Hyundai tar steget helt ut. Nå skal toppmodellen Genesis ( bildet) gi navn til en nytt merke. Målet er å etablere seg blant premium-merkene.
Hyundai tar steget helt ut. Nå skal toppmodellen Genesis ( bildet) gi navn til en nytt merke. Målet er å etablere seg blant premium-merkene.

Dette skal bli et helt nytt luksusmerke

Men prisene trenger slett ikke bli høye.

Hyundai-konsernet har vært kraftig på offensiven de siste årene. En målrettet satsing i USA har gitt stor suksess. I tillegg har de satset tungt på Kia som et frittstående selskap. basert på et nært samarbeid på den teknologiske siden.

Dette har gjort konsernet til en av de mest offensive i bilbransjen. Nå tar de det ett steg videre. I dag bekrefter nemlig Hyundai at de skal lansere sitt eget luksusmerke.

Koster penger

Nyheten kommer forsåvidt ikke veldig overraskende, for her har ryktene gått lenge. Hyundai har også utviklet modeller som er egnet til å stå på egne bein. Men samtidig har mange innen bilbransjen tvilt på at Hyundai ville våge å satse på et eget luksusmerke.

Det koster nemlig veldig mye av både penger og fokus å bygge en merkevare på denne måten. Mange konkurrenter har mislykkes med sine forsøk. Og til med Toyota har brukt mye tid på å få Lexus til å bli en internasjonal suksess. 

Lexus: Nå feirer de 25 år med suksess

Egen versjon av luksus

Hyundai velger å bruke navnet til dagens toppmodell som navn på sitt nye merke. Genesis heter den, og i løpet av fem år skal de lansere seks nye Genesis-modeller. Målsetninger er å konkurrere med verdens øvrige premiummerker.

Dette sier Hyundai selv om taktikken de nå velger:  

Selskapet søker å definere sin egen versjon av luksus ved å skape menneskeorienterte innovasjoner, tilby raffinerte og balanserte kjøreopplevelser, elegant og sporty design og kundeservice på et meget høyt nivå.

I dette ligger nok også at Hyundai ser behovet for å prise aggressivt. Skal de lykkes, må de legge seg under særlig de tyske premium-konkurrentene i pris.

Slik ser det ut inne i dagens Genesis.
Slik ser det ut inne i dagens Genesis.

Topp 10: Disse bilmerkene synes vi er mest premium

Betyr en ny start

– Genesis skal bli et merke med komplett kundefokus og en menneskeorientert merkevarestrategi, sa Hyundai-sjef Euisin Chung på selve lanseringen.

Genesis vil ha spesiell fokus på best mulig kundeopplevelse. Merket vil få en egen logo/emblem og navnestruktur, hvor modellene vil ha  kombinasjon av G og for eksempel tallene 90, 80, 70 som representerer segmentet til bilen.

Navnet Genesis, som også betyr en ny start, skal være valgt for å signalisere nye verdier og standarder for det globale luksusmarkedet. Salget skal etter planen starte i Korea, Kina, Nord-Amerika og Midt-Østen.

Etterhvert vil merket også ekspandere til Europa og andre deler av Asia.  Så langt vet vi ikke noe om timeplanen i forhold til en lansering i Norge. 

Les testen: Genesis er amerikanernes favoritt

Fronten er den delen av designet som skiller seg mest ut fra mengden på dagens Genesis. Design blir nok også helt klart viktig i denne satsingen framover.
Fronten er den delen av designet som skiller seg mest ut fra mengden på dagens Genesis. Design blir nok også helt klart viktig i denne satsingen framover.

Lekkert fra uventet hold: Denne skiller seg ut!