisoleringen er god, og komforten høy. Interiøret er moderne og ryddig.
Bak rattet i C-klasse får du følelsen av å sitte i en storbil. Lydisoleringen er god, og komforten høy. Interiøret er moderne og ryddig.

Testbilen har den adaptive luftfjæringen, som lar deg velge mellom flere ulike programmer. Det fungerer godt, og særlig i "Sport" blir den stram og fin å kjøre, når du vil det.

Men det skal nevnes at stålfjærene faktisk er vel så gode når det kommer til å kjøre litt aktivt i svingene.

Det er god støydemping, noe som fører til at du kan kjøre lenge uten å bli sliten i hodet, og ikke behøver å snakke høyt for å bli hørt. Men litt mer dekkstøy er det i stasjonsvogna, sammenlignet med sedanen.

Les også: Millionbil? Nei, dette er Mercedes nye folkebil

Hvordan er plassen?

C-klassse er blitt større enn tidligere. Men først og fremst på utsiden. Bagasjerommet har nemlig bare vokst 5 liter, og er nå på 490 liter. Det øker til 1.500 om du legger ned baksetene.

Bagasjerommet er ikke det største. Det har faktisk bare vokst med 5 liter. Med 490 liter legger den seg under både Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring.
Bagasjerommet er ikke det største. Det har faktisk bare vokst med 5 liter. Med 490 liter legger den seg under både Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring.

Det er ikke mer enn det må være. Nye Audi A4 Avant er på 505 liter, mens BMW 3-serie Touring, som nettopp ble faceliftet, legger seg midt imellom med sine 495 liter.

I baksetet er det god plass til voksne, og ikke noe problem med takhøyden. Men igjen, med tanke på at det er en helt ny generasjon, kunne en kanskje forventet litt bedre plass her også. Ikke minst til beina. Hvis forsetet er plassert i nederste posisjon, får ikke føttene plass under. 

Foran er det romslig, og det er et par gode og praktiske oppbevaringslommer. Mercedes har skjønt at også slike detaljer er viktige i hverdagen.

Les også: Norske avgifter gjør denne til et kupp

Bakseteplassen er bra. Merk de hvite sikkerhetsbeltene. Det er ekstrautstyr ...
Bakseteplassen er bra. Merk de hvite sikkerhetsbeltene. Det er ekstrautstyr ...

Finest utenpå eller inni?

Testbilen er utstyrt med AMG-pakke både innvendig og utvendig. Det gjør den mer sportslig. Stylingen utvendig inkluderer egne felger, større luftinntak i fangeren foran, diffusor bak og sideskjørt.

Den sølvfargede lakken i kombinasjon med mørke ruter og det Mercedes kaller Nattpakke, som ganske enkelt betyr at kromdetaljene er gjort sorte, er både lekker og sportslig. 

C-klasse har mye av de samme designtrekkene utvendig som storebror og flaggskip, S-klasse. Den ser både påkostet og eksklusiv ut.

Innvendig var C-klasse starten på en aldri så liten revolusjon. Det nye dashbordet finner vi igjen blant annet i GLC - og er det mest elegante i Mercedes-familien. Høy opplevd kvalitet følger også med. 

Vi liker aller best eksteriøret på denne bilen. Når du får stasjonsvogna i kombinasjon med AMG- og nattpakke ser det rett og slett veldig bra ut.

Les også: Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Går den bra?

C200T 4Matic har en bensinmotor under panseret. Den yter 184 hk og 300 Nm, og det er absolutt nok til å gi et friskt fraspark. 0-100 km/t er unnagjort på 7,8 sekunder. 

AMG-pakke og to ovale enderør gir hekken et tøft utseende.
AMG-pakke og to ovale enderør gir hekken et tøft utseende.

7G-Tronic automatgirkassen sjalter fint, og jobber godt i kombinasjon med motoren. Fullt så sportslig som den hos BMW er den ikke. Men den er langt bedre og raskere enn den som var i den forrige generasjonen av C-klasse.

Vi liker også den friske bensinmotoren. Den sørger for fint bunndrag på lavt turtall, samtidig som du kan hente ut det lille ekstra ved å bruke hele registeret. 

BMW 320i xDrive er mer eller mindre nøyaktig like rask til 100 km/t, også den med 184 hk. Og Mercedes har ikke akkurat tradisjon for å holde følge med sin mer sportslige konkurrent når effekten er den samme. Så det er tydelig at det skjer ting i Mercedes-leiren.

Snittforbruket er oppgitt til bare 0,62 l/mil. Dette er veldig bra for en såpass sterk bensinmotor, og betydelig lavere enn BMW 320i xDrive, som trenger 0,68 l/mil. 

Les også: Denne familiebilen oser av luksus

... og hva er konklusjonen?

C-klasse med firehjulsdrift blir ikke billigere enn dette. Startprisen er 502.000 kroner, og inkludert er blant annet automatgir, multiratt i skinn, klimaanlegg, blue tooth, collison prevent- og attention assist, DAB radio og ECO start/stop-funksjon.

Det betyr at det er ganske mye ekstra du må betale for. Men slik er det jo også med de to andre, tyske konkurrentene også. 

Totalt endte prisen på testbilen på 755.000 kroner. Der AMG-pakkene, hengerfeste, luftjfæring, Burmester stereo, parkeringsvarmer og panorama takluke er blant de som drar mest opp.

Det er vanskelig å konkludere med hvilken bil som er best i klassen, uten å teste direkte mot hverandre. Blant annet har vi til gode å prøve nye A4 Avant med quattro. Men at C-klassen helt klart bør være med i vurderingen er det ingen tvil om.

Når det gjelder kannabiliseringen, er det nok en del kunder som skal ha 4x4, som heller vil gå for SUVen GLC. Men da blir prisen høyere, og du får mindre sportslige kjøreegenskaper. 

Mercedes C-klasse er blitt en bil åregne med, for de mange som vil kjøpe en kompakt familiebil med firehjulsdrift.
Mercedes C-klasse er blitt en bil åregne med, for de mange som vil kjøpe en kompakt familiebil med firehjulsdrift.

Les også: Her er Mercedes nye toppmodell