Det går mot store kutt i Volkswagen-organisasjonen framover. Estimater i tysk presse, sier at utslipps-skandalen kan komme til å koste selskapet rundt 40 milliarder Euro.  Dette bildet er knipset utenforen forhandler i Düsseldorf. Foto: Scanpix.
Det går mot store kutt i Volkswagen-organisasjonen framover. Estimater i tysk presse, sier at utslipps-skandalen kan komme til å koste selskapet rundt 40 milliarder Euro.  Dette bildet er knipset utenforen forhandler i Düsseldorf. Foto: Scanpix.

VW tar grep: Skal spare 46.340.000.000 kroner 

Tøffe kutt etter utslipps-skandalen.

Den nye Volkswagen-sjefen Matthias Müller er i full gang med å rydde opp etter utslipps-skandalen. Millioner av biler skal nå kalles inn, og utbedres. Ennå er det ingen som vet hva dette til slutt vil koste VW, men det er helt klart at vi snakker enorme summer. I tyske media blir det spekulert i rundt 40 milliarder Euro, eller nesten 400 milliarder kroner.

Müller har også vært svært tydelig på at det som har skjedd, vil få store konsekvenser for selskapet framover. Volkswagen må kutte kostnader kraftig. Og de første lekkasjene fra hovedkvarteret i Wolfsburg avslører at planer allerede er lagt.

Ikke høy fortjeneste

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News skal VW redusere kostnadene sine med  fem milliarder Euro – eller 46 milliarder norske kroner, innen 2017. Det blir anslått at mye av dette skal hentes ved å kutte ned på utviklingskostnader. I dag bruker selskapet enorme beløp på dette, det blir anslått rundt 10 milliarder årlig i research og utvikling.

Tross svært høyt salg i mange år, har ikke VW klart å hente ut veldig mye fortjeneste per solgte bil. Det har vært en bekymring innad i selskapet lenge. Det som nå har skjedd, vil etter alt å dømme tvinge fram større fokus på fortjeneste, framfor mest mulig volum.

Nå kontakter VW norske bileiere

Flere elbiler 

Det er også ventet at Volkswagen heretter kun vil satse på de mest miljøvennlige dieselmotorene. De har dessuten store planer for ladbare hybrider, der har vi så langt bare sett en forsmak.

VW skal gi oss ladbare hybrider med lengre rekkevidde enn i dag, dessuten skal de videreføre satsingen på elbiler. Også her blir lengre rekkevidde enn i dag et prioritert område. En målsetning skal være rekkevidde på 500 kilometer. 

Så langt har VW elektriske utgaver av både småbilen up! (e-up!) og Golf (e-Golf).

Denne bilen knuser alle konkurrentene

Underleverandører 

Som et ledd i spareplanen, vil også Volkswagen stramme inn kraftig overfor sine underleverandører. Målsetningen skal være å redusere kostnadene ved innkjøp av deler med 3 milliarder Euro.

Samtidig er det et omfattende spareprogram på gang, både på lønninger, markedsføring og sponsorater. 

Får enorme konsekvenser: Men hvordan kunne egentlig Dieselgate skje?

VW har en rekke spennende bilnyheter på gang, blant dem helt nye Tiguan som debuterte på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst. For selskapet blir det naturligvis viktig å fortsette utviklingen av nye bilmodeller, selv om man må kutte i kostnadene.
VW har en rekke spennende bilnyheter på gang, blant dem helt nye Tiguan som debuterte på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst. For selskapet blir det naturligvis viktig å fortsette utviklingen av nye bilmodeller, selv om man må kutte i kostnadene.

– Slik lurer mange bilmerker utslippstestene