Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Opel Astra har som ambisjon å gjøre livet betraktelig tøffere for konkurrentene - og ikke minst klassens bestselger VW Golf. Det tror vi den vil klare.
Opel Astra har som ambisjon å gjøre livet betraktelig tøffere for konkurrentene - og ikke minst klassens bestselger VW Golf. Det tror vi den vil klare.

Denne skal bli tøff for konkurrentene!

Opel Astra har kommet i helt ny versjon. Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel har som mål å bli Europas nest-største bilmerke om noen år, og eierselskapet GM satser tungt på at de skal klare det. Det har resultert i det som er den største offensiv i Opels historie, med en mengde ulike motorer og modeller fra 2013 og framover de neste årene. En ny viktig SUV kommer snart, det samme gjør en helt ny Insignia, og i 2017 får også Opel  elbil. 

Men inntil da må man ikke glemme kjernemarkedene som for eksempel kompaktklassen. Den står for 23 prosent av salget i Europa, så å ha en bil i toppklassen her er avgjørende for nærmest enhver bilfabrikant.

Opel Astra selger godt i dette segmentet, og etter at årets syv første måneder var unnagjort, var den Europas 14. mest solgte bil. Ikke dårlig for en modell som var på vei ut av produksjon. For nå er nemlig en ny Astra her, og den deler ingen verdens ting av deler med den utgående modellen.

For å teste bilen har vi dratt t til Slovakia, nærmere bestemt Bratislava. Byen ligger nært grensen til Østerrike, så selve flyturen er til og fra Wien. På flyplassen får vi  overlevert nøkler til den nye bilen, så er det bare å legge ut på en 25 mils sløyfe til Bratislava. 

Kjøreglede: 5/6

Å måle kjøreglede er vanskelig. Skal jeg kun tenke på meg selv, ville jeg hatt en heftig Ford Focus RS, og gitt poeng deretter. Men en vanlig personbil som skal kjøpes av folk flest, kan ikke måles i forhold til en illsint GTI-maskin. Ikke alle liker høy snerring fra motoren, steinstiv fjæring og dype bøtteseter. Nei, her må man tenke i forhold til andre helt vanlige kompakt-konkurrenter, og da lander jeg på en trygg femmer for Astra. 

Bilen er lettkjørt, stødig, rimelig komfortabel og har et svært dempet støynivå. Vil du kjøre sportslig er den imidlertid ikke like skarp som konkurrenten Ford Focus, som i mine øyne har det beste chassiset og styrefølelsen i denne klassen. Til det er styringen litt for lite presis, og understellet ikke så sportslig satt opp. Utover det er det lite å klage over, og de fleste vil trives godt, uansett om de skal på kortere eller lengre turer. 

Astra over Donau, som renner midt i Bratislava.
Astra over Donau, som renner midt i Bratislava.

Dette er racerbilen som bare fikk kjøre to løp

Interiør / plass: 5/6

Nye Astra er mindre på mange områder enn sin forgjengert. blant annet er den 5 cm kortere, og 2, 5 cm lavere (men den er 2,9 cm bredere). Dermed skulle man kanskje tro at plassen er mindre, men dengang ei. Plassen har nemlig økt på alle fronter, og man sitter godt både i for og bakseter. For baksetepassasjerene har benplassen økt med 3,5 cm. 

Hodeplassen under taket foran er økt med 2,2 cm, og skulderbredden bak er økt med 2,4 cm. Bagasjeromsplassen er uendret med 370 liter, mens man får 1210 liter med baksetene nedslått, som er 25 liter mindre enn før. 

Ellers kan det nevnes at OnStar-systemet (som mange Amcar-interesserte kjenner til), får sin Europa-premiere i Astra. Det har i første omgang i åtte ulike språk, og kommer til Norge i 2016. Systemet er genialt, og blir bilen stjålet kan man f.eks kontakte OnStar og de ser hvor den er. De kan da sørge for at den ikke kan startes.

I Østerrike ringte jeg OnStar fra bilen, og spurte om hjelp til å komme til et sted i Slovakia. Så la de det inn på bilens Navi-system. Enklere blir det vel ikke.

En annen ting som er enkelt er generell betjening av bilen. Opel har tidligere fått kritikk for litt for mange knapper, og det har de rensket opp i. Nå er det en info-skjerm øverst hvor man kan trykke på ulike funksjoner, mens alt som har med temperatur er på den tradisjonelle raden i midten litt lenger nede. Så har man alt av bil-funksjoner litt nede under det igjen. Svært enkelt. Svært intuitivt.

Det bør også bemerkes at det generelle kvalitetsinntrykket innvendig er bra, og man får følelsen av å sitte i en lettere påkostet premium-bil, hvis man har valgt den dyreste utstyrspakken. 

Innvendig holder Astra en høy standard i sitt segment.
Innvendig holder Astra en høy standard i sitt segment.

Motor: 4/6

Ute på veien får jeg prøve både 1,0 bensin, 1,4 bensin og 1,6 diesel, alle med turbo. Av disse blir jeg fortsatt på mange måter mest imponert over den tre-sylindrete motoren på 1 liter. Den holder nemlig mer enn nok til vanlig kjøring.

Den oppleves aldri som lat, den føles aldri som den må anstrenge seg for mye, og den holder et svært lavt støynivå. Med et oppgitt forbruk på 0,42 liter på mila, er den også gjerrig. Jeg mener at de aller, aller fleste vil klare seg godt med denne motoren. Med 105 hk og 170 Nm fra 1800 omdreininger går 0-100 unna på 11,2 sekunder, og topphastigheten er 200 km/t. 

Når det er sagt er den nye 1,4-liters motoren også flott (det er igrunn den 3-sylindrete med en sylinder ekstra). Med 150 hk og 230 Nm fra 2000 omdreininger er den selvsagt et lite hakk sprekere, og dens forbruk på 0,49 l/mil er også imponerende. 0-100 går unna på 8,5 sekunder, og toppfarten er 215 km/t.

Dieselmotoren gjør det den skal, men med tanke på VW-skandalen kan det kanskje være lite taktisk å kjøpe en kompaktbil med diesel? Når det er sagt, er den stillegående og fleksibel, og dens 320 Nm sørger for at 0-100 går unna på 9,7 sekunder, mens toppfarten er 205 km/t. 

På toppen av bensintreet finnes en 1,6-liter med 200 hk som jeg ikke prøvde, og som kommer til Norge neste år. En svakhet for mange i vår tid er at bilen ikke kommer med noen hybridversjoner, ei heller utgaver med firehjulstrekk. Med andre ord kunne valgmulighetene gjerne vært litt flere. 

Med sitt IntelliLUX LED-Matrix lysoppsett, vil Astra lyse opp høstmørket.
Med sitt IntelliLUX LED-Matrix lysoppsett, vil Astra lyse opp høstmørket.

Her er bilen som kan gi et skikkelig comeback i Norge

Design: 5/6

Det første man legger merke til er designet. Ifølge Karim Giodimaina (Director Interior Design), så ville man lage en bil med inspirasjon fra en Greyhound. En lynrask hunderase hvor alt handler om fart og funksjon. Altså ikke at bilen skulle være lynrask, men at den skulle se ekstremt slank og skarp ut.

Det har man lyktes godt med i undertegnede øyne, og bilen er kanskje den mest linjelekre av alle biler i kompaktklassen. Men ikke bare er designet bedre, det skjuler også en del andre hyggelige nyheter. Sikten er nemlig blitt langt bedre, både forover og på skrå bak, og selve karosseriet er 77 kilo lettere, samtidig som det er stivere.

Legg til vektbesparelser på alle fronter, som f.eks 11 kg mindre i elektronikk, 4,5 kg mindre på eksosanlegg, 10 kg mindre på seter, og 50 kg på chassis, så sitter man igjen med en bil som i riktig utstyrsnivå veier 200 kg mindre enn sin forgjenger, og garantert 120 kg mindre enn den uansett utstyr.

Miljø / Økonomi: 5/6

Det er mye utstyr tilgjengelig på bilen, som kan gjøre det økonomiske aspektet ekstra interessant. Her er IntelliLUX LED Matrix lysene det grommeste. Kort fortalt handler det om blendingsfrie fjernlys. 

Når man når igjen en bil, ser man hvorledes lysene som peker mot bilen, blender ned, mens andre lys peker til venstre og til høyre for bilen, for å gi en best mulig lysbilde. Kommer det f.eks en elg luntende fra skogen til høyre, vil man fortsatt se den godt, selv om man ligger bak en annen bil.

Vi fikk prøve dette på kvelden i Slovakia, da turen gikk fra hotellet til et kunstmuseum i utkanten av Bratislava, og det fungerte aldeles utmerket. Lyskilden var klar og sterk, og man så tydelig hvordan de ulike lysene blendet ned etter behov, for så å stråle klart og sterkt igjen når man ikke forstyrret annen trafikk. 

Denne lyspakken er standard i det øverste utstyrsnivået, Premium. Standardpakken heter Edition, og da starter bilen på 224.900 kroner for den minste motoren, som er en tresylindret bensinmotor på 105 hk.

Denne skal bli tøff for konkurrentene!

Neste utstyrsnivå er Innovation, hvor prisen starter på 244.900 kroner for den allerede nevnte motoren. Her får du AGR ergonomiske sportsseter, elektronisk klimaanlegg, Opel Eye førerassistent-pakke (med Automatisk nødbrems, avstandssensor, kollisjonsvarsling med LED head-up i frontrute, filholderassistent med filskiftevarsling og trafikkskiltassistent), IntelliLink system, Sikt og lyspakke, samt parkeringsassistent foran og bak, for å nevne noe.

Den siste pakken er nevnte Premium. Da starter prisen på 269.900 kr for 105-hesteren. Da får man sportsssetene i skinn, Intellilink 900 med 8-toms berøringsskjerm, «Handsfree» avansert lukeparkeringsassistent, blindsonevarsling, ryggekamera, keyless og lyspakken med IntelliLUX LED Matrix adaptivt frontlyssystem (Har du kjøpt et mindre utstyrsnivå og vil ha lyspakken koster den 20.000 kroner).

Importøren regner med å selge mest av Premium med den helt nye 1,4-liters bensinmotoren på 150 hk. Da er prisen 289.900 kroner for manuell 6-trinns kasse, og 309.900 kroner for automat. Det eneste du kan kjøpe utenom da er småtteri som en setepakke med massasje i førersetet, og kjøling i frontsetene til 4000 kroner.

Andre muligheter er stasjonsvognen Sports Tourer som vil koste 10.000 kroner ekstra, når den kommer til neste år, samt dieselmotor, hvor billigste variant blir Innovation med 110-hesters 1,6-liters diesel til 254.900 kroner.

Forbrukstallene er hyggelige på bilen, med 0,43 l/mil på 1-liter bensin og 0,49 l/mil på 1,4 bensin (samt 99g og 114 g/CO2 for de to motorene). Dieselen er oppgitt til 0,43 l/mil og 115 g CO2/km. Dette er sterke forbruk/utslipps-tall i dette segmentet. 

Konklusjon: 5/6

Opel selv sier at de har tatt et "kvantesprang". Det høres i overkant pompøst ut, men det er vanskelig å være direkte uenig. Man har i sannhet laget en helt ny bil som fullstendig overgår sin forgjenger, og det var ingen dårlig bil. 

Nye Astra byr på et flott design, et par gode motorer, et bra chassis og mye utstyr til en hyggelig pris. Best av alt er lyspakken til 20.000 kroner, som kan være med på å gjøre høstmørket i Norge til en litt tryggere opplevelse. 

Nye Opel Astra ble lansert i Norge den 11.november 2015, og basert på pris/utstyr fremstår den som et av de aller beste kjøp du kan gjøre i kompaktklassen.

Opel Astra

Motor: 1,4-liter Turbo bensin

Effekt: 150 hk / 230 Nm

Forbruk: 0,49 l/mil

0-100: 8,5 sekunder

Toppfart: 215 km/t

Bagasjerom: 370 liter 

Lengde/Bredde/Høyde: 437/181/149 cm

Startpris: 224.900 kr

Ikke bilen for deg hvis:

Du vil ha det så sportslig som mulig, da er Focus bedre.

Bilen for deg hvis:

Du verdsetter mye utstyr til en hyggelig pris.

Prøv også:

Mazda 3, Honda Civic

Slovakia har hele 180 gamle slott spredt omkring. Et hyggelig syn på test-turen med Astra.
Slovakia har hele 180 gamle slott spredt omkring. Et hyggelig syn på test-turen med Astra.

Nå har det begynt å bremse for Tesla i Norge

 

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere