Grønt styre i Oslo gir mindre penger til kollektivtrafikken

– Jeg tror veldig mange føler seg lurt, sier Høyres gruppeleder i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I neste års Oslobudsjett er det satt av mindre penger til kollektivtrafikk enn hva det forrige byrådet i hovedstaden la opp til.

– 20 millioner mindre

Det brygger opp til kollektivstrid når neste års Oslobudsjett skal behandles i bystyret. Det borgerlige byrådet som gikk av etter valget hadde nemlig lagt inn mer penger til kollektivselskapet Ruter enn det nye rødgrønne byrådet har lagt opp til. I tillegg kommer en ekstraregning som følge av økt moms, som det nye byrådet ikke dekker.

– De legger inn nesten 20 millioner kroner mindre til kollektivtrafikken enn det vi la opp til, sier Høyres gruppeleder i Oslo, Eirik Lae Solberg til TV 2.

Han er overrasket over at De Grønne ikke klarer å øke bevilgningene til kollektivtrafikk.

– Jeg tror veldig mange velgere hadde regnet med mer penger når miljøpartiet fikk makt, det er det stikk motsatte som skjer. Jeg tror veldig mange føler seg lurt.

Momsen øker

Neste år øker momsen på kollektivreiser fra 10 til 12 prosent. Staten dekker deler av denne regningen, men ikke alt. Og det nye rødgrønne byrådet i Oslo setter ikke av ekstra penger til å dekke regningen neste år.

– Vi kan ikke ta ansvar for de avgjørelsene som gjøres på regjeringsnivå, da får man spørre regjeringen og støttepartiene hvordan de skal kompensere for det, sier Lan Marie Ngyen Berg (MDG), som er miljø- og samferdselsbyråd i hovedstaden 

Hun sender ballen videre til de fire borgerlige partiene på Stortinget som tidligere denne uken ble enige om et budsjettforlik. Det mener Høyres gruppeleder i Oslo er ansvarsfraskrivelse.

– Det er alltid sånn at det blir endringer fra statens side som Oslo kommune må håndtere. Vi har prioritert kollektivtrafikken. Det hadde jeg håpet at det nye byrådet ville. De gjør ikke det, det er skuffende, sier Lae Solberg.

– Prioriterer klima

Kollektivselskapet Ruter vil ikke si noe om konsekvensene før Oslobudsjettet er vedtatt.

– Det vi ser er at fagfolkene våre sier er at dette ikke får store konsekvenser. Og at det er viktig å bruke penger på klimatiltak for å kunne nå målene våre, sier byråd Ngyen Berg.

– Er det viktigere enn å bevilge penger til Ruter?

– Det er viktig å få få satt i gang gode klimatiltak og nå målene, det er viktigere enn at kommunen skal ta ansvar for momsøkningen som regjeringen legger opp til.

Dersom ikke bystyret overkjører byrådet, frykter opposisjonen konsekvensene.

– Det kan bli dyrere å reise kollektivt, færre avganger og trangere på de avgangene som går. Det vil gi et dårligere tilbud til Oslofolk, sier Lae Solberg.