Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi begynner kanskje å merke en nedkjøling i økonomien, men fortsatt er det mange i Norge som tjener veldig mye penger. 

Det er gode nyheter for de som selger nybilene som koster aller mest her til lands. Nordmenn er jo egentlig ikke kjent for å "flashe" hvor mye penger de har, ved skaffe seg de mest utagerende og eksklusive bilene. Men mange har i alle fall muligheten til det.

Vi har tatt et dypdykk i statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken, og kikket nærmere på de tre aller dyreste nybilene akkurat nå.

For alle som er bilinteressert, er dette til å få vann i munnen av.

Og prisen er ...

Øverst på listen finner vi noe av det aller råeste på fire hjul som det er mulig å få tak i. En standard Porsche 918 er en superbil og et  kraftverk av episke dimensjoner. Men du kan få den i en spesialversjon – Weissach Package – og da blir den enda mer hårete! Og enda dyere. For nettopp denne spesialversjonen er Norges dyreste nybil.

Vi anbefaler sarte sjeler å sette seg ned, eller i alle fall holde seg fast i noe, før de leser videre og ser hva som står på prislappen. Klar? 918 Weissach Package koster deg ikke mindre enn 8.520.000 kroner!

Les også: Topp 5: Her er Norges 5 dyreste bruktbiler

Raskere en et oljet lyn

Tenk litt på den summen. Det betyr nemlig at denne Porschen koster det samme som 38 (!) Golf 1,2 TSI Trendline. 38 stykker!

Dette er så nært en ekte racerbil registrert for gatebruk du kommer.
Dette er så nært en ekte racerbil registrert for gatebruk du kommer.

Men så har den da også nesten like mye krefter som 38 slike Golfer til sammen. 918 Weissach er tunet til 887 hk, og har et dreiemoment på hinsides 1.280 nm.

Tilsammen river dette bilen avsted fra 0-100 km/t i et forrykende tempo. Øvelsen tar 2,5 sekunder! Og det butter ikke før toppfarten på 345 km/t. Innen den tid har du vinket farvel til de meste, inkludert en del småfly.

Tre motorer

Alt dette er mulig takket være TRE motorer, en bensinmotor på åtte sylindre, og to elmotorer. De fordeler kreftene på alle fire hjul, og godt er det. Ellers ville nok bilen bare blitt stående i en røyksky.

Det er hekken andre bilister vil bli best kjent med.
Det er hekken andre bilister vil bli best kjent med.

Interessant er det for øvrig at en slik ekstrem superbil har et oppgitt forbruk på bare 0,3 l/mil. Og, i disse NOx-utslippstider: Den har et utslipp på 8,3 mg/km. Åtte komma tre, der altså ...

En 170 hesters VW Passat TDI (med den nye Euro 6-motoren som det ikke skal være jukset med) slipper til sammenligning ut 152 mg/km. 

Les også: Hvis du vil bruke ENDA mer penger – må du på bruktmarkedet

Vakker, vakker, vakker

Men kanskje blir dette tross alt litt vel dramatisk å ratte rundt i Norge. Selv for de aller rikeste. Så hvis du ikke vil ha Porsche, så er neste alternativ Aston Martin V12 Vanquish.

Den er imidlertid laaaaangt billigere. Kun 3.695.200 kroner må du ut med, for å kalle deg eier av den mest eksklusive varianten av denne bilen – nemlig V12 Volante Carbon.

Aston Martin V12 Volante. Biler blir ikke så mye vakrere enn dette ...
Aston Martin V12 Volante. Biler blir ikke så mye vakrere enn dette ...

Her snakker vi et helt annet konsept. Den ser langt mer elegant ut enn Porschen. Den er så lysende vakker, at en nesten må ta på seg solbriller for å se på den.

James Bond-valget

Aston Martin, merket som for tiden foretrekkes av selveste James Bond, har lange tradisjoner. Det står for kanskje bilverdens flotteste design, sportslige kjøreegenskaper, eksklusivitet – og tradisjonelt en del problemer med driftssikkerhet.

Men når det gjelder det siste, skal de nyere modellene ha blitt langt bedre.

Cabrioleten med full carbonpakke.
Cabrioleten med full carbonpakke.

Det skulle da også bare mangler. Punger du ut nærmere 3,7 millioner kroner for en bil, forventer du også at den skal kunne brukes, uten å gå i stykker annen hver uke.

Les også: 10 bilnyheter å sikle over

Ikke akkurat miljøvennlig

V12 Vanquish kan ikke skryte på seg å være noen miljøbil. Her er det god, gammeldags og selvpustende V12 som gjelder. Motoren er på 6 liter og du trenger et greit drivstoffbudsjett for å holde den i gang. 1,28 l/mil er oppgitt forbruk. 

Men det tenker du nok ikke så alvorlig mye på, idet du lar den strekke på bena en flott sommerdag. 0-100 km/t trenger den 576 hk sterke bilen kun 4 sekunder på.

Og en ting er garantert med denne bilen: Du kan banne på at du har nabolagets flotteste, og en av verdens mest elegante doninger. 

Les også: Superbil til 5,5 mill. beslaglagt på norskegrensa

Mindre oppsiktsvekkende 

Men hvis du synes Porsche og Aston Martin blir for glorete. Ja, da kan du gå for tredje dyreste modell – nemlig Mercedes SL 65 AMG.

Her er startprisen 3.154.000 kroner, som tross alt er 63 prosent billigere enn tidligere omtalte 918 Weisach Package.

Denne ser kanskje ikke like oppsiktsvekkende ut som de to andre, men slapp helt av. Dette er råskap så det holder ...
Denne ser kanskje ikke like oppsiktsvekkende ut som de to andre, men slapp helt av. Dette er råskap så det holder ...

Dette er en cabriolet, men selv om den er både elegant og åpenbart kostbart, er den ikke fullt så oppsiktsvekkende som de to andre.

630 hk

Men det er ikke noen grunn til å føle seg liten. For under panseret foran er det en V8-er med to turboer, som skremmer fram 630 hk! 0-100 km/t er gjort på nøyaktig samme tid som V12 Vanquish – 4 sekunder blank.

Om du nå topper skattelistene her i landet, er alt dette rett og slett god forbrukerinformasjon.

For oss andre, er det bare å drømme. Hvilken ville DU valgt, om du hadde muligheten til å plukke fra aller øverste hylle?

Les også: Dette må være tidenes julegave!