Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiat 500 fikk en skikkelig renessanse da den nye retroutgaven dukket opp i 2007.

Den opprinnelige 500 fra 1957 har aldri vært mer populær enn nå, mer enn 50 år etter debuten. Den skulle være Italias svar på «folkevogna» og ble på sett og vis det også. Mer enn 3,5 millioner eksemplarer ble produsert mellom 1957 og 1975.

Nå har den blitt både en kult-bil og et ikon.

Ikke søt og snill.

Den ser jo så liten, snill og søt ut, nesten som en liten bamse eller valp, sier mange.
Men unntak finnes definitivt. Det er bilen på disse bildene et veldig godt bevis på. Den er ikke søt og snill – den er sint og spinnvill!

En kar i Denver, Colorado i USA har nemlig fikset og trikset litt med denne, så slik den er nå framstår den mer som en ulv i fåreklær. Eller en sleeper, som slike biler ofte kalles.

Den nye Subaru-motoren med turbo tar "litt" plass. Foto fra ebay
Den nye Subaru-motoren med turbo tar "litt" plass. Foto fra ebay

Jovisst fantes det hissige varianter av 500 tidligere også. Da gjerne med det giftige skorpion-emblemet til Abarth påklistret. Men få har vel dratt til så langt som den nevnte karen i Denver. Han hev ut den gamle originale tosylindrede motoren på 500 ccm, og stappet like godt en Subaru WRX STI-motor inn i rumpa på den lille, gamle Fiaten, koblet det sammen med en girkasse fra en Porsche og satte på en turbo som er så stor som en tørketrommel.

Så kastet han ut det meste av interiøret og satte inn veltebur.

Fiat 500: Se hva han bruker bilklassikeren til

300 hestekrefter

Litt tilbake til motoren. Alle vet ikke hva en WRX STI-motor er for noe. Men det er omtrent samme motor som Petter Solberg hadde i den blå og gule Subaruen han vant rally-VM med for noen år siden.

Den har fem ganger størrelsen av originalmotoren og en effekt som er over ti ganger så høy som da denne trillet ut av fabrikkportene. Rundt 300 hestekrefter har den lille, lette bilen nå. Men det går an å hente ut mer om man synes det er i snaueste laget.

Uvisst av hvilken grunn har eieren nå bestemt seg for å selge mini-beistet. Den ble nylig lagt ut på den amerikanske auksjonssiden ebay.

Det er lite å si på finishen her. Dette er motoren før montering. Bilen virker veldig velbygget. Foto fra ebay.
Det er lite å si på finishen her. Dette er motoren før montering. Bilen virker veldig velbygget. Foto fra ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Ikke så dyr. Ennå.

Og folk byr. Det er tydelig flere som har lyst på denne hissige italieneren. I skrivende stund er prisen oppe i noe over 5.500 dollar. Det er ikke mer enn snaut 50.000 kroner. Noe som garantert er langt under selvkost.

Det sier seg selv at en så kraftig effektøkning og ekstrem ombygging er både kostbart, omfattende og tidkrevende. Ikke minst går det med mange dyre deler. Det er bare å se på spec-lista under annonsen så forstår du hva som menes.

Det har garantert også vært litt prøving og feiling underveis. Noe annet ville være rart.

Selgeren lover i annonsen at bilen er stabil i høye hastigheter, og at den kan brukes i daglig bruk – og altså at det enkelt kan hentes fram ytterligere hestekrefter om man har behov.

Test: Fiat 500 - retro på sitt beste

Skulle den vært original?

Uansett et tøft og morsomt påfunn, selv om sikkert noen skulle sett at den hadde blitt holdt helt original også. Kanskje særlig med tanke på at denne bilen er en 1957-modell, altså aller første årsmodell.

Fiat med motoren bak har ofte vært en vinner på norsk vinterføre. Vi tipper at denne er et godt unntak fra den regelen.

Her er den lille kleggen i aksjon på bane, men bilen kan fint brukes i det daglige, påstår selgeren. Foto fra ebay.
Her er den lille kleggen i aksjon på bane, men bilen kan fint brukes i det daglige, påstår selgeren. Foto fra ebay.

Fiat 500: Favoritt i italiensk rød