Denne bilen lages faktisk i Ungarn
Skal vi håpe de er bedre på biler enn i fotball ..?
Du skal ikke være veldig fotballinteressert for å vite at det norske landslaget denne uken spiller to av sine viktigste kamper på veldig lenge.
Motstanderen heter Ungarn. Landslaget deres har vi kunnet lese veldig mye om i det siste. Men visste du at Ungarn også har bilproduksjon? Den er faktisk ganske betydelig, både når det gjelder deler og bygging av komplette biler.
Mange arbeidsplasser
Den mest kjente bilen fra Ungarn er utvilsomt Audi TT. Audis lille sportsbilikon har vært produsert ved fabrikken i Györ helt siden starten i 1998. Nå er den inne i sin tredje generasjon, og har vært en stor suksess for Audi.
TT har vært en verdifull imagebygger. Samtidig har den solgt bra, både som fireseters coupe og som cabriolet. Det har gitt mange arbeidsplasser i Ungarn.
TT er sportsbilen som elsker norsk vinter
Lavere lønninger
Men hvorfor legges produksjonen av en såpass prestisjefylt modell som TT til et land som Ungarn? Vi spør Brooms bilekspert, Benny Christensen:
– Det er nok så enkelt som at Audi så behovet for å spre virksomheten sin og ha flere bein å stå på, også for produksjonen av biler. Lønningene i Ungarn er mye lavere enn de er i for eksempel Tyskland, og sent på 90-tallet var forskjellene enda større.
– Det er også mange fordeler ved å bygge opp en bilfabrikk fra scratch. Her kan man putte inn alt av moderne teknologi, helt fra starten. Det kan også gi mange logistikk-fordeler, blant annet ved å plassere underleverandører så nært selve fabrikken som mulig. På den måten får man ofte en mer effektiv produksjon, enn man gjør ved eldre fabrikker som kanskje ligger "innestengt" i industriområder der det ikke er mye plass til ekspansjon, forteller Benny.
Topp 5: Bilene som ble til bak muren
Ofte bedre kvalitet
– Men hva med kvaliteten?
– Det har sjelden noe med selve beliggenheten å gjøre. I dette tilfellet har det heller ikke vært noen spesielle problemer som kan være relatert til selve produksjonen. Første generasjon TT hadde riktignok endel rusk i starten, men det har med teknologien i bilen å gjøre, der kan man ikke skylde på ungarerne!
– Tvert imot har flere bilfabrikker øst i Europa vist at de holder minst like bra – ja, ofte også bedre – kvalitet enn de i vest. Det skyldes nok flere ting. Blant annet at fabrikkene er helt nye og moderne. Også at arbeidsmoralen og yrkesstoltheten er høy.
Men kultbilen var (kanskje) ikke død ..?
TT fra 50.000 kroner
– Så de er bedre bilarbeidere enn fotballspillere?
– He he. Ja, la oss endelig håpe det! Jeg må innrømme at jeg har null peiling på fotball, så jeg skal ikke si så mye om akkurat det. Men at de har lykkes med bilproduksjonen er det i alle fall ingen tvil om.
– Men hvis man skal feire en norsk triumf over Ungarn med å kjøpe seg en Audi TT, er det noe du anbefaler?
- Ja, absolutt. Den er faktisk også ganske prisgunstig hvis vi ser på hvor mye krefter du får for pengene. Du får den med 2-liters bensinmotor på 230 hestekrefter til 500.000 kroner. Den bilen gjør 0-100 km/t på seks sekunder blank. Ikke dårlig! I bruktmarkedet får du nå TT fra i underkant av 50.000 kroner. Men da snakker vi gjerne små-lurvete eksemplarer med høy kilometerstand og av typen "alt kan gå galt". Jeg vil nok anbefale å legge en del mer penger i kjøpet, avslutter Benny.