Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En svært stolt Raymond Johansen (Ap) presenterte i dag det han har døpt for Oslos nye «byregjering».

– Jeg skal bli byregjeringsleder i fødebyen min, slo Johansen fast da han kom ut av Oslo rådhus med de nye byrådene onsdag formiddag.

– Det er ulovlig

Allerede på første arbeidsdag kan det nye byrådet ha brutt kommuneloven. Den slår nemlig fast at det i kommuner som har parlamentarisk styre skal utpekes et kommuneråd.

– Det er ulovlig. Det er fastsatt i loven hva disse organene heter. Det å bruke andre betegnelser på dem er i strid med loven og det er svært uheldig fordi det skaper forvirring for dem som ikke kjenner de lokale forhold, sier jusprofessor Jan Fridthjof Bernt til TV 2.

Mens loven slår fast at det heter kommuneråd, åpner lovforarbeidene fra 1984 opp for at betegnelsen byråd kan brukes som en sideform.

Også i Bergen brukte den nye byrådslederen Harald Schjelderup (Ap) feil navn da han skulle presenterte det nye byrådet i byen denne uken.

– Velkommen til denne pressekonferansen der vi skal presentere byens nye regjering, sa Schjelderup.

Som å pynte seg med fjær

Men verken i Oslo eller Bergen kan de nye byrådene kalle seg hva de vil, om de ikke bare vil flotte seg med betydningsløse titler. 

– At man ønsker å ta seg litt pent ut når man står frem og skal være et nytt og betydelig organ og ta på seg noen nye fjær som gir assosiasjoner i retning av makt og stor betydelighet det er forståelig, men i denne sammenhengen her så er det lite ryddig, sier Bernt.

Likevel vil mener den nye byrådslederen i Oslo det er på sin plass å søke om en navneendring til byregjering.

– Byrådet er ikke et råd, det er en regjering som har et tydelig ansvar som leverer saker til bystyret som er som et storting, sier Johansen. 

Bør følge loven

Kommunaldepartementet ønsker ikke å kommentere situasjonen i Oslo spesielt, men avdelingsdirektør Siri Halvorsen sier at kommuneloven omtaler en rekke organer og verv som den enkelte kommune kan eller må ha.

– Departementet mener på generelt grunnlag det er gode grunner for at kommunene bruker lovens betegnelser, sier Halvorsen til TV 2.

Hun understreker at det gjør det lettere for både folkevalgte og innbyggere å forstå hvilket organ det er snakk om og hvilke regler som gjelder for organet.

 

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK