Motoren havarerte – da laget Per Kristian (71) denne

Kan den ikke brukes til det ene – så kan den brukes til det andre!

Er man noe over middels bil- og motorinteressert, kreativ og
attpåtil fingernem så kan en ødelagt bilmotor bli et vakkert møbel. Foto:
Privat.
Er man noe over middels bil- og motorinteressert, kreativ og attpåtil fingernem så kan en ødelagt bilmotor bli et vakkert møbel. Foto: Privat.

Noe av det hyggeligste med å jobbe som motorjournalist er alle tilbakemeldingene man får. I alle fall når de er positive!

En av den som tok seg tid til å gi en tilbakemelding som både var  trivelig og ikke minst interessant, er Per Kristian Olberg fra Drøbak. 

Minnene flommer over

Han hadde lest en artikkel som undertegnede skrev om Alfa Romeo for en stund tilbake.

Jeg siterer: "Din artikkel om Alfa Romeo 75 fikk gamle minner til å flomme over!

Artikkelen han leste var denne.

Og han fortsetter: 

– Jeg var selv en meget lykkelig eier av en noe oppgradert 75 2.0 l twin spark.

– Av ting som var gjort med den kan kort nevnes: Eibach fjærer, Koni justerbare sportdempere, forsterket synkronringer i girkasse, forsterket clutch, shortskift, kappet gearspak med rund kule a la Ferrari, Colombo & Bariani sportskammer, K&N filter, Supersprint rustfritt grenrør, spesiallaget eksosanlegg uten katalysator (kanskje ikke helt lovlig, men gromt ...) og noe små-fiks på elektronikken. En effekt rundt 200-210 hk mente de som hadde peiling på slikt."

Det er noe av det han skriver i sin tilbakemelding. Det er altså mye som her tyder på at vi her med en kar å gjøre som er noe over middels bilinteressert. Hvilket også viser seg å stemme. Mer enn godt. Bil, båt og motor har vært en viktig del av livet til Per Kristian.

Ikke bare fryd og gammen

Han sier videre: "En bil med «gode kjøreegenskaper» sier jeg følger deg godt hjem til porten, en bil med «svært gode kjøreegenskaper» følger deg fram til døra, mens en Alfa følger deg helt opp i senga ..."

Men det er ikke alltid at skyhøy entusiasme og italiensk mekanikk spiller på lag. Det fikk Per Kristian også oppleve – til gangs…

En dag han var ute og kjørt litt friskt med turtellernåla godt oppå rødmerkinga, sa det rett og slett «pang» - etterfulgt av masse hvit røyk. For å gjøre en lang historie kort: Den livlige motoren hadde tatt kvelden. 

Unik italiensk cabriolet-skjønnhet gjennfunnet

Så et kunstverk bak skitten

En ny, men brukt motor ble skaffet. Den gamle motoren ble stående på verkstedgulvet. Møkkete, støvete og grå.

Men bak alt støvet og skitten så Per Kristian et italiensk kunstverk. Den måtte jo bare få et nytt liv. Det ble som du har sett som et stuebord.

– Jeg synes motoren var utrolig flott laget, med nydelige detaljer på aluminiumsstøpen. Det er vel ingen som kan dette like bra som italienerne?

– Bare se på bunnpanna i aluminium, med kjøleribber. Det er jo rett og slett vakkert, forklarer han entusiastisk.

– Men hvordan fikk du den så skinnende ren og fin?

– Skrubbet, skurt, skrapt og ved hjelp av avfetting og høytrykkspyling. Helt til slutt lakkerte jeg den med aluminiumslakk.

– Så sveiset jeg et understell som passet på motorfestene og fikk Ås Glassmesterforretning til å lage topplate i glass som ble festet i skruefestene til toppdekslet.

– Målet var å lage noe som var annerledes, samtidig som minnene om en svært morsom bil kunne bli bevart.

Hotelleieren hadde også Alfa ...

Og minnene om Alfa Romeoen er mange. Vi lar Per Kristian dele en opplevelse til fra tiden med 75-en. Dette er fra en Italia-tur for noen år siden. Dagen hadde vært lang og milene bak rattet i Alfaen mange. Kvelden og mørket seg på og det var på tide å stoppe for natten:

"– Vi stoppet ved et hotell på Lidoen utenfor Venezia. Hotellet var egentlig
fullt. Det var bare suiten igjen, og den var svinedyr, så vi droppet det. Men da vi var på vei til å sette oss inn i bilen, kom hotelleieren løpende. Han hadde sett bilen, han var selv Alfa-frelst og tilbød oss nå den flotte suiten til vanlig rompris."

Alfaen er for lengst solgt. Men den spreke 71 åringen har fortsatt en morsom og litt annerledes bil.

– Ja, akkurat nå har jeg en rød Saab 9-3, helt strøken, den har gått 130.000 km, har BSR-trimming, Supersprint eksosanlegg, K&N filter og hjulspacere. Rundt 220 hk skal effekten ligge på og den gjør 0-100 km/t på ca. 6,8 sekunder.

Les vår test av Alfa Romeo Giulietta her:

Alder ingen begrensing

– Jeg synes ikke at alder skal være noen begrensing for å ha det litt gøy bak rattet, sier den spreke 71-åringen og pensjonisten som fortsatt jobber med grafisk design for å holde stilen og livsgleden vedlike, som han selv kaller det.

Og det fine motor-bordet, det bruker han som sjakkbord. Selvfølgelig med egenprodusert sjakkbrett!

Få gjør dette vakrere enn Alfa Romeo