Her får du luksus-faktor til hyggelig pris

Vi kjører nykommeren i Tyskland.

Ny Kia Optima er rett rundt hjørnet. Akkurat nå kjører Brooms Vegard Møller Johnsen den i Tyskland.
Ny Kia Optima er rett rundt hjørnet. Akkurat nå kjører Brooms Vegard Møller Johnsen den i Tyskland.

Kia har markert seg på designfronten de siste årene. En av bilene som har fått mest skryt er Optima, en stor sedan i Passat/Mondeo-klassen.

Den kommer straks i helt ny utgave. Og for oss nordmenn er det naturligvis svært interessant at den nå også kommer som stasjonsvogn. Dagens modell er kun sedan, det betyr begrenset salg her hjemme.

En av dem som kjører nykommeren aller først, er Brooms redaksjonnssjef Vegard Møller Johnsen. Han sto opp svært tidlig i dag, for å rekke første fly til Frankfurt. Nå skal vi høre hvordan det går med biltestingen der nede.

Forsovet seg

Ring ring:

– Hei, Knut! Nå er det på tide at du ringer, arbeidsdagen min har jo vært i mange timer allerede!

– Ja, jeg forsto at det var tidig fly dette?

– Gjett om! Og jeg bor også et godt stykke unna Gardermoen, så i dag var jeg oppe klokka 03.45. Som om ikke det var tøft nok, bråvåknet jeg både kvart på to og kvart på tre – og var helt overbevist om jeg hadde forsovet meg! Men heldigvis gikk alt som det skulle, og nå har jeg kjørt ganske mange mil i nye Optima.

Denne kan overraske deg: Les testen av dagens Optima her

Gunstig pris

– Fortell, hvordan er førsteinntrykket?

– Kia sier selv at de skal gå i premium-retning med denne bilen, og de ordene har de i behold. Her er det helt klart luksus-faktor, både i form av lekkert design og mye fint utstyr. Likevel kostet ikke topputstyrt utgave mer enn 409.000 kroner. Det er svært gunstig for en bil på denne størrelsen.

– Innvendig er det jevnt over høy materialkvalitet. Det er litt hard plast her og der og grafikken på ryggekameraet kunne for eksempel vært bedre. Men det er egentlig småpirk. Kia er gode på utstyr. Her har de lesset på, både med komfort- og sikkerhetsutstyr, forteller Vegard.

Glemt SUV kan være veldig godt kjøp

Lekker konseptbil

– Vi kjører sedan i dag, rett og slett fordi det er den eneste Optima-utgaven som er klar så langt. Denne kommer til Norge i januar/februar. Kia har også ladbar hybridutgave på gang, den kommer til sommeren. Og i august kommer så stasjonsvogn. Den er jeg spent på!

Ja, den så vi jo på bilutstillingen i Geneve i år, tror du designet blir like lekkert som på konseptbilen?

– Jeg håper i alle fall det! Kia har fått mye skryt for den bilen, men også sedanen ser bra ut. Dette er en av de lekreste bilene i klassen. Den er tøff og sporty, og den ser stor ut. Det eneste jeg synes trekker litt ned er en ganske anonym hekk. Resten er veldig bra!

Imponerende plass

– Kjøremessig har Kia lagt mest vekt på komfort. Dette er ikke noen sportsbil og kjøreegenskapene kunne nok godt vært litt strammere. Det er naturligvis et bevisst valg. Støydempingen er god. Motoren innbyr ikke til de store utskeielsene. Den har 141 dieselhester å by på. Ikke direkte undermotorisert, men dette er en ganske stor og tung bil. 11 sekunder på 0-100 km/t sier sitt, bilen hadde helt klart fortjent litt mer power!

– Hva med plassen?

– Den er veldig bra. Særlig baksetet imponerer stort. Beinplassen er formidabel, det skorter bare litt i høyden for virkelig lange personer. Bagasjerommet svelger unna 510 liter, det må også sies å være klart godkjent, sier Vegard.

Lekkert konsept: Les mer om Optima stasjonsvogn her

Hente nye kunder

– Importøren har et ganske forsiktig salgsmål for neste år. De tror på 350 biler, inkludert ladbar hybrid og stasjonsvogn. Det tror jeg kan vise seg å være i overkant nøkternt. Ladbare hybrider er jo veldig i skuddet i Norge. Og blir stasjonsvogna så lekker som konseptbilen tyder på, tror jeg helt klart Kia har gode muligheter til å hente mange nye kunder med denne bilen, sier Vegard.

– Men du, nå må jeg ut og kjøre mer. Fullstendig rapport kommer om ikke lenge. Vi sees på kontoret i morgen!

– Nei, du trenger ikke kjøpe luksusbil for å få dette

Slik kuppet et folkelig merke bilutstillingen