Mange og digre ekstralykter på taket er en ny trend. Det lyser godt, men det er slett ikke sikkert det er lovlig. Illustrasjonsfoto.
Mange og digre ekstralykter på taket er en ny trend. Det lyser godt, men det er slett ikke sikkert det er lovlig. Illustrasjonsfoto.

Lyser som bare det – men kan være ulovlige

Flere og flere monterer dette på personbiler også.

Norge er et grisgrendt land. Det er ikke så langt ut av bykjernene  og gatelysene du skal, før det blir mørkt på en tung høstdag. Veldig mørkt.

For de som ferdes på veien er god sikt både svært viktig og forbundet med økt sikkerhet. Det gjelder de som er i bilen og de som ellers ferdes på veien, enten det er medtrafikanter, myke trafikanter eller vilt.

Taklys på personbiler

Tidligere var den mest vanlige løsningen på dette å montere et par klassiske "tusenmetere" på støtfangeren foran. Store, runde lykter, som ga veldig mye bedre fjernlys på bilen.

De siste årene har det så skjedd en liten revolusjon på lysfronten. Med ny teknologi, xenon- eller LED-lys, bare for å nevne noe.

Dessuten ser vi en annen ny trend på personbilfronten. Nemlig biler med såkalte "elglys". I praksis store og sterke hjelpefjernlys, montert på taket.

Lyser som bare det

Dette har en stund vært vanlig på lastebiler, men nå monteres dette stadig oftere på mindre biler også.

Da gjerne sammen med andre, tradisjonelle ekstralykter på støtfangeren foran, og ofte fulgt opp av ettermonterte xenon- eller LED-lys i hovedlampene.

Resultatet er åpenbart. Det lyser opp som bare det...

Denne nybilen har skummelt dårlig lys

Advarer mot "Elglys-trenden"

Det som er like åpenbart er at dette kan blende medtrafikanter. Lokalavisen Trønder-Avisa holder til i Nord-Trøndelag, et fylke med store avstander og mange mørke strekninger. De er blant dem som har skrevet om dette, de har også innhentet en kommentar fra Statens vegvesen: 

– 480 Lux er maksimale lysstyrke som er tillatt på personbil. Problemet med svært mange av LED-lysene som monteres på bilene nå er at det totalt mangler godkjent merking, sier Steinar Vist som er kontrollør hos Statens vegvesen til Trønder-Avisa

Til avisen beskriver han blendingsproblemet som svært trafikkfarlig.

– Møter du et overdimensjonert lys på en mørk veg, og blir blendet av dette, mister du en del av synsfeltet. I tillegg blir det gjerne oppfattet som «stupmørkt» etter at bilen har passer, sier Vist.

Slik får du godt lys på gammel bil

Taklys – kun som arbeidslys

Som nevnt innebærer trenden montering av ekstralys på taket. Dette kan være lovlig, men da kun som arbeidslys. 

Det betyr at de må kobles på en spesielle måte. De må for eksempel ikke kunne virke sammen med bilens fjernlys.

Mange av de ekstralyktene eller ombyggingssettene som tilbys for eksempel på nettet kommer fra utlandet. Disse kan i mange tilfeller mangle E-merkingen som er ett krav i Norge. Bransjen er nok heller ikke den som alltid opplyser hvordan reglene er. Vi snakker mange små aktører, og et ganske uoversiktlig farvann.

Ekstralys: Nei – dette er ikke lov

Spør før montering

Samtidig må det ikke bli slik at man ikke våger å ha best mulig lys på bilen. Her er poenget at man må sjekke ut hva som er riktig og lovlig – før utstyret monteres.

Det er ikke verre enn å sette seg inn i lover og regler. Eventuelt svinge innom en trafikkstasjon og sjekke der. Det er mye bedre enn å risikere å bli stoppet ute i trafikken, og få pålegg om å fjerne ulovlig utstyr.

Slik skal kurve- tåkelys brukes: