Northug får kles-nei – slik utnytter Johaug smutthull i reglene

Therese Johaug kan tjene millioner på ny kleskolleksjon.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Petter Northug jr. skrev i går under en treårsavtale med Norges Skiforbund, men Skiforbundet krever at skikongen bryter sin kleskolleksjonavtale med Swix. Samtidig kommer Therese Johaug med sin egen kleskolleksjon.

Forretningskvinnen Johaug fant nemlig smutthullet i regelverket som gjør at pengene renner inn.

– Kan bli større enn Dæhlie
Om noen dager kommer 27-åringens kleskolleksjon i butikkene. Ekspertene spår at det blir et eventyrlig salg.

– Vi var usikre før vi lanserte Johaugs hansker og votter, det gikk jo over forventning. Hvis ting går som vi håper, kan butikkene komme til å selge like mye Johaug-klær som Bjørn Dæhlie-klær. Det betyr 100-120 millioner kroner i salg ut av butikk, mener Johaugs manager, Jørn Ernst.

Manageren får støtte av mannen som i sin tid kom med ideen om Ulvang-sokken. Det gjorde skistjernen til mangemillionær.

– Hun kan bli større enn Dæhlie på dette markedet. Hun er en stor profil, er god sportslig, har utstråling og kan også gå på catwalken. I og med at hun knapt er midtveis i sin skikarriere, så kommer dette til å bli en merkevare som varer i mange år. Hun har sikret barnebarna sine økonomisk, mener Jon Inge Gullikstad.

Smutthullet
Hvordan er dette så mulig? For flere mener at Johaugs klær er en konkurrent til Bjørn Dæhlie-klær som langrennslandslaget må bruke. Og løpere som representerer Norge er underlagt et strengt regelverk når det gjelder egne sponsorer – og avtaler som er i konkurranse med Norges Skiforbunds egne sponsorer er forbudt.

Therese Johaug og hennes manager fant smutthullet i regelverket. De gikk i kompaniskap med landslagsleverandøren av klær - som flere i bransjen mener også er en konkurrent til Johaug-klærne.

– Dette har vært en lang prosess. For å få det til så er det blitt et samarbeid med Active Brands som har utstyrsavtale med Skiforbundet. Active Brands eier og leverer Bjørn Dæhlie-klær til landslagene. Active Brands og Therese Johaug eier nå sammen varemerket Johaug.

– 50-50 prosent eierskap?

– Omtrent det, ja.

– Kan markedsføres hele året
Selskapet Active Brands eier altså Bjørn Dæhlie-merket, samme selskap har også kjøpt opp Kari Traa.

Noen umiddelbar gullgruve blir det ikke for buisnessdamen Johaug. Ifølge opplysninger TV 2 har fått kommer Therese Johaug selv, ved et salg på 100 millioner kroner i året , til å sitte igjen med inntil 5 millioner kroner i året. I tillegg kommer verdien av merkevaren Johaug.

Men klesavtalen Johaug har inngått med Active Brands og Norges Skiforbund skaper reaksjoner.

Therese Johaug gjør nå som hun vil, mener en anonym kilde til TV 2. Mens de andre landslagsløperne er nødt til å bruke Bjørn Dæhlie-klær ved enhver anledning hvor de opptrer i media, så omgår Therese Johaug regelverket og kan bruke sine egne klær når hun ønsker. En enorm markedsføringsverdi, sier kilden.

Dette bekrefter direktør Øystein Bråta i Active Brands.

– Men både Therese, Active Brands og Norges Skiforbund er enig om at det skilles på en skikkelig måte. Når Therese Johaug er i landslagssetting, er det Bjørn Dæhlie-klær som gjelder, ellers kan hun bruke sitt eget tøy.

Og det oppsiktsvekkende i avtalen er at det ikke er noen form for begrensninger i markedsføring av Therese Johaug-produktene.

– Det kan gjøres når som helst, det er det som er det unike, at hun kan markedsføres året igjennom.

– I praksis så kan det altså vises tv-reklame med Johaug-klær samme dag som hun går verdenscup?

– Det stemmer, sier Bråta.

Større formue enn Bjørgen
Johaug kommer med 23 ulike varer i butikkene nå i november. Til neste år blir det flere produkter. Det handler om mye av det samme som du finner i Bjørn Dæhlie-klær; ullundertøy, trenings- og fritidsklær.

– Noe konkurranse kan det alltids bli mellom Johaug og Dæhlie-klærne. Men Johaug henvender seg kun til jenter og hennes klær er nok mer mote og fritidsklær enn ren langrennsbekledning, sier Bråta.

– Vi ser et stort potensial i Therese og merkevaren Johaug, derfor inngikk vi partnerskap med Therese Johaug, sier direktør i Active Brands, Øystein Bråta.

Selv er ikke Johaug helt dus med betegnelsen forretningskvinne, men fakta er at «butikken» Therese Johaug går så det suser.

27 år gammel har hun en formue på vel 27 millioner kroner. Det er mer enn skidronningen Marit Bjørgen. Johaug er trolig midtveis i karrieren.

– Hun har iallfall sikret barnebarna økonomisk, sier Jon Inge Gullikstad. Mannen bak Ulvang-sokken.

Therese Johaug selv sier til TV 2 at det har vært jobbet med kleskolleksjonen i vel to år.

– At vi greide å få til dette er jo en drøm.

– Hvor delaktig har du vært selv i prosessen?

– Ikke for å skryte, men jeg har vært ganske delaktig vil jeg si. Jeg har vært på mange møter og jeg har vært med på utformingen av klærne. Jeg har fått være med på å bestemme passform, farger og selvsagt kvaliteten på det vi bruker. Jeg er jo interessert i mote, så dette arbeidet har vært kjempespennende.

– Du kommer med sport- og fritidsklær for jenter og er opptatt av mote, hva slags produkter har du endt opp med da, superundertøy og catwalk hører liksom ikke sammen?

– Jeg vil ikke si at det er jålete sportsklær, men det er litt fashion og trend, det skal se fint ut og det skal være kvalitet.

– Når kommer Johaug-skjørtet?

– Hehe, ingen planer om å gå inn i den bransjen, sier forretningsdamen Therese Johaug.

Vis flere