SNAKKET I TELEFON: Men passasjerer i bussen, og uten handsfree-sett, snakket sjåføren i telefonen mens bussen var i fart. FOTO: PRIVAT / TIPS@TV2.NO
SNAKKET I TELEFON: Men passasjerer i bussen, og uten handsfree-sett, snakket sjåføren i telefonen mens bussen var i fart. FOTO: PRIVAT / TIPS@TV2.NO

Sjåfør på stappfull skolebuss snakket i telefonen i 80 km/t

– Strengt forbudt, sier UP-sjef Runar Karlsen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 ble kontaktet av én av ungdommene på skolebussen, som frakter elever i en kommune i Hordaland. 

Han fortalte at samtalen varte i fire-fem minutter. Deler av distansen bussen kjørte mens sjåføren snakket i telefonen, har fartsgrense på 80 kilometer i timen.

– Bransjen burde ta grep

Sjåføren brukte ikke sin private mobiltelefon, men snakket i telefonen som er fast installert i bussen. 

Sjefen for Utrykningspolitiet (UP), Runar Karlsen, sier det likevel er ulovlig. 

– Regelverket er likt for alle sjåfører. All håndholdt telefonbruk er ulovlig, sier Karlsen til TV 2.

UP-sjefen hører jevnlig om brudd på regelverket blant yrkessjåfører. 

– Det spørs om ikke bransjen burde ta grep, slik at sjåfører som bryter reglene risikerer jobben. Men bussen burde selvsagt være utstyrt med lovlig utstyr. Det er uforståelig at dette ikke er i bruk for en som sitter åtte timer daglig i førersetet, sier Karlsen. 

Fra forelegg til uaktsomt drap

Straffereaksjonen for håndholdt telefonbruk kan være strenge, dersom den settes i forbindelse med ulykker. 

– Bilister som blir tatt, får et forenklet forelegg på 1300 kroner. Men forårsaker telefonbruken en farlig situasjon eller ulykke, er det en annen straffereaksjon. Jeg kjenner én situasjon der bilføreren ble dømt for uaktsomt drap, der telefonbruk var årsaken, sier Karlsen.

– For sjåfører som frakter passasjerer er det et ekstra stort ansvar. Skadepotensialet i en buss er større enn en i personbil, både på grunn av pasasjertallet og vekten på kjøretøyet, sier han.

Uoppmerksomhet

I Norge finnes det ikke tall på hvor mange ulykker som er knyttet til bilførerens telefonbruk, men i Danmark anslår politiet ifølge UP-sjefen at 20 prosent av ulykkene skyldes håndholdt telefoni.

– Jeg kjenner flere enkelttilfeller der bilen har kjørt av veien, der telefonbruk regnes som årsaken. I norsk statistikk kommer slikt inn under ulykker som skyldes uoppmerksomhet, noe som er årsaken for svært mange uhell, sier Karlsen.

Forutsetter at regler blir fulgt

Det er selskapet Skyss som administrerer kollektivtrafikken i Hordaland, men selve kjøringen er det private underleverandører som tar seg av. 

– Skyss har ikke arbeidsgiveransvaret for bussjåførene i fylket. Vi forutsetter at busselskapene følger gjeldende lover og regler, skriver informasjonsrådgiver Ingrid Meyer i Skyss i en e-post til TV 2.

Hun henviser til busselskapet Nobina, og driftssjef Odd Erik Hovde. 

– Alle har handsfree

– Håndholdt mobiltelefon er i strid med våre instrukser, sier Hovde til TV 2. 

Han legger til at telefonene i alle selskapets busser skal være utstyrt med lovlig utstyr. 

– Telefonen i bussen har handsfree-funksjon. Den skal sjåføren kunne betjene uten å bruke hendene, sier Hovde.

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK