I år øker de salget med 83 prosent!

Ny folke-SUV har virkelig gjort susen.

Lexus har kjempeøkning i Norge, det skyldes først og fremst denne bilen: Med NX 300h har de for første gang gått inn i klassen for relativt kompakte SUV-er.
Lexus har kjempeøkning i Norge, det skyldes først og fremst denne bilen: Med NX 300h har de for første gang gått inn i klassen for relativt kompakte SUV-er.

Lexus har sakte men sikkert jobbet seg opp i det norske markedet. Et temmelig smalt modellutvalg satte likevel lenge sine begrensninger. De manglet stasjonsvogn, de manglet folkelig SUV og de manglet egentlig mye annet også. 

Men stadig flere oppdaget Lexus. Og da de for noen år tilbake kom med den kompakte og relativt prisgunstige CT-utgaven, begynte det for alvor å løsne.

Kraftig økning

I år har det virkelig tatt av. Årsaken heter NX 300h. Her går Lexus for første gang inn i familie-SUV-klassen. Bilen er en direkte konkurrent til SUV-er som Audi Q5, BMW X3 og ikke minst Volvo XC60. Og den har gitt Lexus en kraftig salgsøkning.

Siden lanseringen i fjor høst, har Lexus skrevet kontrakter på nesten 1.000 eksemplarer her hjemme. Så langt i år er NX den fjerde mest solgte bilen i klassen, hakk i hæl på Audi Q5.

Nå får du luksus-SUVen til folkepris

Ikke overrasket

– Vi satte oss et høyt mål med denne bilen, men allerede under forhåndslanseringen måtte vi justere opp salgsmålet. En mellomstor SUV med hybridteknologi og spennende design har tydelig truffet blink i det norske markedet, sier Jan Christian Holm, som er sjef for Lexus i Norge.

– Opp 83 prosent så langt i år, det kommer etter flere år med økt salg. Er dere overrasket selv?

– Nei, egentlig ikke. Vi vet jo at salget er avhengig av modellutvalget, og nye NX 300h er en bil som passer det norske markedet svært godt. Dessuten drar denne modellen nye kundegrupper til butikkene, hvilket også gir utslag på salget av de øvrige modellene, sier Holm.

Denne skal gi rekord, les testen av NX her:

Mange nye kunder

Etter å ha slått seg opp og blitt store i USA, har Lexus de senere årene satset mer også på det europeiske markedet. Hybridteknologi har vært viktig her, i Norge har hybrid lenge vært en kjennetegn for merket. Den store SUV-en RX har solgt jevnt og trutt i vårt marked, men har vært for dyr til å bli en storselger. 

Med startpris på 534.000 kroner, har NX-modellen et langt større potensiale.

– Hvem er det som kjøper, nye kunder?

– Den største gruppen er menn på ca 40-50 år, og mennesker som verdsetter god kvalitet og samtidig er bevisste i sitt valg av bil. Lexus tilfører noe nytt i dette populære segmentet. Ikke alle ønsker lenger å kjøre samme bil som naboen. Rundt 80 prosent av kundene er nye kunder til Lexus. Det er vi naturligvis svært godt fornøyd med, sier Holm. 

Viktig nyhet

– Hva med 2016, er det realistisk å fortsette salgsøkningen?

– Det tror vi absolutt. Dette blir et spennende år med lansering av nye RX 450h. Denne modellen er viktig for merkevaren, og forhåndssalget er allerede over all forventning.

– Her har vi en svært lojal kundegruppe, samtidig som vi ser at bilen tiltrekker seg mange nye kunder. Utover våren kommer verdens første coupehybrid, RC 300h, i nydelig innpakning. Vi utvider også med to nye anlegg neste år, så 2016 ligger an til å bli et veldig godt år for Lexus i Norge, avslutter Jan Christian Holm.

Selger super-sjelden Lexus, til prisen av ett årskort

Skeptikerne var mange, nå feirer de jubileum