Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ingen tvil om at dieselskandalen til VW har gjort mange bileiere veldig usikre. Ikke minst er man spent på hvordan alt oppstusset de siste ukene har påvirket bruktbilprisene.

Dieselbiler generelt har dessuten blitt mindre populære de siste par årene. Årsaken er at norske politikere først anbefalte kjøp av disse, på grunn av lave CO2-utslipp, men siden snudde. Nå får dieselmotoren skylden for dårlig luftkvalitet i byene, på grunn av høye NOx-utslipp.

Allerede før dieselgate, var andelen av nybiler som ble solgt med dieselmotor sterkt nedadgående. 

At det nå sitter mange eiere av VW-biler som er usikre på hva bilen egentlig er verdt, viser en sterk økning hos KVDs priskalkulator. I løpet av de to siste ukene har 20 prosent flere VW-modeller blitt prisvurdert der.

Men foreløpig virker det ikke som om de har grunn til å engste seg alt for mye.

Les også: Brukt elbil: Derfor kan elbil være en dårlig investering

Viser ingen endring

– Utviklingen tyder på at Volkswagen-eiere er urolig for hvordan utslippsskandalen har påvirket verdien på bilene deres. Vi kan ikke si noe om utviklingen fremover, men så langt viser våre tall ingen endringer i prisen på Volkswagen i Norge, sier Vegard Lunde, leder i KVD Norge.

KVD verdivurdering ble lansert i Norge for et halvt år siden. Tjenesten er brukt over en halv million ganger, og blitt den mest populære vurderingstjenesten av privatbiler i Norge.

De to bilene som er mest sjekket er VW Golf og Passat. Førstnevnte er også Norges uten sammenligning mest solgte bil.

Raskt og enkelt

Tjenesten beregner prisen på noen få sekunder ved å taste inn registreringsnummeret på bilen din.

Det er også mulig å vurdere bilpriser ved å oppgi bilmerke og årsmodell.

Hvis du vil sjekke prisen på bilen din på KVDs kalkulator: Klikk her

Les også: Diesel eller bensin: Hva er smartest?

VW Golf er en av bilene som er berørt at "Dieselgate".
VW Golf er en av bilene som er berørt at "Dieselgate".

9.000 biler i databasen

– Prisen beregnes ut fra annonserte bilpriser og faktiske salgspriser. Alle prisene oppdateres kontinuerlig, slik at du til enhver tid kan få oversikt på hvilke bilmodeller som gir deg mest for pengene, sier Vegard Lunde.

KVDs database inneholder i dag 9.000 av de vanligste bilmodellene i Norge og oppdateres løpende med nye modeller.

Vil få konsekvenser

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke overrasket over at prisbildet på VW foreløpig er stabilt.

– Jeg tror nok ikke folk flest er så voldsomt opptatt av dette med NOx-utslipp. Og bilene er jo de samme som før. Jeg er nok mer spent på hva som skjer med prisene på dieselbiler generelt, enn akkurat VW spesielt. Dieselandelen går drastisk ned på nybiler i år. Og det er nok noe som også vil gjenspeile seg i bruktmarkedet.

Broom-Benny er ganske sikker på at Dieselgate vil bidra til å gjøre dieselbiler enda mindre aktuelle i tiden som kommer.

– Det som har skjedd her, vil være vann på mølla for de som allerede var litt skeptiske. Men som sagt, jeg tror ikke det vil gi noen voldsomme utslag sånn på kort tid.

Les også: Over halvparten vil ikke kjøpe bensin- eller dieselbil igjen