Nå er det stille før stormen hos Volvo
Her er det spennende ting på gang.
Historisk sett er ikke Volvo merket som strør om seg med nye modeller i tide og utide.
Men tidene endrer seg. Det har Volvo også gjort. Ikke så rent lite heller.
Nye XC90 som ble lansert i vår er et vendepunkt. Med den lukket Volvo på sett og vis døra til fortiden – og åpnet døra til framtiden, og den kan vise se å være ganske spennende.
Volvo har nemlig mange planer!
Det startet med XC90
Men før vi går videre må vi dvele litt ved nye XC90-en. Den bygger nemlig på en helt ny og fleksibel plattform. En slags "bunnplate", hvor man enkelt og med forskjellige moduler kan endre akselavstand, bilens lengde, bredde, bakkeklaring og tilpasse forskjellige drivlinjer.
Det betyr at flere biler kan bygges på denne plattformen, som forøvrig kaltes SPA, enten det er SUV-er med firehjulsdrift og dieselmotorer – eller om det er lave personbiler med hybrid-, eller elektrisk drivlinje det er snakk om.
Les vår test av Volvo XC90 her:
En kostbar innvestering
Dette er slett ikke noe Volvo rasket sammen på bakrommet en regnfull torsdag i november. Utviklingen tok flere år og kostnaden var på solide 70 milliarder kroner. Det gjorde den til Sveriges største industrielle investering noensinne.
Fordelen med plattformen er at bilene kan utvikles raskere og dermed billigere, og som en konsekvens kan selge flere biler.
De neste bilene fra Volvo er nye S90 og V90, som erstatter henholdsvis dagens S80 og V70. De bygger på samme SPA-plattform som XC90 og er begge biler det knytter seg stor spenning til.
Men Volvo har også utviklet en annen fleksibel plattform, beregnet på litt mindre og mer kompakte modeller: CMA heter den. Det står for Compact Modular Architecture.
Les også: Nå kommer Volvo med elbil:
Kompaktbiler fra Volvo
CMA skal i fremtiden endre måten Volvo bygger bilene sine. Den tillater nemlig at et stort mangfold av drivlinjer, elektriske systemer og teknologier med ulik kompleksitet blir montert på samme plattform. Dette skal gi betydelige stordriftsfordeler og en mer strømlinjet produksjonsprosess.
Den nye plattformen kommer blant annet til å ligge til grunn for nye Volvo V40, som i dag bygger på Ford Focus.
Her vil vi trolig også finne den nye «Twin Engine»-drivlinjen. Det er kort fortalt en 3-sylindret bensinmotor i kombinasjon med en elmotor.
Det høres kanskje litt puslete ut, men bensinmotoren skal yte rundt 180 hk og elmotoren ca. 75 hk. Samlet systemeffekt vil ligge på rundt 250 hk, og målet er at 0-100 skal kunne gjøres unna på 6,5 sekunder.
Volvo vil nå også komme med hybride drivlinjer med forhjulsdrift. Trolig er den omtalte T5 Twin Enige en slik motor.
Dette skal bli til mange Volvo-nyheter
I en god posisjon for framtiden
Volvo skal fornye hele sitt modellprogram, med unntak av XC90, naturlig nok, innen tre-fire år. Totalt sier ryktene 13 nye modeller! Altså ikke småtterier og noe helt annet enn det vi tradisjonelt er vant til fra den kanten.
Volvo følger etter alt å dømme den stien de allerede har gått opp. XC-modellene forblir SUV-er og XC90 og XC60 får følge av en mindre XC40.
S- og V-modellene forblir personbiler i henholdsvis sedan- og stasjonsvognutgaver.
Cross Country, som baseres på S- og V-modellene blir crossovere – altså noe midt i mellom personbil og SUV.
Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt
Tilpasses enkelt
Samtlige vil enkelt kunne tilbys med en rekke forskjellige drivlinjer, elektrisk, hybrid og fossilt, samt med både to- og firehjulstrekk. Modellene kan dessuten enkelt tilpasses de ulike ulike markedene.
Det er med disse plattformene en forholdsvis enkel sak å ta fram nisjemodeller som coupe- og cabrioletutgaver, og utviklingstiden for nye modeller kan halveres.
Som den lille produsenten Volvo tross alt er, har de alltid vært en slags outsider ute i den store, vide verden.
Men med disse to svært viktige plattformene på plass, og med XC90-suksessen i ryggen, mener Volvo at de nå er godt rustet til å møte framtiden.
Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget