Snart klart for comeback i Norge– med denne nyheten
Går inn i en svært populær bilklasse.
SsangYong har i mange år vært et av de minste bilmerke på det norske markedet, målt i antall solgte biler.
Modellutvalget har også vært ganske begrenset. Men i perioder har det gått bra unna, der særlig den røslige offroaderen Rexton har solgt bra i varebilutgave.
De siste årene har det vært veldig stille fra SsangYong her hjemme, men nå nærmer det seg et aldri så lite comeback.
Mye bil for pengene
– Det er riktig. Over jul skal vi lansere nykommeren Tivoli, det er en bil vi venter oss mye av, forteller Kai V. Abrahamsen som er administrerende direktør hos importøren Autonor.
– Tivoli går rett inn i klassen for kompakte SUV-er og crossovere. Vi skal tilby mye bil for pengene her. Fullutstyrt premium-utgave koster 309.900 kroner, enten man vil ha diesel eller bensin. For 349.900 kroner får man den også med automatgir, sier Abrahamsen.
Ukjent SUV kan være et smart kjøp
Virkelig i skuddet
Blant konkurrentene til denne modellen er biler som Opel Mokka,Suzuki Vitara og Renault Captur, for å nevne noen. Tivoli er 4,20 meter lang og har et bagasjerom på 423 liter, det er bra til å være denne klassen.
Kompakte crossovere som dette er virkelig i skuddet om dagen. Markedsandelene øker, samtidig som det kommer mange nye modeller.. Mange av kjøperne kommer fra tradisjonelle stasjonsvogner, eller de "kjøper seg ned", fra større SUV-er.
Under Tivoli-panseret finner vi for øvrig to 1,6-litere.
Brukt Rexton? Her kan du lese mer om den
Verdens eldste
– Vi lanserer bilen med 115-hesters diesel, eller 125-hesters bensinmotor. Prisen er altså den samme. 4x4 er også standard. SsangYong lager bunnsolide biler og for oss er det naturligvis spennende å gå inn i det som for oss er en helt ny bilklasse, sier Kai V. Abrahamsen, og legger til:
– Vi er faktisk verdens eldste SsangYong-importør. Det startet med de aller første bilene tilbake i 1994. Og siden har vi holdt det gående. I dag selger vi modellene Rexton og Rodius, og altså snart Tivoli.
Mange nye modeller
Og SsangYong har flere nyheter på gang. Etter en svært turbulent periode, ble selskapet i 2011 kjøpt opp av det indiske gigant-konsernet Mahindra. De investerer nå tungt i utvikling, og har lovet et nytt produkt hvert halvår framover.
Det betyr at modellutvalget skal breddes kraftig, samtidig som at SsangYong også skal satse på flere spesialmodeller.
Tøffe tak: Her stormer politiet bilfabrikken
LES OGSÅ: De skal følge opp en av verdens snåleste biler