GOD SAMVITTIGHET: Du kan nyte dine daglige kopper kaffe, vel vitende om at det er bra for helsa. Det mener forskere ved Harvard. Illustrasjonsfoto: Scanpix
GOD SAMVITTIGHET: Du kan nyte dine daglige kopper kaffe, vel vitende om at det er bra for helsa. Det mener forskere ved Harvard. Illustrasjonsfoto: Scanpix

Gladnyhet til deg som drikker fem kopper kaffe om dagen 

Kaffe forlenger livet, mener forskere ved Harvard. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en fersk forskerrapport kommer det frem at både koffeinfri og koffeinrik kaffe hjelper på helsa. Det skriver The Independent.

Hele 208.000 mennesker har deltatt i Harvard TH Chan School of Public Health-studien, som har pågått i over 30 år.

Studien viser at det i kaffebønner finnes bioaktive ingredienser som reduserer blant annet insulinresistanse og systematisk betennelse i kroppen. 

Det hjelper også mot Parkinsons sykdom og diabetes type 2 – og kan øke levetiden din! 

Forskningsleder Ming Ding sier at mellom tre og fem kaffekopper om dagen er bra for helsa – men at mer enn dette kan være skadelig for kroppen.

– Studien gir ytterligere bevis på at moderat inntak av kaffe kan gi helsemessige fordeler i forhold til det å redusere for tidlig død på grunn av flere sykdommer, sier ernæringsprofessor og medforfatter Frank Hu til skolens egne nettsider. 

Godt for hjertet

I forskningsrapporten, som ble publisert i fagbladet Circulation 16. november, blir det skrevet at kaffe har god effekt på både hjertesykdom og åresykdommer, og understøtter dermed tidligere forskning på kaffe og hjertesykdom.

Videre blir det skrevet at forskerne ønsker å se nærmere på forbindelsen mellom kaffedrikking og hvilke biologiske prosesser de ulike stoffene i kaffen utløser i kroppen.

Styr unna kaffeapsler

Det kan være lurest å holde seg til en vanlig kaffetrakter og ikke kapselmaskinene.

Ernæringsprofessor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo mener at de nye kaffetrendene med kaffemaskiner og presskannekaffe er et tilbakeslag for folkehelsen.

Tall fra Nespresso og Nestlé viser at espresso fra kaffekapsler inneholder ti ganger så mye fettstoffer som traktekaffe.

– Ja, jeg mener helt klart at dette er et skritt tilbake. Hvis kaffekapsler inneholder like mye av fettstoffene kaffestol og kahweol som espresso og kokekaffe, er det høyt. Imidlertid må vi huske på at de som drikker espresso, ofte ikke drikker like mange kopper kaffe om dagen som når man drikker kokekaffe. Hvor mye man drikker er viktig, sier Drevon til TV 2.

Ernæringseksperten viser til at nordmenn drikker mindre kokekaffe nå enn for noen tiår siden, og at et vanlig helseråd for å unngå at det uønskede LDL-kolesterolet øker, er å styre unna kaffefettet.

– En studie som ble publisert i fagtidsskriftet The Journal of Lipid Research har vist at seks kopper kokekaffe om dagen bidrar til en 40 prosents økning i kolesterolnivået over seks uker, så det er utvilsomt en fordel at bruken av kokekaffe er blitt redusert, sier Drevon.

Bruk papirfilter

Rådet fra Landsforeningen for hjerte- og lungesyke til de som vil ha sunnest mulig kaffe, er enkelt: Bruk papirfilter, siden det farlige kaffefettet fester seg i filteret.

– Det er noe utydelig i hvilken grad kaffekapsler inneholder det farlige fettet når kaffen er klar til å drikkes. Det ser ut til at noen kapsler inneholder et papirfilter og da fungerer det på samme måte som vanlig filterkaffe. Mange har også kaffemaskiner på kjøkkenet som kverner og lager kaffe uten verken filter eller kapsel, så denne kaffen er nok den som er mindre sunn.

– Det som er sikkert er at den sunneste kaffen er den som på en aller annen måte går gjennom et papirfilter. Presskanne og tradisjonell kokekaffe er i så måte ikke det beste, skriver informasjonsrådgiver Ragnhild Aasen Jacobsen i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) i en e-post.

 

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK

Ikke gå glipp av disse sakene: