Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre uker etter at Dieselgate-skandalen kom til overflaten, har VW begynt den lange veien med å bygge opp tillit igjen.

VW er verdens nest største bilprodusent. Og det overlegent mest solgte merket her i Norge. Under VW-paraplyen finner vi også Audi, Porsche, Seat og Skoda, i tillegg til mer eksotiske merker som Bugatti og Bentley.

Etter at det ble avslørt at VW har jukset med flere av sine motorer, for at disse skulle slippe ut mindre NOx-gasser under testing enn de gjør i realiteten, har aksjeverdien stupt, toppsjefen takket for seg og en rekke gruppesøksmål er varslet. 

Sånn sett er sagaen om Dieselgate fortsatt i sin spede begynnelse.

Les også: VW-fusket kan gi økte bilpriser i Norge

Vil "reparere" tilliten

 

Nå er VW i gang med en annonsekampanje blant annet  i Danmark og Sverige. Og her legger de seg svært flate.

Overskiften er "Vi vil reparere noe som er gått i stykker: Din tillit til oss".

Videre står det at VW gjennom 60 år har blitt betraktet som pålitelige, og at det var en stor feilvurdering å sette dette på spill ved å jukse med utslippstallene.

Golf er en av bilene som blir berørt av Dieselgate. Markedsføringen som Clean Diesel (ren diesel) blir litt ironisk i lys av de siste ukenes avsløringer.
Golf er en av bilene som blir berørt av Dieselgate. Markedsføringen som Clean Diesel (ren diesel) blir litt ironisk i lys av de siste ukenes avsløringer.

"Nå står vi ovenfor den viktigste arbeidsoppgaven vi har hatt på disse 60 årene. Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å løse den og gir oss ikke før vi har gjort oss fortjent til din tillit igjen".

Les også: – Har forståelse for at kundene er frustrerte

– Tar det alvorlig

– Dette er et interessant, men ikke overraskende grep. Det er åpenbart at VW nå vil gå offensivt til verks. Samtidig legger de seg helt flate. Det har de også fått ros for siden denne saken sprakk. Her har det ikke vært noen forsøk på å dysse ned eller å prate seg bort. De har kjørt en veldig åpen linje, sier Broom-redaktør, Knut Skogstad.

Han tror at VW vil reise seg igjen etter skandalen, men at det vil ta tid å bygge opp igjen tilliten hos en del kunder.

– Først og fremst tror jeg at mange kjøpere egentlig ikke er så opptatt av disse NOx-utslippene. Det handler om prinsippet - at VW med viten og vilje faktisk var villige til å føre folk bak lyset. Men bilene er jo de samme, og i stor grad betyr det solide, driftssikre og folkelig prisete modeller. Volkswagen har aldri hatt en bedre modellrekke ennå de har nå. Slik sett tviler jeg på at det som har skjedd vil gå mye ut over salget deres, i alle fall i vår del av verden, sier Skogstad. 

Begynt å kontakte eiere

Her i Norge begynte VW før helgen å ta kontakt med de enkelte kundene som kunne være berørt. Det ble også opprettet en nettside, der bileiere som var usikre på om de var berørt, kunne sjekke dette.

Snart starter tilbakekallingen av de rundt 150.000 norske bilene som er berørt. Hvor lang tid det vil ta før disse er fikset, kan ikke VW si noe om ennå. Men det vil trolig drøye til over nyttår.

Les også: Her er Tesla-gründerens Dieselgate-råd