Mats er 20 år. Her tester han BMWs heftige millionbil
– Dette kaller jeg drømmedag på jobben!
– Jævlar for en maskin, hvor mye koster den?
Svensken i 30-årene er i full ekstase når han får øye på bilen jeg akkurat har parkert utenfor hotellet i Göteborg.
– Er det din bil, spør en ung jente i samme sekund. Hun bøyer seg mot vinduet og ber pent om å få prøvesitte.
– Klart det, svarer jeg minst like begeistret og åpner måkevingedøren. Samtidig forsøker jeg å svare på alle spørsmål i det en solid folkemengde plutselig omringer meg og bilen. Makan til oppmerksomhet!
Sju timer tidligere...
Som fersk Broom-journalist venter jeg i spenning på kollega og redaksjonssjef Vegard, som skal plukke meg opp. Om få strakser skal redaksjonen på tur til Sverige hvor vi blant annet skal besøke Volvo-fabrikken, samt teste biler. Gutta har vært litt hemmelighetsfulle så langt, men jeg mistenker at det må være noe gromt. Jeg håper i alle fall det.
– Fy søren for en råskap, tenker jeg i det den splitter nye i8en kommer kjørende. Jeg kjenner høyrefoten trigges umiddelbart, denne har jeg lyst til å kjøre! I all iver tenker jeg det er lurt å ikke være altfor mye frampå. Vegard stopper bilen, smiler lurt og strekker frem hånda med en nøkkel i.
– Hei, Mats! Vi tenkte du kunne teste denne. Fortelle oss og leserne hvordan det føles å være 20 år og kjøre en bil de aller fleste bare kan drømme om. Er du klar for det?
Jeg leverer verdens største glis og forbereder meg på to helt spesielle dager bak rattet. Vi snakker tross alt en av BMWs aller råeste modeller. Hybridbilens enorme krefter, kombinert med et spektakulært design resulterer i at selv bestemor snur seg etter gliset. Dette gleder jeg meg til!
Skrekkblandet fryd
Med imponerende ytelser og en prislapp på langt over millionen, kjenner jeg samtidig på litt ærefrykt når jeg setter meg bak rattet for første gang. i8 er tross alt en bil de aller færreste får mulighet til å oppleve – i alle fall ikke i en alder av 20 år.
Nå skal jeg teste den i to dager, i alt fra firefelts motorveier til trange og folkerike gater i Göteborg.
Men før jeg setter kursen mot söta bror, må jeg virkelig studere og nyte eksteriøret. For dette er faktisk noe av det tøffeste jeg har sett. De stramme linjene og den aggressive fronten skaper en fantastisk helhet som man slett ikke blir lei av å beskue. Bilen er kort og godt en designperle, som oser eksklusivitet og muskler i lange baner.
Les også: BMWs bestselger fornyes – her er prisene
Får frem millionæren i deg
Når jeg omsider hopper inn og lukker de elegante måkevingedørene, føles det umiddelbart som om bankkontoen har fått et solid løft. Det skal nemlig ikke legges skjul på at en slik bil er forbeholdt de med masse penger.
Og ja, man føler seg fort som en millionær, eventuelt en skikkelig pappagutt, når man entrer en BMW i8.
Med selvtilliten på plass, og viten om at hybridbilen leverer en kraftpakke av de sjeldne, er tiden kommet for å spenne fast de knallblå beltene. Med drøyt 360 hk i form av både el- og bensinkrefter tilgjengelig, 0-100 km/t på under 4,5 sekunder og en begrenset toppfart til 250 km/t – er alt duket for en minnerik tur til Göteborg.
Les også: En legendarisk bil fyller 40 år
Vanskelig og ikke smile
På veien er det første som slår meg at dette er en bil som så absolutt lever opp til utseendet. Rått, aggressivt og utrolig underholdende. Man føler seg rett og slett helt sjef bak rattet. Mye av grunnen til det er kombinasjonen av et vanvittig drag og et utseende som nærmest lyser opp hver eneste meter langs veien.
Gassresponsen imponerer dessuten stort. Så snart høyrepedalen kjenner antydning til motstand, river elmotorens moment seg løs, sammen med en illsint bensinmotor som nærmest smiler av glede. Når attpåtil kreftene plantes effektivt i bakken med hjelp av firehjulsdrift, er det vanskelig å la gliset utebli.
Jeg tror kun mitt tidligere møte med Mercedes SLR McLaren ga smilebåndet tilsvarende utfordring.
Les også: Med denne er BMW billigst i klassen
Vekker følelser
Langs breie motorveier og fartsgrenser på opptil 110 km/t er det fort gjort å føle seg liten i en BMW i8. Modellen har tross alt BMWs laveste tyngdepunkt noensinne, og det merkes særlig blant store trailere og voksne familiebiler på motorveien.
Men selv om en bokstavelig talt blir sett ned på av medtrafikanter, føler man seg likevel "konge" på veien. Det gjorde jeg også i det jeg suste forbi en gigantisk Scania med ”King of the road” tapetsert på skapet – en nokså morsom feeling.
Det er også lydbildet, som varierer fra en rolig elmotor-sus, til et brutalt skrik når bensinen får slippe til. Jeg blir forresten overrasket over dette med lyden som minner om en diger V8-er. I realiteten er det jo en bare 3-sylindret motor.
Men så finner jeg ut at brølet er juks via bilens høyttaleranlegg. Skuffelsen legger seg heldigvis fort når jeg kjenner de ekte kreftene trå til igjen ved en ny forbipassering på E6.
Kort oppsummert vekker i8 en haug av følelser man bare ikke får oppleve i en A4-bil. Følelsen av presisjon, kraftoverskudd og et hårreisende utseende, imponerer ikke bare meg, men også store deler av trafikkbildet.
Les også: Test: BMW i8
Makan til oppmerksomhet
Responsen på veiene er nemlig enorm, og en viktig bidragsyter som gjør kjøreturen ekstra underholdende: Blinkende lys, tuting og tommel opp blir plutselig et helt vanlig syn langs veien.
Faktisk oppstår det et par nestenulykker som følge av litt for lange blikk mot ”designbomba”.
Dette er helt klart en ny og uvant opplevelse for min del, og jeg må innrømme at oppmerksomheten er en ganske morsom greie, i hvert fall til en viss grad.
Men at dette bare er begynnelsen hadde jeg ikke trodd. Med drøye 25 mil tilbakelagt, har Broom-redaksjonen ankommet Göteborg hvor jeg parkerer nokså diskré utenfor hotellet. Uten å overdrive tar det kun sekunder før en solid folkemasse strømmer til bilen.
– Jøss, tenker jeg, mens folkene utenfor banker febrilsk på vinduer, knipser bilder og nærmest roper av begeistring.
Les også: BMWs råeste – enkelt og greit
Damemagnet
Mellom hyggelige samtaler med vilt fremmede, er det ikke bare motorinteresserte mannfolk som strømmer til, men også unge damer som ønsker en nærmere titt på bilen.
Det er derfor med stor iver jeg deler mitt engasjement for i8-en – og jammen resulterer det i at jeg får telefonnummeret til en av "tjererna", i full ekstase.
Med andre ord er det ingen tvil om at BMWs hybridflaggskip vekker masse oppsikt, og ikke minst lidenskap. Utrolig moro.
Les også: 24 år gammel BMW - til nesten 700.000,-
De siste timene
Den siste testdagen er kommet og det er bare timer før jeg må tre ut av drømmen, og levere tilbake flaggskipet. Men før jeg setter kursen mot Oslo, blir jeg pent nødt til å tanke, selv om BMW oppgir et forbruk på utrolige 0,21 l/mil.
Jeg kan med en gang fastslå at disse tallene er uoppnåelige. Dessuten strider det litt imot å kjøre på utelukkende batteri, når du vet hvor mye potensial som bor i dette fartsmonsteret.
Med stø kurs mot Svinesund nyter jeg hver eneste meter og tenker samtidig over hvor privilegert jeg er som får oppleve denne millionbilen.
Et voldsomt fraspark, raske girskift og innbydende kjøreegenskaper får meg igjen til å glise bak rattet. De kraftfulle ytelsene som gjenspeiles i designet gjør totalopplevelsen ganske unik – og jeg må igjen sammenlikne underholdningsverdien med Mercedes SLR McLaren.
Selv om BMW i8 ikke har i nærheten av samme ytelser som en supersportsbil, målt i hk og volum, imponerer den allikevel stort. Kun 4,4 sekunder fra stillestående til 100 km/t merkes. Dessuten vil jeg påstå at designet er på høyden med de store gutta. Ærlig talt tror jeg at en Porsche 911 blir ganske så anonym i forhold til BMW-en.
Les også: Se opp, BMW! Denne blir råbarsk
Et vemodig farvel
Etter en fantastisk tur er sluttdestinasjon faretruende nærme. Jeg må gi slipp på nøklene, og ta et skikkelig farvel med bilen jeg så fort ble glad i.
Samtidig kan jeg tenke tilbake på en minnerik tur med mange nye opplevelser, og ikke minst oppmerksomhet i bøtter og spann. Noen ganger opplever man kjøreturer man aldri vil at skal ta slutt – dette var en av dem.