– Passasjerflyet gikk i oppløsning i 9000 meters høyde

– Det er umulig for et fly å gå i oppløsning i lufta på grunn av teknisk eller menneskelig feil, hevder sjefen i flyselskapet.

Her ligger halepartiet til Metrojet-flyet. Vrakdelene var spredd utover store områder. FOTO: Maxim Grigoriev/Russian Ministry for Emergency Situations via AP)
Her ligger halepartiet til Metrojet-flyet. Vrakdelene var spredd utover store områder. FOTO: Maxim Grigoriev/Russian Ministry for Emergency Situations via AP)

Lederen for det russiske flyselskapet Metrojet utelukker ikke at det var en terroraksjon som forårsaket flystyrten som kostet 224 mennesker livet på Sinaihalvøya lørdag. 24 av de omkomne var barn.

Flyet var på vei fra feriestedet Sharm el-Sheikh i Egypt til St. Petersburg i Russland da det styrtet ca 23 minutter etter avgang.

– Må ha blitt truffet av noe

Årsaken til ulykken er ikke kjent, men ifølge lederen for russiske luftfartsmyndigheter, Viktor Sorochenko, gikk flykroppen i oppløsning i rundt 9000 meters høyde.

– Det er umulig for et fly å gå i oppløsning i lufta på grunn av teknisk eller menneskelig feil. Det kan bare forklares ved at flyet er truffet av noe fysisk, sier direktør Alexander Smirnov i Metrojet under en pressekonferanse i Moskva mandag.

Han sier videre at flyet brått mistet fart kort tid før krasjen. Vrakdelene er spredd utover et område på 20 kvadratkilometer.

Smirnov utelukker ikke at flyet ble utsatt for et terrorangrep.

– Vi kan ikke utelukke noe, sier han og bekrefter at flyet ikke sendte ut noe nødsignal før ulykken. 

Lederen for den russiske havarikommisjonen, Alexander Neradko, sier imidlertid at det er for tidlig å spekulere i årsaken til ulykken. 

Islamistgruppe tar på seg skylden

En militant islamistgruppe som har sverget troskap til Den islamske staten (IS) hevder å ha skutt ned flyet, men eksperter stiller seg tvilende til dette og viser til at gruppen ikke er i besittelse av mobile radarsystemer og tilstrekkelig langtrekkende raketter.

Flere flyselskaper har imidlertid besluttet at de ikke kommer til å fly over Sinaihalvøya som et sikkerhetstiltak. 

Vinger brakk av Partnair-fly i -89

Selv om Smirnov hardnakket hevder det ikke er mulig at et fly kan gå i oppløsning i lufta, har nettopp dette skjedd tidligere. Uoriginale bolter i haleseksjonen var årsaken til vibrasjoner som førte til så store krefter at skroget på Partnair-flyet brøt sammen over Skagerak i 1989.

Rystelsene førte til at begge vingene brakk av på grunn av for høy belastning. «...kabinens integritet gikk tapt før flyet traff havoverflaten.», skrev havarikommisjonen etter ulykken. 

Vrakdeler ble funnet over et område på flere kvadratkilometer.

Økonomiske problemer

Den erfarne pilotens ekskone forteller til den russiske TV-kanalen NTV at piloten snakket med deres felles datter kvelden før ulykken.

– Han klaget på dårlige forhold i flyet. Den tekniske tilstanden til flyet kunne vært bedre, sa han, forteller Natalia Truckacheva.

Ifølge det russiske arbeidstilsynet sliter flyselskapet åpenbart med økonomien, og de ansatte har ikke fått lønn de siste to månedene.

Ingen tekniske problemer registrert

En talsmann for eierselskapet Kogalymavia opplyste mandag at begge de to motorene på Airbus A321-200 flyet ble inspisert i Moskva 26. oktober, uten at det ble funnet feil.

Det ble heller ikke notert problemer i loggen under de fem foregående flygningene, opplyser talsmannen.

Metrojet sier på pressekonferansen mandag at flyet var 100 prosent klart for å fly.

– Begge flyets svarte bokser er funnet i god stand, sier Smirnov. 

144 omkomne er fraktet til St. Petersburg mandag. De fraktes til et krematurium hvor pårørende skal hjelpe til med å identifisere dem ved hjelp av DNA. Det forventes at flere omkomne flys til Russland i løpet av dagen.

(©NTB/TV 2)