Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Mazda CX-3 er lansert som et litt mindre alternativ til storebror CX-5. Det gir seg utslag i både plass og pris.

Den går inn i en tøff klasse med Mini Countryman, Subaru XV, Opel Mokka og Mitsubishi ASX som de nærmeste konkurrentene. Bare for å nevne noen.

Vi kjører nå det som mange definerer som topputgaven. Nemlig en 1,5-liters diesel på 105 hk, med automatgir, firehjulsdrift og i Optium-utgaven som er den best utstyrte.

Prisen lyder da på høyst anstendige 333.000 kroner – alt inkludert. Men du får Mazda CX-3 med forhjulstrekk og noe mindre utstyr fra 230.000 kroner.

Mazda CX-3 har et moderne, tøft og elegant design.
Mazda CX-3 har et moderne, tøft og elegant design.

Hvordan er den å kjøre?

CX-3 baserer seg på småbilen Mazda 2. Den er lettkjørt, oversiktlig og en enkel bil å håndtere.

Styringen er presis og fjæringskomforten god. Det sporty designet speiler ikke nødvendigvis kjøreegenskapene. Den oppleves mer som trygg og forutsigbar, enn sporty. 

CX-3 krenger en del mer på svingete vei, sammenlignet med Mazda 2. Høyere tyngdepunkt, mer vekt og myk fjæring er årsakene til det.

Dieselmotoren støyer også litt mer enn hva vi forventer og setter pris på.

Interiøret i testbilen er lekent, med forskjellige fargekombinasjoner, setene er gode og raust utstyrsnivå gjør at man får følelsen av både litt større og dyrere bil enn hva dette faktisk er.

Plassen i baksetet er litt snau – det samme er bagasjeplassen, om man tenker familiebil.
Plassen i baksetet er litt snau – det samme er bagasjeplassen, om man tenker familiebil.

Les vår stor-test av Mazda CX-3 her: 

Hvordan er plassen?

Plassen er god foran, og selv storvokste finner seg godt til rette i de to fremste setene.

Baksetet derimot, byr ikke på noen orgie av plass. Det er både litt smalt og mangler litt på beinplassen til at denne kan fungere som en fullverdig familiebil.

På vår testbil med firehjulsdrift er bagasjeromsvolumet på 287 liter. Det utelukker helt klart de store ferieekspedisjonene, men rommer bager og sekker for helgeturen eller bæreposene fra helge-handelen. Ikke stort mer.

Biler med forhjulstrekk byr på større bagasjerom, nærmere bestemt 350 liter. Grunnen er at bakakselen med firehjulsdrift tar mer plass.

Interiøret er både lekent, lekkert og funksjonelt.
Interiøret er både lekent, lekkert og funksjonelt.

Finest utenpå eller inni?

Mazda har satset knallhardt og lykkes med å innføre et både tøft og elegant design på hele sin modellrekke.

CX-3 er ikke noe unntak i så måte. Den skiller seg ut fra den gemene hop og vekker rett og slett oppsikt! Folk både glaner og gir komplimenter og det er jo hyggelig!

Stor grill, langt panser og en litt coupeaktig og lav taklinje, gir CX-3 særpreg.
Sikten på skrått bakover når man rygger, er derimot ikke veldig god. Form har nok gått litt foran funksjon her.

Testbilens interiør i skinn med flere farger faller også i smak, selv om det trolig nærmer seg grensentil å bli for søtt for satte nordmenn.

Dashborddesignet er friskt, moderne, oversiktlig og intuitivt. Moderne utstyr som vi først og fremst forbinder med større og dyrere biler er også på plass her.

Vi kan nevne: Head-up display, filskift-varsling, ryggekamera, adaptiv cruisecontrol og varsling for kryssende trafikk ved rygging.

Setene er gode, materialkvaliteten er høy og finishen god, særlig med tanke på at bilen koster 330.000 kroner.

Vi gir bilens interiør en knepen seier her.

Familielikheten til andre Mazda-modeller er tydelig.
Familielikheten til andre Mazda-modeller er tydelig.

Mazda RX-8: Den er som et Kinderegg for voksne

Går den bra?

Vår bil er utstyrt med en 1,5-liters dieselmotor på 105 hk / 270 Nm. og automatgir. Den går greit nok, men noen krutt-pakke er den definitivt ikke. Kjappe forbikjøringer er bare å glemme.

0-100 km/t gjøres unna på 11,9 sekunder, mens toppfarten er 172 km/t.

Som nevnt så er det en god del støy fra motoren. Forbruket er derimot hyggelig. 0,52 liter/mil ved blandet kjøring med 4x4 og automatgir gjør denne til en av de aller gjerrigste bilene som finnes med denne kombinasjonen.

Vi tror allikevel at kombinasjonen med 150 hk bensinmotor og firehjulsdrift er et bedre valg i CX-3 og anbefaler deg å teste begge, før du tar en avgjørelse.

Setene er gode og interiøret både pent og moderne.
Setene er gode og interiøret både pent og moderne.

Mazda CX-7: Dette er SUV-en ingen vil ha

... og hva er konklusjonen?

Denne bilen er både en liten sjarmør og en liten snobb! I kjent Mazda-tradisjon byr CX-3 på mye bil for pengene, men noen fullverdig familiebil er den ikke. Både bagasjeplass og bakseteplass blir nok for snau for de fleste familier.

MAZDA  CX-3:

  •  
  • Motor: 1,5-liters diesel
  • Effekt: 105 hk / 270 Nm
  • Forbruk: 0,52 l/mil
  • 0-100 km/t: 11,9 sek.
  • Toppfart: 172 km/t
  • Vekt: 1370 kg
  • L/B/H: 428/177/154 cm
  • Pris fra: 230.000,-
  • Pris testbil: 333.000,-

Til gjengjeld er den perfekt for de som ikke trenger å være mer enn to, og som eventuelt kan bruke baksetet til ekstra bagasje-oppbevaring.

Dieselmotoren leverer heller ikke helt som forventet. Men Mazda har andre og gode alternativer her. Det kan nok være smart å vurdere dem i stedet. 

Det er liten tvil om at Mazda her har en modell som kan komme til å bli brysom for konkurrentene. I denne klassen, som for større SUV-er, er design veldig viktig for mange av kjøperne. Her får du en liten designbombe til veldig gunstig pris. Det vil garantert lokke mange kunder.

Du finner mer fornuftige biler, men totalt sett mener vi at dette er den beste bilen i sitt segment. Det er ingen liten prestasjon fra en liten bilprodusent som Mazda!

Pluss:

  • Komfort og utstyrsnivå
  • Moderne og elegant
  • God totalpakke med tanke på pris

Minus:

  •  For liten som fullverdig familiebil
  • Litt lite futt i dieselmotoren...
  • ... som heller ikke er helt lydløs.
Mazda CX-3 er litt for liten til å fungere som en fullverdig familiebil. Men den scorer høyt på design og særpreg.
Mazda CX-3 er litt for liten til å fungere som en fullverdig familiebil. Men den scorer høyt på design og særpreg.

Les vår test av "storebroren" Mazda CX-5 her: