Den største nyheten kan du ikke se

Nå er prisene klare på Norges-favoritt.

Toyota RAV4 er en ekte norsk folkebil. Nå kommer den i en helt ny variant – som hybrid.
Toyota RAV4 er en ekte norsk folkebil. Nå kommer den i en helt ny variant – som hybrid.

Den kom til Norge i 1996, men det var først da andre generasjon kom på plass i 2000 at det virkelig ble fart på sakene.

Siden den gang har Toyota RAV4 vært en skikkelig SUV-favoritt. På det meste ble det solgt godt over 4.000 biler i året.

Den lille kompakt-SUV-en viste seg nemlig fort på passe det norske folk som hånd i hanske. Foruten den legendariske driftssikkerheten, var høy sittestilling og framkommelighet noe som falt i smak hos de norske kjøperne.

Kommer den som hybrid

Da fikk man heller leve med noe begrenset komfort og ikke altfor stor plass. Siden har evolusjonen gått sin gang. RAV4 har blitt både større og mer komfortabel.

Samtidig har konkurransen økt sterkt de siste årene. Produsentene som vil ha en bit av kompakt-SUV-kaka har økt kraftig.

Toyota har de siste årene på mange måter vært synonymt med hybrid drivlinje. Særlig på de mindre modellene. Tidlig i 2016 lanserer Toyota også denne drivlinjen på RAV4.

Samtidig gir de hele RAV4-familien en vesentlig oppgradering, med endringer av eksteriør- og interiørdesign samt ny teknologi. Forhåndssalget har allerede startet.

Hybridsystemet kombinerer en 2,5 liters bensinmotor med en elektrisk motor. Modellen kommer både med to- og firehjulsdrift.

RAV4 Hybrid AWD har en bakmontert elektrisk motor som gir ekstra grep og effekt – samt mulighet for å trekke tilhenger eller campingvogn med totalvekt opp til 1.650 kg. 

Toyota RAV4: Et av de smarteste bruktkjøpene du kan gjøre

197 hestekrefter

Hybridsystemet har en samlet effekt på 197 hk og sørger for at akselerasjonen fra 0 til 100 km/t går på 8,3 sekunder. Forbruket ved blandet kjøring ligger på 0,49 liter per mil og CO2-utslippet er 115 g/km (117 g/km for AWD-varianten). 

Nye RAV4 kan dessuten leveres med en forbedret 2,0 liters bensinmotor i kombinasjon med manuell eller automatisk girkasse. Denne har en effekt på 151 hk, dreiemomentet er 195 Nm og CO2-utslippet er på 149 g/km.

Støynivået i kupeen er redusert og eksteriørdesignet er mer særpreget. I interiøret er det lagt vekt på høyere opplevd kvalitet og funksjonalitet, og de siste innovasjonene innen sikkerhet og teknologi er på plass.

Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Blå logoer

Fronten på den nye RAV4 er har fått et sterkere og mer kraftfullt uttrykk. 

Toyotalogoen er sentralt plassert i den øvre grillen som også rommer lyktegrupper med LED- eller halogenteknologi. Begge utgaver har LED-kjørelys som gir fronten en signatur som er umiddelbart gjenkjennelig.

Toppmodellen, RAV4 Hybrid, gjenkjennes ved de blå T-logoene. I tillegg kommer den med spesialdesignede aluminiumsfelger.

Høyere opplevd kvalitet

De to klokkeformede instrumentene, speedometer og turteller, har fått nytt design i likhet med midtkonsollen og innrammingen rundt girspaken. Nye materialer med høyere kvalitetsopplevelse brukes i hele kupeen; dashbord, dørpaneler, midtarmlene og midtkonsoll.

RAV4-kjøpere får nye valgmuligheter i interiøret som kan leveres i fire skinnkvaliteter. Det finnes kombinasjoner av beige og grå som er frisket opp, mens ”tan” er ny i fargepaletten.

RAV4-eventyret startet med denne:

Fire utstyrsgrader

RAV4 vil bli tilgjengelig i fire ulike utstyrsgrader; Life, Active S, Active Style og Executive. Fra den laveste utstyrsgraden Life er utstyr som Bi-LED hovedlys med auto-funksjon, audio med DAB+, USB, AUX og 6 høyttalere, fartsholder, to-sone klimaanlegg, elektrisk bakluke, samt nøkkelfri start og låsing.

RAV4 2WD Hybrid koster fra kr 360.500 og RAV4 Hybrid 4WD er tilgjengelig fra kr 399.000.

Les vår test av Toyota RAV4 her: