Dekkene er bilens viktigste del og særlig på vinterstid  kan de  ha "tøffe dager på
jobben". I år er finske Nokian Hakkapelitta dekket
som har vunnet alle testene.
Dekkene er bilens viktigste del og særlig på vinterstid  kan de  ha "tøffe dager på jobben". I år er finske Nokian Hakkapelitta dekket som har vunnet alle testene.

Test-vinnerne: Dette er årets beste vinterdekk

– Kan være nøkkelen til om du får en god vinter bak rattet eller ei. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Like sikkert som at det gule høstløvet slipper taket og sakte daler mot bakken – like sikkert er det at mange studerer årets vinterdekk-tester med lys og lykte rundt om i de tusen hjem.

Slett ikke uten grunn. Landet vårt kan by på svært varierende vær og føreforhold. Dessuten er det alt annet enn flatt. Dette i sum byr på mange utfordringer for bilistene.

Dekk – bilens viktigste del

Det gjelder med andre ord å sko bilen riktig. Dekkene er kanskje bilens viktigste del. Det er de som sørger for sikkert grep ved bremsing og sving, akselerasjon og igangsetting og det er de som skal drenere unna vann og snøslaps.

I Norge og Norden gjøres det hvert år to store og omfattende dekktester. Den ene utføres av det tyske bilmagasinet Auto, Motor og Sport (AMS) som også har forgreninger i Norge og Sverige. Den andre utføres av Norges Automobil Forbund (NAF) i samarbeid med svenske Aftonbladet, Tekniikan i Finland og Auto Revue i Russland.

Tester av vinterdekk er delt inn i to kategorier: Piggdekk og piggfrie dekk.

Dette er dekk-tabbene du bør unngå

Finsk storeslem i årets tester

En av dem som har fulgt disse testene med argusøyne fra sidelinjen og som har satt de to testene opp mot hverandre, er Brooms bilekspert Benny Christensen.

I år var det ett og samme dekkmerke som vant begge testene og begge kategoriene. Nokian Hakkapelitta R2 ble beste piggfrie dekk, mens Nokian Hakkapelitta 8 tok hjem seieren som beste piggdekk.

– Det er jo bare å gratulerer finnene med skikkelig storeslem i årets vinterdekk-tester, sier Benny.

– Dette beviser at de har lykkes å ta fram dekk som er spesielt tilpasset nordiske forhold og som dermed også bør duge godt i vårt distrikt. Mange vet det kanskje ikke, men den nordiske snøen er annerledes enn snøen i for eksempel Alaska og Canada og ikke minst i Asia, som har en snø med helt annen korning og dermed andre egenskaper. En testvinner fra Japan ville ikke nødvendigvis blitt en suksess opp en bratt og glatt norsk bakke, forklarer Benny videre.

Slik kan bilen bli stillere - og mer komfortabel

Topp 3 piggfrie dekk:

Men det er tett i toppen. Særlig blant de piggfrie dekkene. NAF har tre merker på nøyaktig samme poengsum, på andreplass bak Nokian R2. mens hos AMS varierer det noe mer.

Om vi slår de to testene sammen, tar Good Year Ultra Grip Ice 2 andreplassen, før Continemtal ContiVikingContact 6 på tredjeplass.

Topp 3 piggdekk:

Hvis vi slår sammen testene og ser på piggdekk-resultatene, er det et større sprik fra Nokian Hakkapelitta 8 på en ganske klar førsteplass, og ned til Continental IceContact2 på andreplass. Mens Good Year Ultragrip Ice Arctic fulgte tett etter på tredjeplass.

Disse er alle relativt kjente, store og ikke de billigste dekkmerkene man kan velge.

Spar heller penger på sommerdekkene

– Nei, man kan her si at man får det man betaler for. Skulle jeg først spart penger på bildekkene, så ville jeg nok heller gjort det på sommerdekkene.

– Gode vinterdekk er på mange måter nøkkelen til om du får en god vinter bak rattet, avslutter Brooms bilekspert.

Les også: Dekk kan være en kostbar bruktbil-felle: