Det hjelper ikke om deler av dekket har tilstrekkelig mønsterdybde, hvis det er skjevslitt og andre deler har for lite. Da må du bytte!
Det hjelper ikke om deler av dekket har tilstrekkelig mønsterdybde, hvis det er skjevslitt og andre deler har for lite. Da må du bytte!

Mange kjører rundt med dekk som ser slik ut

Nå er det tid for å sjekke dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange av oss sjekker automatisk mønsterdybden på dekkene når vi legger om. Det er en veldig enkel sak, du trenger bare en linjal eller en tommestokk. På vinterdekk er kravet for mønsterdybde tre millimeter. 

Men feil hjulstilling kan føre til at mange kjører rundt med trafikkfarlige vinterdekk, ifølge eksperter. Bildekk som har god mønsterdybde på den ene siden, kan være tynnslitt på den andre.

Ta en kontroll

– Hvis hele eller deler av dekket har mindre mønsterdybde enn tre millimeter, er kjøreegenskapene på norsk vinterføre så redusert at det går på sikkerheten løs, sier Harald Nordseth, produktsjef i dekk- og bilverkstedkjeden Vianor.

Når du sjekker dekkene før vintersesongen, anbefaler han å se etter skjev slitasje på dekkene.

– Vi ser ofte at dekk slites ulikt på innsiden og yttersiden. Det skyldes som regel feil hjulstilling. Når en bil stanses i en teknisk kontroll, måles mønsterdybden på det mest slitte stedet. Det er viktig å huske på før man setter på de gamle vinterdekkene. Setter du på nye dekk bør du ta en hjulstillingskontroll eller justering for å unngå at disse slites skjevt eller unødvendig fort, sier Nordseth, i en pressemelding. 

Dette kan være en kostbar bruktbil-felle

Vanlig problem

Skjevt slitte dekk er et utbredt problem, mener daglig leder Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes Forening.

– Når man har jobbet i dekkbransjen i mange år, klarer man ikke å la være å titte på dekkene på parkerte biler. Det er faretruende mange ”glatte” dekk å se, sier Ludvigsen.

Hjulstillingen på en bil kan bli feil hvis man kjører i en dump eller støter hardt borti en fortauskant. Hjulet vrir seg ut av posisjon, og festet mellom hjulet og bilen kan gi etter.

Dette må du sjekke før du skifter dekk

Nærmest umulig å oppdage

– Hjulfestet på dagens biler er mer avansert enn det var i gamle dager. Det gjør at bilen er mer behagelig å kjøre i stor fart, i svinger, ved akselerasjon og når man bremser. Men dette kompliserte festet er også mer sårbart for skader, sier Ludvigsen.

Skadene er nærmest umulig å oppdage før man ser at dekket er slitt skjevt. Oppdager man at dekket er skjevt slitt, bør man ta bilen til service umiddelbart, i følge Ludvigsen.

Bytte på andre siden også

– Skjev hjulstilling sliter både på bilen og dekkene. Dessuten går det utover kjøreegenskapene og kan være direkte farlig i situasjoner med høy fart, sier han.

Er først et dekk blir skjevt slitt, må også dekket på den andre siden byttes når hjulstillingen er korrigert.

– Feil hjulstilling må rettes opp på et verksted. Det er ikke noe man kan fikse selv i garasjen, sier Ludvigsen.

– Nei, det er ikke det samme hvor du monterer dekkene