Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Addi, eller Angmur Hermannson som han egentlig heter, har en sjåførjobb litt utenom det vanlige.

Utenom det vanlige er også den spesialbygde Man-trucken han bruker i jobben.

Jobben til Addi er  å frakte turister opp på Langjøkull, som er Europas nest største isbre. Den ligger på Island, et yndet reisemål både for oss nordmenn og mange andre. Island er eksotisk, og øya byr på opplevelser du knapt kan finne noe annet sted.

Angmur Hermannson poserer villig foran den ekstreme Man-trucken.
Angmur Hermannson poserer villig foran den ekstreme Man-trucken.

Dette er helt ekstremt

Og til det trengs det skikkelig redskap. Turen er både spektakulær og ekstrem. Island er kjent for mye og skiftende vær. Oppe på isbreen gjelder dette mer enn noe annet sted. Det skifter fra sol og pent til full snøstorm på bare veldig få minutter.

Det opplevde vi på vår tur til Sagaøya nylig. Har snakker vi seriøs whiteout med absolutt null sikt, snøføyke og en vind som selv en forblåst nordmann ikke er vant til. Helt ekstremt!

Været er nå én ting. En annen er når man skal kjøre på en isbre med dertil hørende utfordringer. Slik som både meterhøy nysnø, blank is, snøskavler og livsfarlige sprekker og råker.

Det er her Addi og den spesielle Man-trucken kommer inn i bildet.

Addi tar oss med på tur i skikkelig islandsk ruskevær.
Addi tar oss med på tur i skikkelig islandsk ruskevær.

Denne ble også testet på Island

Kjøpte den av NATO

– Det er jeg og sønnen min som har kommet opp med ideene til denne doningen, forteller han. Ikke helt uten stolthet i stemmen...

– Den ble kjøpt brukt av NATO og var i utgangspunktet en ganske tøff og barsk doning med blant annet trekk på alle åtte hjulene, forklarer Addi.

– Men likevel så var det behov for en betydelig ombygging for å tilpasse den til vårt bruk. Det gjelder særlig dekk, felger og fjæring.

– Større hjul og lengre fjæringsvei var derfor nødvendig. Hemmeligheten ligger i lavt marktykk og å kunne justere dette underveis - avhengig av underlaget, forklarer Addi.

Lufttrykket justeres innenfra og endres flere ganger på vei opp på isbreen.
Lufttrykket justeres innenfra og endres flere ganger på vei opp på isbreen.

Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

Fart er ikke noe poeng

Vi snakker tross alt om en 20 tonn tung doning som skal kjøre på både i dyp snø og på knallhard is. Marktrykket justeres på den måten at lufttrykket i de brede og store dekkene justeres underveis på turen oppover isbreen.

– Det mest kritiske partiet er der fastlandet går over til bre. Altså brekanten. Der er isen pill råtten og det er fort gjort å "gå igjennom" om man bommer med nettopp lufttrykket i dekkene.

– Mange tror også at det å kjøre fort er smart, men det er stikk motsatt, forklarer Addi videre. Lav, men jevn fart er det som gjelder.

Dette er "kontoret" til Addi.
Dette er "kontoret" til Addi.

48 gir og åttehjulstrekk

Motoren  er på 13 liter og yter 450 hestekrefter. Dreiemomentet vet ikke Addi helt – men det er høyt.

I førerhuset har han avansert GPS-utstyr for å finne veien. Selv om turen opp breen med turister kjøres daglig i sesongen,  driver ofte sporene igjen.

Det er hele 48 gir å velge mellom og bilen trekker som nevnt på alle åtte hjulene.

– Farten på turen oppover breen ligger ofte på mellom 6 og 12 km/t, noen ganger opp mot 20 – hvis det er fint vær og godt føre. Nedover igjen kan vi noen ganger kjøre litt fortere, forklarer Addi.

Addi er en humørspreder av rang. Fra førerplassen kommer gode historier og vitser tett, samtidig som han også forklarer hva han driver med der framme for oss passasjerer.

– Vi har kommet litt for langt til venstre og må gire ned og finne igjen "track" / sporet.

Eller:

– Her er snøen litt fastere, så vi fyller mer luft i dekkene for å kunne kjøre litt fortere videre oppover.

De tøffeste av de tøffe – bygges her: 

– ikke noe annet kjøretøy kunne klart dette, mener Addi.
– ikke noe annet kjøretøy kunne klart dette, mener Addi.

– Ikke noe annet kjøretøy kunne klart dette

På passasjerplass dugger det på vinduene, det drypper kondensvann fra taket og man hører den jevne, sterke duren fra den kraftige dieselmotoren.

På vårt spørsmål om han noen gang har kjørt seg fast, ser Addi en annen vei, venter i to sekunder før setter øynene i meg og svarer:

– Det finnes ikke noe annet kjøretøy i hele verden som klarer denne jobben.

Svar på spørsmålet fikk vi ikke og er litt usikre på hvordan vi skal tolke det. Men vi kom i alle fall trygt både opp og ned isbreen.

Les også: Slik kjører de søndagstur på Island

Turen opp isbreen byr på mange utfordringer. Man bør definitivt ikke havne i disse råkene når sikten er dårlig. Foto: www.intotheglacier.is
Turen opp isbreen byr på mange utfordringer. Man bør definitivt ikke havne i disse råkene når sikten er dårlig. Foto: www.intotheglacier.is