Det er ikke bare skjegget til Hugo (37) som er langt. Han her
en bil som har gått veldig langt også. Foto: Privat
Det er ikke bare skjegget til Hugo (37) som er langt. Han her en bil som har gått veldig langt også. Foto: Privat

Volvoen til Hugo har gått 850.000 kilometer

Men den skal kjøres mer. Mye mer ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke bare har Hugo Susæg Hellem (37) fra Steinkjer langt skjegg. I tillegg til det lange skjegget har han en bil som har gått langt også. Veldig langt, til og med.

Du blir kanskje ikke veldig overrasket når vi sier at det er snakk om en Volvo her?. Nærmere bestemt en 1988-modell 740 med dieselmotor bak den firkantede grillen. Bilen har intet mindre enn 849.223 kilometer klokket inn på tellerverket. Så langt.  

Jo da – det er en anstendig kjørelengde dette, selv til en Volvo å være. Foto: Privat.
Jo da – det er en anstendig kjørelengde dette, selv til en Volvo å være. Foto: Privat.

Ikke vanlig med diesel i 1988

Volvo 700-serien ble lansert tilbake i 1982. Først kom den luksuriøse og kostbare 760, så fulgte den litt rimeligere 740 etter, med mindre motorer og mindre utstyr, et par år senere.

Mange regnet også med at 740 kom til å bli arvtageren etter den allerede da noe aldrende Volvo 240. Men da 740 ble erstattet av 940 i 1992, så var det fortsatt liv i 240-en...

I det Herrens år 1988, som Hugos bil er fra, var det ikke veldig vanlig med dieselmotorer i personbiler. Men det har denne.

Nærmere bestemt en D24 - motor. Det vil si en sekssylindret dieselmaskin, uten turbo og med 82 hk, som Volvo fikk kjøpe fra VW-konsernet. En motor som altså har vist seg å være svært trofast.

Denne Volvoen er 27 år, men knapt innkjørt: 

Den røde 740-en brukes som hverdagsbil med skvettlapper, hengerfeste og STORT eksosrør. Foto: Privat.
Den røde 740-en brukes som hverdagsbil med skvettlapper, hengerfeste og STORT eksosrør. Foto: Privat.

Målet er 1 million kilometer

Og flere kilometer skal det bli, ifølge Hugo.

– Ja, så klart! Når jeg først har kommet så langt, så det jo ingen grunn til å stoppe! Med mindre jeg får et knallbud på bilen, så er jo målet selvfølgelig å nå én million kjørte kilometer. Fortsatt uten å gjøre noe med motoren.

– Bilen går som ei klokke den, så ingenting tyder så langt, på at det skal bli noe stort problem. Men man vet jo aldri med gamle biler da, legger han nøkternt til. 

Hemmeligheten ligger i godt stell og det å ta godt vare på bilen, tror Hugo. Som blant annet skifter olje på motoren tre ganger i året.

– Min gode venn og bil-guru Ole Kristian Hernes skiftet vannpumpe og registerreim for meg da jeg kjøpte bilen for tre år siden.

Les alt om Volvo-klassikeren 262 C Bertone her:

Ikke helt uten dramatikk

– Volvo-en hadde da gått 700.000 kilometer og jeg er eier nummer fem, og bilen har ikke vært brukt som taxi heller, forteller den stolte eieren.

– Bilen har kun hatt én driftsstans og det var på grunn av en sprekk i dieselfilteret. Ut over det så har det vært bare «tut og kjør». Bilen starter og går like godt i minus 30 grader som i pluss 30.

– Det synes jeg er ganske imponerende. Særlig med tanke på at denne dieselmotoren egentlig er et VW-produkt, forklarer Hugo.

Men det har også vært innslag av dramatikk under eierskapet forteller eieren av den aldrende Volvoen.

– Ja, jeg kom i skade for å kjøre på et reinsdyr. Litt skummelt, men det gikk bra, det også. 740-en er jo hard i nesa. Resultatet ble en knust frontrute og et par bulker i taket da reinsbukken for over det. Frontruten ble skiftet, og bulkene i taket klarer jeg å leve med. Verre var det ikke. Men Fy F... som jeg skvatt da  jeg forsto hva som kom til å skje...

Dette er Volvoen du neppe har hørt om:

Hugo skifter olje på dieselmotoren, med aner fra VW, tre ganger i året. Foto: Privat
Hugo skifter olje på dieselmotoren, med aner fra VW, tre ganger i året. Foto: Privat

Vurderer turbo og USA-front

Hugo har også fått tak i et komplett turbo-kit, til den ikke i utgangspunktet ikke altfor spreke motoren. Han funderer også på å montere en litt tøffere USA-front, men enn så lange tyder det på at den røde 740-en forblir som den er.

– Jeg få se an litt hva som skjer sier den sindige trønderen.

Målet er som sagt å klare én million kilometer med den. Det vil nok ta to - tre år, men det synes jeg hadde vært utrolig gøy å klare, avslutter Hugo.  

Vi ønsker selvfølgelig både Hugo og Volvoen all mulig hell og lykke på ferden!

Les også: Volvo 760 - Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Har du også en bil som har gått langt? Send gjerne bilder og litt informasjon til oss! redaksjonen@broom.no.

Denne Volvoen har gått lengst av alle biler i hele verden