SMART TRENING MED HELLE: Sigrid Bonde Tusvik, Helle Bornstein og Tone Damli Aaberge under Bornsteins boklansering i fjor. Foto: Scanpix.
SMART TRENING MED HELLE: Sigrid Bonde Tusvik, Helle Bornstein og Tone Damli Aaberge under Bornsteins boklansering i fjor. Foto: Scanpix.

Tone Damlis personlige trener: – Ikke spis banan

Tidligere friidrettsutøver Ingrid Kristiansen (59) raser mot Helle Bornsteins kostholdsråd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Personlig trener og hjernen bak treningskonseptet «Smart Trening», Helle Bornstein, la nylig ut et innlegg på sin blogg som skaper reaksjoner.

VERDENSMESTER: Ingrid Kristiansen satte verdensrekord på 10.000 meter i 1987. Hun er sterkt imot Bornsteins påstander om at banan må droppes etter trening. Foto: Scanpix.
VERDENSMESTER: Ingrid Kristiansen satte verdensrekord på 10.000 meter i 1987. Hun er sterkt imot Bornsteins påstander om at banan må droppes etter trening. Foto: Scanpix.

Kjendistreneren skriver at hun ikke anbefaler folk å spise banan. Heller ikke for å få rask energi etter trening.

«Jeg anbefaler ikke folk å spise en banan som et sunt alternativ. Jeg kan anbefale 1/3 banan i en smoothie i forbindelse med andre ingredienser, som en liten del av et måltid, men en hel banan som et måltid er ikke noe jeg anbefaler for de aller fleste», skriver hun på bloggen sin.

Langer ut mot Bornstein

– Min første reaksjon er egentlig at jeg blir forbanna. Vet ikke Bornstein at fruktsukker er sunnere enn det døde sukkeret det er i en melkesjokolade? Sier tidligere friidrettsutøver og løpedronning Ingrid Kristiansen til Fortsett.no.

«Jeg trenger sjelden rask næring. I løpet av en dag spiser jeg 3-4 måltider som gjør meg mett og gir meg jevn næring gjennom dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds. Jeg har ikke behov for rask næring gjennom dagen.», skriver Bornstein videre på bloggen sin.

Kristiansen uttrykker at hun misliker måten Bornstein fremstiller banan på, og at det er problematisk at hun kun bruker seg selv som referanse i blogginnlegget.

– Dette handler jo ikke bare om henne! Langt fra alle rekker å ha middagen klar 30 minutter etter trening. Dette viser at hun har veldig liten forståelse for at folk er forskjellige, sier Kristiansen.

– Kan spise litt banan

Bornstein respekterer Kristiansens meninger, men forteller at hun ville bevisstgjøre leserne sine på hvor mye fruktsukker det er i en banan.

– Poenget mitt med innlegget var å bevisstgjøre leserne om mengden fruktsukker som er i en banan. For som mye annet kan for store mengder av en matvare være ugunstig. Jeg mener at de fleste mennesker kan spise noe banan, sier hun til TV 2.

Helle har profilert seg som kjendistrener de siste årene, og har blant andre Camilla Pihl, Tone Damli og Sigrid Bonde Tusvik på kundelisten. Også disse må holde seg unna en hel banan om dagen.

– Du trener flere kjente nordmenn. Anbefaler du ikke disse å spise mellommåltider (som for eksempel banan) om de er sultne etter trening?

– I forhold til et Smart kosthold som jeg anbefaler, har de færreste av de jeg veileder behov for et mellommåltid. Blodsukkeret svinger i liten grad og argumentet Ingrid Kristiansen kommer med blir da irrelevant. Men skulle de ha det finnes det andre gode alternativ enn en banan, mener jeg.

– For spesielt interesserte

Ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør mener det er andre ting enn banan som bidrar til et usunt kosthold blant nordmenn. 

GLIMRENDE ETTER TRENING: Ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør  mener man helt fint kan spise banan som mellommåltid.  FOTO: TV 2 / TV 2
GLIMRENDE ETTER TRENING: Ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør  mener man helt fint kan spise banan som mellommåltid. FOTO: TV 2 / TV 2

– Det er viktig at man skiller mellom de tingene som er et problem for norsk folkehelse, som for eksempel brus og hurtigmat, og de tingene som blir mer for spesielt interesserte. Dette kan bidra til folk blir litt forvirret, og rett og slett gir litt blaffen, sier Sundfør. 

Hun poengterer at bananen er en frukt, og at den inngår i Helsedirektoratets anbefaling om fem porsjoner frukt, bær eller grønnsaker om dagen.

– Det er riktig at banan inneholder mindre fiber og derfor gir høyere blodsukkerstigning enn andre frukter. Det er ikke dermed sagt at man ikke skal spise det, understreker ernæringsfysiologen. 

Sundfør er heller ikke enig med Bornstein i at det ikke er et passende mellommåltid etter trening. 

– Som et måltid etter trening er banan helt glimrende, for da er man ute etter ting som gir litt høy blodsukkerstigning, forklarer Sundfør.