Ferrari 308 er til for å brukes - ikke for å holde katter med selskap!Foto fra craigslist.ca
Ferrari 308 er til for å brukes - ikke for å holde katter med selskap!Foto fra craigslist.ca

Tenk at noen kan parkere en superbil på denne måten! 

Ferrarien har stått i 15 år, omgitt av katter. 

Man kan saktens lure på hvorfor. Hvorfor folk kjøper seg det som er dyre, fine og flotte biler med massevis av på "power" og kjøreglede – og bare setter dem i en garasje. For så å la dem stå. Lenge.

Ofte med et betydelig forfall som følge.

Nå er ikke bilen på disse bildene, en Ferrari 308 GTS, det grelleste vi har sett på akkurat det området. Så langt derifra.

Det er litt enklere å forstå om noe har gått i stykker og skal fikses siden. Og så går tiden...

Klassisk Ferrari-interiør i denne. Foto fra craigslist.ca
Klassisk Ferrari-interiør i denne. Foto fra craigslist.ca

En ekte legende

Men allikevel. Det er femten år siden sist den var ute av garasjen. Dessuten skal den ha vært både sunn, frisk og vital den gangen den ble parkert.

Ferrari 308 GTS er definitivt en ekte sportsbillegende. På linje med både Ford Mustang og Porsche 911.

Den har de karakteristiske fem-eikede felgene, den har de doble runde baklyktene, den har det tøffe luftinntaket på bakskjermen, som starter allerede på døra, den har den ekstreme kileformen og ikke minst: Den har den legendariske 90 graders, midtmonterte V8-motoren.

En vakker skapning på 2,9-liters sylindervolum, kronet med fire doble Weber-forgassere og som ga 255 hk i Europa, nok til at den smekre bilen gjorde unna sprinten fra 0-100 km/t på bare 6,5 sekunder. Toppfarten var på over 250 km/t.

Dette eksemplaret befinner seg i Canada. Den kan da ha USA-motoren som på grunn av andre avgassregler, byr på "bare" 240 hk, men det er helt sikkert nok til å ha det moro det også!

Les vår test av Ferrari FF her: 

Den ser da slett ikke så aller verst ut ... men krever allikevel en del jobb. Foto fra craigslist.ca
Den ser da slett ikke så aller verst ut ... men krever allikevel en del jobb. Foto fra craigslist.ca

Sjelden og grom utgave

Bilen er for øvrig en 1979-modell. Det vil si den siste årgangen med de omtalte forgasserene. 1980-modellen fikk Bosch K-Jetonik bensininnsprøytning. og en del andre endringer. Mange mener at det er bilene med forgassere som er det som gjelder!

Bare 3.219 Ferrari GTS ble produsert mellom 1977 og 1980. Og du kan nå sikre deg en. For denne garasje-bilen er nemlig til salgs og ble nylig lagt ut på Cariglist i Canada, nærmere bestemt i Montreal.

Se hele annonsen og alle bildene her.

Dessuten mener selgeren at nettopp denne kanskje er den av disse bilene i verden som har gått kortest. Ikke vet vi, men med tamke på 15 års stillstand – ja så kan det være mulig. 58.000 veldokumenterte kilometer er det som står på telleverket nå – 36 år etter at den trillet ut av fabrikkportene i Maranello, Italia.

Nå får du lekker sportsbil til 100.000 kroner

Sammen med katter 

Prisen er deretter. den er satt til 68.000 kanadiske dollar. Eller ca 450.000 norske kroner. Pluss 25 prosent moms om man skulle ha lyst til å importere den til Norge. Og hvem har ikke det?

Som nevnt så har vi sett biler som har dukket opp i låver og skjul som ser mye verre ut enn denne. Bilen har nemlig stått i en oppvarmet garasje. En garasje den ikke har hatt helt alene, men delt med flere katter.

Ettersom det nevnes i annonsen, så er det vel kanskje grunn til å tro at samboerskapet med kattene kan ha satt noe lukt. Det lukter da trolig noe helt annet enn melk og honning...

Kjøpte svindyr Ferrari - for å kunne kjøpe en annen bil

Rust finnes definitivt og det er alltid mer enn man tror. Foto fra craigslist.ca
Rust finnes definitivt og det er alltid mer enn man tror. Foto fra craigslist.ca

Trenger mye jobb

Man bør nok uansett gi bilen et skikkelig gjennomsyn før den igjen er klar for landeveien. Ny registerreim, med stammere og løpehjul følger med. Det samme gjør en ny vannpumpe og det gjør også nye, rustfrie ventiler til motoren. De gamle natriumfylte (for bedre kjøling) kan være tikkende bomber i en ellers skjør, men herlig motor.

Interiøret ser ut til å ha klart seg ganske bra. Den grå "Grigio Ferro" lakken er også original. Et klart pluss, men den er noe krakellert etter det vi forstår.

Dessuten har den pådratt seg noen rustskader også. Det ser i utgangspunktet ikke så ille ut. Men alle som har prøvd, vet at det alltid er mer omfattende enn det lille som syns. Gjerne mye mer omfattende, også.

Så en god runde med sveiseapparat og lakksprøyte må nok til om man skal sette bilen tilbake til fordums storhet.

Den jobben håper vi noen er villige til å ta. Disse bilene er jo ment for glade og morsomme mil på landeveien og ikke for å stå i en garasje som selskap for katter...

Se hva de fant nedgravd i hagen!

Kattene har en til ...

Helt til slutt har jeg lyst til å be deg ta en ekstra titt på topp-bildet i denne saken. Nederst i høyre hjørne skimtes nemlig litt av en annen bil. Er det hva jeg tror - en Lamborghini Countach?

Det ser i så fall ikke ut som den ble parkert der i går, den heller. Og da her jo kattene fortsatt bil-selskap, selv om Ferrarien blir solgt. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor...

Her har sportsbilen stått i 51 år!

Ferrari 308 fantes i to utgaver. GTB med fast tak og GTS, som denne med targa-tak. Lekker bil?
Ferrari 308 fantes i to utgaver. GTB med fast tak og GTS, som denne med targa-tak. Lekker bil?