Skitne biler sørget for rekordhøyt innsamlingsbeløp til Kreftforeningen. Statoil på Forus badet like godt vaskehallen i rosa lys, i forbindelse med rosa sløyfe-aksjonen som pågikk i oktober. Kanskje ikke heeelt ideelt for de som vasket, men når det var til inntekt for kreftsaken, tror vi kundene syntes det var helt greit.
Skitne biler sørget for rekordhøyt innsamlingsbeløp til Kreftforeningen. Statoil på Forus badet like godt vaskehallen i rosa lys, i forbindelse med rosa sløyfe-aksjonen som pågikk i oktober. Kanskje ikke heeelt ideelt for de som vasket, men når det var til inntekt for kreftsaken, tror vi kundene syntes det var helt greit.

Skitne biler ga rekordresultat

Men det var ikke bare bensinstasjonene som tjente på det.

Vi anbefaler vanligvis bilfolk å vaske bilene sine selv, for å få et best mulig resultat. Særlig gjelder det nå på vinterstid, der salt og annen dritt fester seg ekstra godt.

Men akkurat i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen, der inntektene går til kreftsaken, er det jo litt annerledes. 

I sin fjerde Rosa sløyfe-aksjon på rad knuste Statoil Fuel & Retail sin gamle innsamlingsrekord. Totalt sørget skitne biler og kaffe- og yoghurtkjøpende kunder for å drive inn 3,5 millioner kroner til kreftsaken.

Les også: Slik så Mercedesen ut etter bilvasken

– Fantastisk engasjement 

I løpet av oktober har Statoil-stasjoner over hele landet samlet inn penger – der hver bilvask har gitt 50 kroner til kreftsaken.

I tillegg har stasjonene solgt kaffe, yoghurt og reflekser.

Forhandlerrådsleder Ole Aksel Håkonsen er svært stolt over rekordresultatet.

– Det har vært godt bilvaskvær i hele oktober, så der var vi ekstra heldige. Samtidig har det vært et helt fantastisk engasjement rundt omkring på stasjonene. Rosa biler, stasjonstak og vaskeanlegg er bare noen av tiltakene vi har sett, og som har bidratt til at vi har dratt inn såpass mye penger til en god sak, sier Håkonsen.

2,9 mill. fra bilvask alene

På landsbasis har en samlet inn over 3,5 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen, der bilvask alene står for 2,9 millioner kroner. Beløpet som doneres til Kreftforeningen i år er like høyt som de innsamlede beløpene fra 2012 og 2013 kombinert.

– Dette er et fantastisk resultat. Pengene går til brystkreftforskning, og forskningsprosjekter som vil komme de som ikke kan bli friske til gode. Forskning på uhelbredelig brystkreft kan gi økt livskvalitet og forlenge livet, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

– Skaper stort engasjement

Trude Venset Sleire, markedsdirektør i Statoil Fuel & Retail, forteller at Rosa sløyfe-kampanjen alltid skaper stort engasjement både sentralt og ute på stasjonene.

– Kreftsaken føles veldig nær for mange av oss. Rosa sløyfe-aksjonen skaper stolthet i hele organisasjonen. Som en stor aktør i vår bransje ønsker vi å bidra til en så viktig sak. Samtidig drives vi av gode resultater, og det går sport i å slå fjorårets innsamlingsrekord, sier Venset Sleire. Hun retter en stor takk til både kunder, medarbeidere og stasjonsdrivere som engasjerte seg i kampanjen.

Les også: Detailing: Bilvasking til det ekstreme