Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ser faktisk ut som om bilen kommer ut av bakken. Men det er vel snarere motsatt. Det er moder jord som er i ferd med å ta den tilbake.

Bilen er forresten ikke noen hvem som helst. Dette er nemlig en 1960-modell Porsche 356. Attpåtil en cabriolet.

Eller rettere sagt - de sørgelige restene av en sådan. En biltype som har steget voldsomt i pris de siste årene. Ja, prisene på disse har formelig skutt i været.

Kan ta motet i fra de fleste

Det er jo hevet over enhver tvil at denne bilen har stått her lenge. Trolig veldig lenge også. Likeledes er det hevet over enhver tvil om at det vil kreves en mildt sagt formidabel jobb for å få disse restene til å bli en bil igjen. Det er vel rett og slett i grenseland for hva som er mulig.

Man behøver ikke være "pinglete" for å bli en smule motløs av dette prosjektet. Det er vel nesten enklere å sette sammen igjen en Marie-kjeks som har blitt tråkket på av en elefant...

Bilen er ikke bare demontert, den er i tillegg svært rusten og også langt fra komplett. Alle som har kjøpt deler til Porsche vet at det ikke er noen billig affære.

Norsk låvefunn vakte oppsikt i USA:

Slik ser Porsche cabrioleten ut innvendig nå. Foto fra craigslist.org
Slik ser Porsche cabrioleten ut innvendig nå. Foto fra craigslist.org

U-blyg pris

Dette prosjektet kan dermed beskrives som både kostbart og tidkrevende. Uten at selgeren, fra Atlanta i USA ser ut til å ta nevneverdig notis av dette når prisantydingen settes i annonsen på  craigslist.org

24.950 dollar er det han forlanger. Det tilsvarer ca 200.000 norske kroner, det. Glem heller ikke at det påløper 25 prosent moms ved import om du skulle ha behov for tidsfordriv utover vinteren. Vi er da på 275.000 kroner - og det før vi i det hele tatt har kjøpt så mye som en slangeklemme.

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Og nei - det er ikke den super-verdifulle 356 seedsteren det er snakk om heller, men en alminnelig cabriolet.

Bekreftet identitet

Men vi har sagt det før - og kan jo si det igjen: En vare er verdt det noen er villige til å betale. Vi ser derfor slett ikke bort i fra at bilen skifter eier etter hvert. Men den har foreløpig vært til salgs i snart en måned uten at noen har nappet på annonsen. Så langt ...

Om det er rom for forhandlinger sier ikke annonsen noe om. Det den derimot forteller er at det følger med gode dører med vinduer. det samme gjør motor og girkasse. En ekstra bakende til bilen følger også med, men også denne skal være rusten.

Følger med gjør de originale dokumentene som bekrefter bilens identitet mot bilens tre originale fabrikk-tags også. Disse er forsatt synlige på denne bilen. Det er ikke noen selvfølge på såpass "råtne" objekter som dette.

Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

Det er liten tvil om at dette er et kervende prosjekt. Foto fra craigslist.org
Det er liten tvil om at dette er et kervende prosjekt. Foto fra craigslist.org

Suksess-modell

Porsche 356 debuterte 8. juni 1948. Cabrioletutgaven var tilgjengelig helt fra starten av og i et viktig marked som USA sto nettopp den toppløse utgaven for mer enn 50 prosent av salget.

Bilen har mye til felles med VW T1 eller Boble, men ble allikevel raskt anerkjent for sine gode kjøreegenskaper, lave tyngdepunkt, gode aerodynamikk og ikke minst gode byggkvalitet. Suksessen var et faktum.

Man har litt å mekke for her ...

356-modellen var med helt til 1965 og ble altså lagd parallelt med den senere 911 et par år. 356-bilene er for lengst klassikere og ikoner med priser, som du helt sikkert har forstått, deretter. Fine biler selges for rundt 700.000 kroner, så litt har man å mekke for her - tross alt...

Så gjenstår det da å se om noen kjøper det omtalte eksemplaret - eller om morder jord rett og slett tar den tilbake...

Så rusten at den knapt kastet skygge - solgt for 350.000 kroner!

Omtrent slik var bilen en gang i tiden. Kanskje blir den det igjen? Illustrasjonsbilde.
Omtrent slik var bilen en gang i tiden. Kanskje blir den det igjen? Illustrasjonsbilde.