Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er hyggelig å bli genuint overrasket på en bilmesse. For som oftest er mye av nyheter lekket fra før, og man vet nøyaktig hva man får se. Men av og til skjer det noe uventet, og på årets Tokyo Motor Show, ble det Lexus som tok pusten fra folk med et helt nytt og uventet konsept. 

Lexus LS er selve inkarnasjonen av hva Lexus er, og har vært konsernets flaggskip siden starten i 1989. Da var det LS 400 som gjorde at Lexus ble legendarisk på rekordtid, og som etablerte merket som en likeverdig konkurrent til Cadillac, Mercedes-Benz, BMW, Jaguar og Lincoln på svært kort tid. 

Her hjemme har den blitt luksusbil for de som vil tenke litt annerledes. På kundelista er blant annet kong Harald. Det skader naturligvis ikke imagen!

Mektig og imponerende konseptbil

Men nåværende LS begynner å trekke på årene, for den har vært med oss siden 2006 (som 2007-modell), og Lexus vet at de må trekke noe virkelig spesielt ut av hatten for det som vil bli femte generasjon LS. Da passer det fint med en liten teaser for å vise verden hva som kan komme. 

Sideprofilen viser slanke, muskuløse linjer, med matchende 21-toms felger. Foto: Lord Arnstein Landsem
Sideprofilen viser slanke, muskuløse linjer, med matchende 21-toms felger. Foto: Lord Arnstein Landsem

Denne teaseren heter LF-FC, og er den sensasjonelle konseptbilen du ser på bildene her. Det første man logisk nok legger merke til er de store og mektige linjene, som oser luksus og prestisje på en skala som Lexus vel aldri har lagt seg på før. En gigantisk grill og matchende 21-tommers felger kompletter uttrykket. Bilens lengde er 5,30 meter, bredden er 2 meter og høyden er 1,41 meter. Men det som virkelig skiller bilen fra andre luksusbiler finner vi under det mektige karosseriet.

Top Gear-Clarkson risikerer fengsel

Hydrogendrevet luksusbil

For LF-FC er nemlig hydrogen-drevet! Den har to hydrogentanker som er plassert i en T-konfigurasjon (med den største på langs på midten, og en mindre på tvers bak), med brenselcelle-pakken foran, samt batteriet og en elmotor bak. Den driver bakhjulene, men i tillegg fins det en elmotor i hvert forhjul, slik at man får drift på alle fire hjul. Nå har nylig Toyota presentert sin hydrogenbil Mirai, og Honda har fulgt etter med sin produksjonsmodell. I tillegg har Hyundai sin ix35 i hydrogenversjon. Kan Lexus følge i deres fotspor med en hydrogendrevet LS? 

Under avdukingen av bilen sa Lexus-sjefen Tokuo Fukuichi følgende: 

Her ser vi bakenden av bilen. Den største hydrogentanken som ligger på langs skimtes såvidt til venstre. Deretter kommer en mindre hydrogentank montert på tvers. Batteripakken er over elmotoren, som driver bakhjulene. Foto: Lord Arnstein Landsem
Her ser vi bakenden av bilen. Den største hydrogentanken som ligger på langs skimtes såvidt til venstre. Deretter kommer en mindre hydrogentank montert på tvers. Batteripakken er over elmotoren, som driver bakhjulene. Foto: Lord Arnstein Landsem

– Grunnen til at vi viser en brenselcellebil her idag, er for å vise at vi er klare for å omfavne et hydrogen-basert samfunn. 

Interiørets infotainment-system er bevegelses-aktivert, og man bruker holografiske projeksjoner for å dirigere bevegelsene for audio og ventilasjon. Kupeen ellers er stor og luftig, med fokus på god plass for baksetefolket, noe som er viktig da folk i Østen gjerne kjøper en slik bil for å sitte i baksetet, mens en privatsjåfør kjører. 

Med andre ord: Vår egen konge vil nok også trives her!

Her eksploderer dekket i 241 km/t

En miljøvennlig linje

Interiøret er elegant og luftig, med en solid dose futuristisk særpreg på kjøpet. Foto: Lexus
Interiøret er elegant og luftig, med en solid dose futuristisk særpreg på kjøpet. Foto: Lexus

Per i dag har Lexus 12 ulike modeller til salgs rundt om i verden. To av dem er rene hybrid-modeller, mens syv av dem har hybrid-muligheter.

30 prosent av salget til Lexus er hybrider. Det betyr at konsernet vil fortsette å kjøre en miljøvennlig linje, og der kan også hydrogen komme til å spille en rolle. 

I tråd med det norske markedet

Den norske Lexus-sjefen, Jan Christian Holm, er også stolt over det hydrogendrevne flaggskipet:

– Jeg vil si at LF-FC definitivt hinter om et nytt flaggskip fra Lexus. De siste konseptbilene våre har beholdt store deler av designet helt frem til ferdig produksjonsbil, så det forventer vi også vil skje på denne modellen. Lexus var først med hybridteknologi i den øverste klassen med nåværende LS 600h, og den modellen har solgt over all forventning siden lanseringen i 2008. 

Jan Christian Holm (General Manager i Norge for Lexus) og Mark Templin (Executive Vice President, Lexus International), er synlig stolte over bilen. Foto: Lord Arnstein Landsem
Jan Christian Holm (General Manager i Norge for Lexus) og Mark Templin (Executive Vice President, Lexus International), er synlig stolte over bilen. Foto: Lord Arnstein Landsem

– LF-FC tar nå steget videre med hydrogen som drivkilde. Dette beviser at konsernet tror på brenselcelle, og vil gjøre dette tilgjengelig for de som kan handle bil på øverste hylle. Like fullt tror jeg også bilen vil bli tilbudt med hybrid drivlinje, og for det norske markedet er dette helt i tråd med vår strategi om kun å tilby modeller med hybrid. Om LF-FC blir en ny utgave av LS er litt tidlig å si, men vi forventer jo at det kommer en arvtager etter hvert, avslutter Holm. 

Topp 10: Disse bilene sjekker vi oftest prisene på