Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg husker da jeg for første gang fikk legge hendene på BMW 1M Coupe. Den lille M-bilen, som så dagens lys i 2011. Det var litt back to basic – liten og lett bil, rekkesekser under panseret og best av alt – manuell girkasse! Dagens automatgirkasser girer så raskt og effektivt, at litt av dramatikken blir borte. Det blir for lineært, for enkelte av oss, i alle fall. 

De siste årene har vi fått en rekke nye M-modeller, og vi har fått både M235i og M135i. Men en skikkelig erstatter for 1M Coupe har vi ikke sett noe til. Før nå! 

M2 heter den. Og fyttikatta, den bilen har vi klokkertro på at kan leve opp til forgjengeren sin.

Mer av alt

Årsaken til at vi er såpass sikre på at dette blir minst like moro? Jo, oppskriften er ganske identisk. M2 er en lett bil med bakhjulsdrift, under panseret finner vi en rekkesekser og manuell girkasse er standardutstyr.

Dessuten blir dette også den billigste, skikkelige M-bilen i BMW-stallen. 

Ja, faktisk ligger forutsetningene tilrette for at det skal bli enda morsommere enn 1M Coupe. For effekten er nå økt fra de 340 vi hadde til rådighet i den. Her er det 370 gamp som bare står og tripper og vil ut og slippe seg løs! Mer krefter blir jo aldri feil?

Fortsatt er 1M Coupe vår favoritt - les hvorfor!

Rask til 100 km/t

0-100 km/t er unnagjort på 4,5 sekunder når du girer selv, mens automatgirkassen klarer jobben enda mer effektivt. Den klarer det på 4,3 sekunder. Det er bare det berømte håret unna den tiden storerbror M4 trenger.

Den eneste lille negative tingen vi kan komme på, er at M2 ikke har en selvpustende motor. Her får nemlig 3-literen pustehjelp av en turbo. Vi har alltid hatt en spesiell følelse for de gode gamle "sugemotorene" til BMW. 

Fire enderør hører med på dagens fullblods M-biler. M2 er intet unntak.
Fire enderør hører med på dagens fullblods M-biler. M2 er intet unntak.

På en annen side: Turbo er det som gjelder over alt om dagen. Og når en ser på fordelene de bidrar med, i forhold mer effekt på lavt turtall og lavere forbruk/utslipp, er det vanskelig å stå på barrikadene for at de bør utelates ...

Les også: Denne burde vært skrevet ut på blå resept

Lavere vekt

I kjent stil er det altså bakhjulsdrift som gjelder, og en elektronisk styrt differensialbrems skal hjelpe til med å plante mest mulig av kreftene i bakken. Den kommer til å ha nok å gjøre, for å si det sånn! 

I forhold til M235i, har M2 også større bremser og et annet chassisoppsett – og det er barbert 35 kilo av vekten, som på M2 er 1.495 kilo.

Du vil også se forskjell på designet. M2 har en mer utagerende stylingpakke og ser ganske enkelt småfrekk ut. Og bakerst er det fire eksosutblås som gjelder. 

Både bakhjulsdrift og 4x4

Nå skal det sies at vi altså har veldig sansen for det originale oppsettet på M-bilene - med bakhjulsdrift. Men det ryktes ifølge blant annet velinformerte Autocar, at det også kommer firehjulsdrift.

Salget av M2 starter i april, og bilen får sin debut under bilutstillingen i Detroit i januar.

Her er det automatgir som gjelder – men pust ut, du kan gire selv om du vil det. Manuell gir er standard.
Her er det automatgir som gjelder – men pust ut, du kan gire selv om du vil det. Manuell gir er standard.

Norske priser er ikke klare enda. Men vi skal naturligvis komme tilbake så snart de slippes. Om vi skal spekulere litt, er det naturlig at den havner et sted mellom M235i og M4 – og da snakker vi nok rundt millionen.

Les også: Sportsbilen som elsker norsk vinter